رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/04/01 Friday - 2024 21 June الجمعة ، 15 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-03-15 10:13 شماره خبر : 7286 https://sobhtoos.ir/short/VJq1M 0
به بهانه سالروز قیام 15 خرداد؛

یکی از ابعاد اصلی قیام 15 خرداد نقش برجسته روحانیون علی‌الخصوص امام خمینی(ره) در بسیج همگانی مردم برای مقابله با حکومت جور بود، نقشی که در مبارزات از 42 تاکنون ادامه داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «صبح توس»، قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ را می‌توان به‌عنوان نقطه عطفی برای پایه‌ریزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ دانست. این قیام که پایه ریز مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی بود از زوایای متعددی قابل‌بررسی است اما آنچه به‌خوبی می‌توان در برگ برگ تاریخ و این قیام بزرگ دید نقش تأثیرگذار روحانیت علی‌الخصوص امام خمینی (ره) در راستای روشنگری مردم و افشاگری جنایات طاغوت تا رسیدن به انقلاب اسلامی است.

روحانیت در تاریخ دویست‌ساله اخیر ایران به‌عنوان پیشوایان معنوی و دینی جامعه اسلامی تأثیر بسزایی داشتند از روزهایی که با فتوای معروف میرزای شیرازی مقابل نهضت تنباکو ایستادگی کرده تا نهضت مشروطه که روحانیون به‌عنوان پیشرو مردم حرکت‌هایی اجتماعی را رقم زدند.

این موفقیت‌ها در مقاطع حساسی از تاریخ مقدمه‌ای برای هوشیاری مردم بود و زمینه‌ساز تحولاتی در جامعه ایران شد. دست‌اندازی بیگانگان به منابع ایران، ‌اجرای برنامه‌های فرهنگی جهت دین زدایی و ‌برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی که دشمن جهان اسلام محسوب می‌شد طرح‌هایی بود که با اصول اسلام مغایرت داشت و همین منجر به مخالفت روحانیون علی‌الخصوص امام خمینی شد.

محرم و صفر و ایام شهادت امام حسین (ع) در سال ۴۲ حال و هوای دیگری داشت، روحانیون و سخنرانان مذهبی با تکیه‌بر مکتب امام حسین (ع) دست به افشاگری زده و حکومت طاغوت را محکوم می‌کردند و مخالفت‌های پرسروصدای امام خمینی(ره) در آن‌ها روزها منجر به برجسته شدن ایشان به‌عنوان مرجعی مجاهد شد.

دستگیری امام خمینی در ۱۳ خرداد ۴۲ پس از سخنرانی معروفش در مدرسه فیضیه قم و ضرب‌وجرح طلاب موجب خشم و اعتراض گسترده مردم در شهرهای مختلف شد و تبعات زیادی برای حکومت داشت.

اما آنچه مشخص است همراهی روحانیون چه قبل از حادثه ۱۵ خرداد، چه جنبش‌هایی که منجر به آزادی امام خمینی (ره) شد و چه ایجاد روابط زنجیره‌ای آن‌ها در بهره‌گیری از مراسم اعیاد و عزاداری برای افشاگری علیه رژیم نشان داد در کنار مردم نقش اصلی در پیروزی انقلاب دارند.

 

سرمنشأ انقلاب اسلامی با روحانیت و از مسجد آغاز شد

امام‌جمعه قوچان در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری صبح توس با اشاره به اینکه سرمنشأ انقلاب اسلامی از مسجد و روحانیت آغاز شد گفت: امام خمینی در اوایل دهه ۴۰ فریادهای مبارزه با طاغوت را سر داده و از آن روز به بعد در تمام سخنرانی اقدام به افشاگری علیه رژیم ستم‌شاهی کردند.

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق بابیان اینکه روحانیون در تمام مبارزات امام خمینی (ره) به‌عنوان حامی اصلی در کنار ایشان قرار داشتند، افزود: هر کجا که انقلاب اسلامی خودی نشان داده پای یک روحانی موفق در کار بوده است به‌طوری‌که می‌توان به نقش مقام معظم رهبری در کنار امام خمینی (ره) اشاره کرد.

وی تأکید کرد: هرگاه یک روحانی موفق و ازخودگذشته وارد میدان شد و در خدمت مردم به دفاع از انقلاب اسلامی پرداخت تحولی بزرگ را ایجاد کرده است همان‌گونه که امام خمینی تحویلی بزرگ را در دنیا به وجود آورد.

امام‌جمعه قوچان تصریح کرد: امروز ما صدور انقلاب اسلامی و همان تحول امام خمینی (ره) را در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا می‌بینیم که اسلام ناب است و هدف اصلی امام خمینی (ره) به شمار می‌آید.

 بود.

ورود بهنگام روحانیت به میدان در مقاطع حساس

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری صبح توس با اشاره به اینکه حوادث ۱۴ و ۱۵ خرداد سال ۴۲ به نقطه عطفی در مبارزات تاریخی مردم پیش از انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم ستم‌شاهی بوده است، گفت: باید اتفاق‌هایی که منجر به بروز این حوادث تاریخی شد موردبررسی و واکاوی قرارگرفته و نسل جوان را نسبت به آن‌ها آگاه کرد.

حجت‌الاسلام مهدی فاطمی با تأکید بر این موضوع که روحانیت به‌ویژه مراجع تقلید بر اساس اسناد تاریخی نقش اساسی و مهمی را در مبارزه با جنایت‌های رژیم شاهنشاهی و به پیروزی رساندن این انقلاب از خود نشان داده‌اند، گفت: گاهی اوقات حرکت‌هایی صورت می‌گیرد که به‌نوعی قضا بوده یعنی در جای درستی انجام‌نشده است اما روحانیت از همان ابتدا و به‌موقع وارد کار شد.

وی ادامه داد: بیانیه‌ها، تلگراف‌ها، سخنرانی‌ها و... نشان از نقش مؤثر و بجای روحانیت در حوادث انقلاب اسلامی دارد و مردم هم نگاهشان به فتاوا و نظرات مراجع تقلید بود تا به پیروی از آنان قدم بردارند.

 

روحانیت اهرم اصلی شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری صبح توس بابیان اینکه از قیام ۱۵ خرداد می‌توان به‌عنوان مقدمه و پایه‌گذار انقلاب اسلامی یادکرد، گفت: نقش روحانیت در سال ۴۲ به‌عنوان یک اهرم اصلی در شکل‌گیری نهضت و ادامه‌دار بودن آن بسیار قابل‌لمس است.

حجت‌الاسلام سید مهدی قدمگاهی با یادآوری این مطلب که اتفاق‌های زیادی پیش از قیام ۱۵ خرداد رخ‌داده بود که روحانیت تا حدودی در آن نقش داشت، افزود: جنایت‌های رژیم شاهنشاهی که داعیه حمایت از مردم را داشتند برای همگان آشکار شد و مردم دیدند که جز چپاول گری این رژیم کاری انجام نمی‌دهد بنابراین در حوادث سال ۴۲ به‌ویژه قیام ۱۵ خرداد، دیانت و سیاست کنار هم‌شکل گرفت و پایه‌گذار نهضت انقلاب اسلامی شد.

وی تأکید کرد: روحانیت نه‌تنها بلکه دوشادوش مردم به تبعیت از امام خمینی (ره) و مراجع تقلید به میدان آمده و جان دادند تا این انقلاب به سر مقصود خود یعنی پیروزی دست پیدا کند و امروز نیز انقلاب ادامه دارد تا به دست صاحب اصلی‌اش یعنی امام زمان (عج) برسد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار