رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/04/01 Friday - 2024 21 June الجمعة ، 15 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-03-08 07:53 شماره خبر : 7201 https://sobhtoos.ir/short/VdK3D 0
با سقط روزانه حدود 1500 جنین در کشور؛

آمارها نشان از فاجعه سقط روزانه 1500 جنین در کشور را دارد فرزندانی که به دست مادرانشان کشته می‎شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ همانطور که رو به رویم نشسته و بغض کرده، می‌گوید؛ وقتی پدر و مادری را می‌بینم که با فرزند خود بازی می‌کنند یا با او به پارک و تفریح می‌روند یا برای فرزندشان خرید می‌کنند، ناخودآگاه بغض گلویم را سخت می‌فشارد و سوزش شدیدی را در قفسه سینه‌ام  احساس می‌کنم. پدر و مادر شدن تنهاترین و بزرگ‌ترین آرزوی زندگی‌مان است.

این روایت زوج جوانی است که بیش از ۱۰ سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد و هنوز زندگی‌شان به قول معروف رنگ و بوی بچه نگرفته، روایت سه و نیم‌میلیون زوج ناباروری که آرزویشان، چشیدن طعم شیرین پدر و مادر شدن است؛ اما در نزدیکی همین افراد، والدینی هستند که پس از اینکه متوجه می‌شوند بچه‌دار شده‌اند برای از بین بردن و کشتن فرزند خود دست به هر اقدامی می‌زنند، پدیده شوم سقط جنین.

در همین خصوص به سراغ سیمین رودی کارشناس مامایی و مسئول مرکز نفس در شهرستان نیشابور می‌رویم، کسی که دلسوزانه و مادرانه برای نجات فرزندانی که قرار است به خواست و به دست پدر و مادرشان به قتل برسند، اقدامات قابل‌توجهی انجام داده و ناجی تعداد زیادی از فرزندان نیشابور است.

سیمین رودی می‌گوید: با توجه به اینکه ماما هستم، گاهی خانم‌هایی به من مراجعه می‌کردند که می‌خواستند فرزند خود را سقط کنند که من سعی در انصراف این مادران داشتم. پس از اطلاع از شروع به کار مراکز نفس در کشور، به فکر راه‌اندازی این مرکز در نیشابور افتادم که الحمدلله با استقبال خوب مسئولان و خیرین همراه شد و توانستیم به اتفاق همکارانم گام‌های خوبی در خصوص جلوگیری از سقط جنین در این شهرستان برداریم.

مسئول مرکز نفس شهرستان نیشابور با اشاره به اینکه بیش از سه سال از فعالیت مرکز نفس در این شهرستان می‌گذرد، بیان می‌کند: ۹ نفر اعضای هیئت‌مدیره اصلی این مرکز هستند  و ۱۰۰ نفر نیز در این خصوص با ما همکاری می‌کنند، البته یک گروه یک هزار نفری در ایتا راه‌اندازی کرده‌ایم که خیرین بزرگواری در این گروه عضو بوده و با ما همکاری دارند خیلی از این افراد نیز به‌صورت گمنام در این امر خداپسندانه مشارکت دارند.

سیمین رودی در خصوص نحوه جذب مادران به این مرکز می‌گوید: طی جلسه توجیهی که با علوم پزشکی، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت داشتیم، کسانی که برای سقط جنین به این مراکز مراجعه می‌کنند به ما ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدا افراد با این ذهنیت به ما مراجعه می‌کنند که ما می‌خواهیم در سقط جنین به آنها کمک کنیم؛ اما هدفمان این است که ابتدا مادر و بچه را حفظ کنیم و در مرحله بعد حفظ جان مادر برایمان مهم است؛ لذا در فضایی آرام و بدون از قضاوت با مادر صحبت می‌کنیم و به او می‌گوییم در خصوص حرف‌های ما فکر کند و نظرش را به ما بگوید.

شیءانگاری جنین عامل قتل آن است

مسئول مرکز نفس شهرستان نیشابور می‌گوید: متأسفانه شیءانگاری جنین در سه ماهه اول بارداری عامل سقط و قتل آن است چرا که والدین فکر می‌کنند جنین یک شی است که جان ندارد لذا می‌توانند او را از بین ببرند؛ یعنی بشر به جایی رسیده که به خودش حق می‌دهد، تصمیم بگیرد که بارداری خود را ادامه داده یا خاتمه بارداری بدهد که در فضای مجازی نیز به عنوان خاتمه بارداری از آن یاد می‌کنند تا مادر اگر قصد سقط جنین خود را دارد بتواند این تصمیم را بگیرد و عذاب وجدان نداشته باشد در صورتی که شرع می‌گوید از همان ابتدا که نطفه منعقد می‌گردد این جنین، جان دارد؛ لذا سقط و کشتن جنین حرام است و عقوبت دنیوی و اخروی را در پیش دارد.

در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۳۰ هزار جنین در کشور سقط شده است

این کارشناس مامایی ادامه می‌دهد: طبق آمار وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۳۰ هزار جنین در کشور سقط شده‌اند این در صورتی است که من و بقیه همکارانم که در زمینه پیشگیری از سقط جنین فعالیت می‌کنیم و به قول معروف کف میدان هستیم، آمار خیلی بیشتر از این تعداد است.

سیمین رودی با اشاره به اینکه برخی از افرادی که برای سقط جنین به ما مراجعه می‌کنند مشکلات اقتصادی را عامل کار خود عنوان می‌کنند، می‌گوید: ما بهانه مشکل اقتصادی را از این زوج‌ها گرفته‌ و به آنها گفته‌ایم در این زمینه شما را حمایت می‌کنیم؛ لذا با رایزنی‌های انجام شده و تعامل خوبی که با برخی از خیرین صورت گرفته است، ما هزینه‌های دوران بارداری از قبیل  دکتر، سونوگرافی و آزمایش و...  را تأمین می‌کنیم و این حمایت‌ها تا شش ماه پس از تولد بچه نیز ادامه دارد البته با تحقیقاتی که از این خانواده‌ها صورت می‌گیرد کسانی که مشکل مالی بیشتری داشته باشند پس از شش ماه نیز حمایت‌های خیرین از این خانواده‌ها ادامه دارد.

وی عنوان می‌کند: الحمدلله مردم نیشابور در این خصوص مشارکت خوبی با ما داشته‌اند، در حال حاضر ۴۰ پزشک با ما همکاری می‌کنند برخی داروخانه‌ها نیز در تأمین داروهای بیماران، مشارکت دارند، برخی پزشکان و متخصص زنان، مادران را رایگان ویزیت می‌کنند، برخی مراکز سونوگرافی به‌صورت نیم‌بها، سونوگرافی  مادران را انجام می‌دهند.

فقر فرهنگی عامل ۶۰درصد سقط‌ها است

مسئول مرکز نفس نیشابور با اشاره به اینکه برخی مادران هزینه‌های اضافی از قبیل عمل زیبایی یا کاشت ناخن و..  انجام می‌دهند؛ اما برای نگه‌داشتن جنین مشکل اقتصادی را مطرح می‌کنند و این در حالی است که ۲۰درصد خانواده‌ها واقعاً مشکل اقتصادی دارند، ادامه می‌دهد: بیشترین عامل سقط جنین، فقر فرهنگی است. طبق آماری که در نیشابور وجود دارد ۶۰ درصد افراد برای سقط بچه سوم یا چهارم خود مراجعه می‌کنند این بدان معناست که خانواده به یک ثبات اقتصادی رسیده‌ است؛ اما ذهنیتشان همان شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر و دو فرزند کافی است، هست. برخی فکر می‌کنند زشت است که بیشتر از یک یا دو فرزند داشته باشیم یا می‌گویند بچه باعث عدم پیشرفت در کارم می‌شود و... .

سیمین رودی می‌گوید: اگر مادر بخواهد مادری کند داشتن فرزند تداخلی با کار مادر و شاغل بودنش ندارد ما دانشجویانی داشتیم که در دوران تحصیل، بچه‌دار شده و درس خود را ادامه داده‌اند و در کار خود پیشرفت کرده‌اند.

 

وی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات ما در نیشابور این است که اکثر خانواده‌ها بارداری در دوران عقد را خیلی زشت و قبیح می‌دانند که این موضوع اصلاً قابل پذیرش نیست چرا که ازدواج کاملاً شرعی و قانونی است و خودمان این رسومات اشتباه را باب کرده‌ایم و بر روی این رسومات اشتباه تعصب بی‌جا داریم؛ لذا خون بچه‌هایی که در دوران عقد سقط می‌شود گریبان‌گیر تمام کسانی است که این رسومات اشتباه را برجای گذاشته‌اند. 

برخی قوانین جوانی جمعیت مغفول مانده است

مسئول مرکز نفس نیشابور بیان می‌کند: در خصوص جوانی جمعیت اگر برخی ارگان‌ها به وظیفه خود عمل کنند خیلی از مشکلات حل می‌شود؛ مثلاً مادر شاغلی داشته‌ایم که دغدغه‌اش این بود، اگر بچه‌دار شوم ممکن است کارفرما به من مرخصی ندهد و کار خود را از دست بدهم.

سیمین رودی ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی قوانین جوانی جمعیت مغفول مانده است؛ مثلاً مهدکودک باید در کنار محیط کار مادر وجود داشته باشد یا حتماً باید ۲۰۰ متر زمین در محله متوسط شهر به خانواده‌ای که بچه سومشان به دنیا می‌آید، داده شود که البته این طرح شروع شده اما پیشرفت خوبی نداشته است؛ اما خدا را شکر اعطای وام فرزندآوری به زوجین خوب بوده است و اکثر مادران ما توانسته‌اند این وام را دریافت کنند. 

وی با بیان اینکه از آغاز فعالیت مرکز نفس در شهرستان نیشابور، توانسته‌ایم ۴۲۰ جنین را نجات دهیم که تاکنون بيش از ۳۰۰ مادر زایمان کرده‌اند، عنوان می‌کند: این مادران خوشحال‌اند که فرزند خود را حفظ کرده‌اند و حتی برخی از مادران اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضرند با خانم‌هایی که قصد سقط جنین خود را دارند صحبت کرده تا این افراد منصرف شوند. 

این بانوی نیکوکار که توانسته نشان ملی مادری را از بنیاد  ۱۵ خرداد دریافت کند، می‌گوید: مرکز نفس استان خراسان رضوی جزو رتبه‌های برتر مراکز نفس در کشور است به‌طوری که سال گذشته جایزه ملی جمعیت به مرکز نفس استان تعلق گرفت و بیش از  ۳ هزار کودک در مراکز نفس استان خراسان رضوی نجات پیدا کرده‌اند و نیشابور نیز با پیشگیری از سقط ۴۲۰ جنین پس از مشهد دومین مرکز نفس موفق استان است. 

۹۳درصد سقط‌ها توسط زوجینی است که ازدواج رسمی و دائمی دارند 

مسئول مرکز نفس نیشابور با بیان اینکه از تمام ملت ایران و همشهریانم می‌خواهم با پدیده شوم سقط جنین مبارزه کنند، می‌گوید: متأسفانه ۹۳ درصد این سقط‌ها توسط زوجینی است که ازدواج رسمی و دائمی دارند. مایه تأسف است که فرزندان سالم و بی‌گناه به دست خود ما از بین می‌روند. 

سیمین رودی ادامه می‌دهد: همیشه گفته‌ام کودک کشی در غزه و سقط جنین در ایران، نقشه دشمنان است. وقتی دلمان به حال کودکان غزه می‌سوزد، یادمان باشد روزی بیش از یک هزار و ۵۰۰ جنین بی‌گناه در کشور ما به دست مادران از بین می‌روند، در حالی که مادر باید پناه فرزندش باشد؛ اما قاتل جان بچه‌اش می‌شود.

مشکل پیری جمعیت را حتماً جدی بگیریم/ نرخ باروری در کشور یک و ۶ دهم درصد است

مسئول مرکز نفس نیشابور با تأکید بر اینکه باید ایران را دریابیم چرا که کشورمان به‌زودی با مشکل پیری جمعیت روبرو می‌شود، می‌گوید: اگر این روند ادامه داشته باشد قطعاً دود این معضل به چشم بچه‌های خودمان می‌رود و بچه‌های ما پشتوانه خوبی نخواهند داشت چرا که جمعیت عامل اقتدار است وقتی نرخ فرزندآوری در کشور یک و ۶ دهم درصد است این بدان معناست که این نسل رو به انقراض، افول و پیرشدن است. وقتی جمعیت جوان مقتدری نداشته باشیم؛ یعنی هر دشمنی می‌تواند برای کشور ما برنامه‌ریزی کند و از طرفی دیگر از نظر اقتصادی نیز ضرر می‌کنیم چرا که چرخ کارخانه‌هایی که با زحمت خودمان و پدرانمان احداث شده باید توسط مهاجرین بچرخد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار