رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های ویرانی:

«ویرانی» از توابع بخش شاندیز در کنار حفظ هویت سنتی به سبک روستا یکی از قطب‌های صنعتی کشور است که نیازمند توجه ویژه مدیران استانی و شهرستانی است؛ ویرانی بر سر دو راهی انتخاب ماندن به سبک روستا یا شهر مستقل حیران است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ ویرانی در کلام و بین مردم به‌عنوان روستایی از روستا‌های بخش شاندیز شناخته می‌شود، اما این منطقه با توجه به جمعیت ۱۱ هزار نفری در کنار بافت، نمای ظاهری و صنعت منحصربه‌فرد خود، بیشتر شبیه یک شهر است که امکانات و زیرساخت‌های مناسب این جمعیت را در کنار نگاه ویژه و حمایت مسئولان استانی و شهرستانی نیازمند است.

این منطقه در حالی که هویت سنتی خود را حفظ کرده در عین حال یکی از قطب‌های صنعت چوب و مصنوعات چوبی شمال شرق کشور نیز است و از لحاظ بعد مسافت و دسترسی حدوداً در چهار کیلومتری شهر مشهد و در پنج کیلومتری شهر شاندیز است.

ویرانی منطقه دسترسی به شهرک صنعتی توس فاز یک و دو را آسان کرده و اکثرا از این منطقه رفت و آمد دارند و البته از جمله پیامد‌های این رفت و آمدها ایجاد ترافیک شدید در ساعات اولیه صبح و ظهر است.

از لحاظ محدوده جغرافیایی ویرانی از ویرانی یک «موسوم به گودال پیانی» شروع و تا قسمت غرب پل خلیج فارس و چهل بازه محسوب می‌شود؛ از ایام قدیم بزرگان این منطقه صنعت چوب، صنایع دستی چوبی، خراطی، رنگ‌آمیزی و مبلمان‌های باشکوه را شکل دادند.

یکی دیگر از شاخصه‌ها و امتیازات منحصربه‌فرد منطقه ویرانی قدمت و هویت است؛ یکی از نماد‌های هویت و قدمت این منطقه آرامستان ویرانی است با سنگ‌ نگاره‌ها و قبوری که هزار سال قدمت دارند، از دیگر آثار تاریخی و قابلیت‌های گردشگری روستای ویرانی می‌توان به «رباط ویرانی» که به احتمال قوی از عهد ایلخانی، تیموریان و صفویان به جامانده اشاره کرد که در حال حاضر تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده و از سال ۱۳۷۷ به بعد در لیست آثار ملی ایران ‏قرار گرفته است و در سال ۱۳۸۵ این رباط یا کاروانسرا به ‏موزه تبدیل شد.

مسجد جامع ویرانی از کهن‌ترین و جزو اولین مساجد جامع در بخش شاندیز است، مساحت و زیر بنای بزرگ، سقف چوبی و نبود هیچ ستونی در وسط آن از جمله موارد جالب و دیدنی این میراث فرهنگی است.

قنات و باغ مزار یا خانقاهی با قدمت حدود ۶۰۰ ساله در قسمت لنگر ویرانی است که به نام «شیخ اخی علی قتلغشاه» است و همچنین سنگ نگاره‌های «دیزد» از دیگر گزینه‌های جذاب گردشگری منطقه است که اکثرا سنگ‌های کوه‌های مجاور ویرانی، سنگ‌هایی با قابلیت استفاده در ظروف از جمله «ارکاره» است.

در این گزارش به ظرفیت‌ها، شاخص‌های مهم و استعداد‌های منطقه ویرانی درعرصه‌های مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی و غیره در کنار بررسی مشکلات و معضلات و کمبود‌های این کلان روستای زیبای شهرستان طرقبه شاندیز پرداخته شده است؛ در این راستا گفتگویی با دهیار و رئیس شورای اسلامی روستای ویرانی شاندیز در محل دفتر دهیاری این روستا داشته‌ایم.

منطقه ویرانی به «ویران نیو» منطقه حاصل‌خیز و در سالیان گذشته به ظرفیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی معروف بوده است

محمد دشتبانی خادر، دهیار ویرانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مختصات جغرافیایی ویرانی که در موقعیت شکل‌گیری جاده مواصلاتی مشهد به شاندیز، بلوار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» به‌صورت خطی شکل گرفته است، اظهار کرد: ویرانی از لحاظ میوه‌های سبز و صیفی‌جات در بخش شاندیز به « سبز برگ» معروف است و از نظر محصولات کشاورزی در گذشته بسیار فعال و مشهور بوده است.

وی با اشاره به اینکه در متون قدیمی منطقه ویرانی به «ویران نیو» یعنی منطقه حاصل‌خیز، معروف بوده، تصریح کرد: تولید سیر، سیب، انگور و خیار در سالیان گذشته از ظرفیت‌های تولیدی و محصولات معروف ویرانی بوده است، اما در حال حاضر به لحاظ کمبود آب و منابع آبی، کشاورزی در این منطقه تاحدودی کمتر شده است.

ساخت و ساز‌های غیر مجاز در حریم چاه‌ها و قنوات ویرانی باعث کاهش تولید و آسیب به بخش کشاورزی شده است

دهیار ویرانی، به موضوع جمعیت اشاره و عنوان کرد: بر اساس آمار نفوس مسکن جمعیت ویرانی در سال ۹۵ حدود 4 هزار و 700 نفر گفته شده است ولی اکنون آمار جمعیتی ما حدود ۱۱ هزار نفر است که ساکن در ویرانی هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این منطقه چهار رشته قنات خیلی قدیمی و پر آب داشته که در گذشته از این قنات‌ها برای کشاورزی استفاده می‌شده، تأکید کرد: در حال حاضر به لحاظ ساخت و ساز‌های غیر مجازی که در حریم چاه‌ها انجام شده و از طرف دیگر چاه‌های غیر مجازی که در مسیر قنوات حفر شده و البته کاهش نزولات آسمانی، سفره‌های آبی زیر زمین هم به حداقل رسیده است و چنین عواملی باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی و آسیب به بخش کشاورزی ویرانی شده است و به همین علت مردم به سمت صنعت چوب متمایل شدند.

حدود یک هزار و ۲۵۰ واحد درودگری در ویرانی مشغول فعالیت است

دشتبانی با بیان اینکه صنایع دستی و چوب در ویرانی از جمله ظرفیت‌های مهم و شاخص تولیدی است، تصریح کرد: در گذشته تعداد محدودی تولیدی در ویرانی مشغول فعالیت بودند اما در حال حاضر اکثر ساکنان ویرانی به‌ویژه قشر جوان در حوزه صنایع چوبی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: براساس آماری که از اتحادیه درودگران مستقر در ویرانی گرفته شده، حدود یک هزار و ۲۵۰ واحد درودگری در ویرانی مشغول فعالیت هستند که از این تعداد حدود ۷۰۰ باب ویترین نمایشگاهی باشکوه به طول هفت تا هشت کیلومتر به‌صورت رفت و برگشت داریم که باعث شده برای تعداد زیادی از مردم به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد شود.

دهیار ویرانی با اشاره به اینکه منطقه صنعتی و نمایشگاهی از ویرانی سه شروع شده، اظهار کرد: موضوع کارگاه‌های تولیدی، از نجاری، منبت کاری، رنگ و پولیستر کاری و رویه‌کوبی مبل در همین روستا شروع شده و به ویترین نمایشگاه‌ها برای فروش و عرضه ختم می شود.

وی با اشاره به موقعیت کارگاه‌های تولیدی ویرانی گفت: اکثر کارگاه‌های تولیدی در محدوده مسکونی صنعتی که محل سکونت دائمی خانواده‌ها است شکل گرفته است و البته در حال حاضر تعداد زیادی از این کارگاه‌ها پشت نمایشگاه‌ها و واحدهای فروش قرار گرفته و از بخش مسکونی به‌دلیل مزاحمت‌هایی که داشتند جدا شدند.

آب شرب یکی از دغدغه‌های اصلی مردم منطقه است، مشکلی که باعث شده مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد

دشتبانی با اشاره به مهم‌ترین مشکلات اساسی مردم ویرانی که آب شرب و طرح هادی روستا است، بیان کرد: آب شرب یکی از دغدغه‌های اصلی مردم این منطقه است مشکلی که حتی باعث شده مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد و شرایط طوری باشد که اهالی نتوانند به طور دائم در زادگاه خود ساکن باشند.

وی در ادامه افزود: با پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان و بخشدار شاندیز اتفاق خوبی رقم خورد و ما توانستیم دو حلقه از چاه‌های کمکی مشهد را وارد مدار شبکه آب شرب ویرانی کنیم.

دهیار ویرانی، با تأکید بر اینکه چاه‌های غیر مجاز و ساخت و ساز‌های بی‌رویه باعث شده که وضعیت آب منطقه دچار مشکل شود، تصریح کرد: این معضل از جمله مواردی است که سکونت و رفاه اهالی ویرانی و اشتغال را تهدید می‌کند، براساس آمار اداره آبفا طرقبه شاندیز حدود ۵ هزار اشتراک آب در ویرانی است که این تعداد اشتراک حداقل ۴۸ لیتر بر ثانیه دبی آب نیاز دارند.

در دشت ویرانی و سوران چاه‌هایی حفر می‌شود که متأسفانه مردم ویرانی از آن سهمی ندارند

وی در ادامه با اشاره به اینکه دبی آب در ابتدای شروع به کار شورای ششم حدود ۱۳ لیتر بود، افزود: این کم آبی حتی در زمستان برای ویرانی وجود داشت و ساکنان به‌صورت جیره‌بندی از نعمت آب بهره‌مند بودند، برای حل این مشکل شورای اسلامی و ما در دهیاری با همکاری و پیگیری‌هایی که داشتیم تعداد دو حلقه چاه را وارد مدار کردیم و دبی آب از ۱۳ به حدود ۲۷ لیتر رسید اما بازهم جوابگوی نیاز مردم منطقه نیست.

دشتبانی با اشاره به یکی از دغدغه‌های مهم مردم ویرانی، بیان کرد: در حالی که سفره‌های زیر زمینی آبی خطه‌ ما تأمین‌کننده آب شرب مشهد است اما متأسفانه مردم شهرستان و به ویژه روستای ویرانی آب شرب ندارند و از طرف چاه‌هایی در دشت ویرانی و سوران حفر می‌شود که متأسفانه مردم ویرانی از آن سهمی ندارند و همچنان با مشکل بی‌آبی روبه رو هستند به‌طوری‌که مردم ویرانی در تابستان ۱۴۰۲ تا ۱۶ ساعت سختی‌های بی‌ آبی و قطعی آب را تحمل کردند.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های انجام شده مجوز حفر چاه آب جدیدی گرفته شده، تأکید کرد: حدود یک سال و نیم دهیاری و شورای ویرانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، اداره آبفا و نماینده عالی وزارت کشور در شهرستان پیگیر بودند تا جانمایی و پروانه حفر این چاه آب گرفته و حفر شد اما هنوز با گذشت چندین ماه پس از اتمام کار و به واسطه بعضی مشکلات حقوقی و مالی بهره‌برداری نشده که‌امیدواریم این اتفاق زودتر رقم بخورد و این چاه به مدار شبکه آبرسانی روستا متصل گردد.

قوانین و ضوابط در حوزه ساخت و ساز باید بومی‌گرایی و به روستا‌ها توجه ویژه‌ای شود

دهیار ویرانی به مشکل زیرساخت‌ها و شبکه لوله‌کشی فرسوده آبرسانی در داخل ویرانی اشاره و تصریح کرد: شبکه نمی‌تواند یک دفعه حجم و شدت آب را تحمل کند و به ترکیدگی لوله‌ها و موارد دیگر ختم می‌شود، البته در حریم قنوات ویرانی مجوز چاه صادر می‌شود که حدود ۴۰ یا ۵۰ متر کم‌تر یا بیشتر با مسیر قنوات این منطقه فاصله ندارد که مشکلاتی نظیر پدیده فرونشست زمین و کم آب شدن یا خشک شدن قنوات تاریخی ویرانی را به دنبال دارد.

وی با تأکید براینکه باید به روستا‌ها توجه ویژه‌ای شود، امکانات و خدمات بهتر و شایسته‌تر در‌ شان مردم روستا ارائه شود تا در روستا‌ها بمانند، اظهار کرد: در گذشته اینجا کشاورزی و دامداری رونق بسیاری داشته و مردم خودکفا بودند اما در حال حاضر روستا‌ها بیشتر مصرف‌کننده است تا تولید‌کننده، با این شرایط دیگر مولد‌سازی صورت نمی‌گیرد.

دشتبانی تأکید کرد: قوانین و ضوابط در حوزه ساخت و ساز باید بومی‌گرایی شود، قیمت زمین در ویرانی بسیار بالا است اگر جوانی بخواهد صاحب خانه و زندگی شود باید چقدر پس‌انداز کند تا بتواند مثلاً ۲۰۰ متر زمین اینجا بخرد و بعد از خرید هم یک سری شرایط خاصی برای ساخت و ساز گذاشته‌اند، ساخت دو طبقه آن هم فقط روی پیلوت، شرایط ساخت و ساز از نظر سطح اشغال و تراکم در مشهد با شهرستان ما متفاوت است.

بازنگری طرح هادی روستا بعد از ۱۲ سال/ وسعت طرح هادی فعلی ویرانی با جمعیت بسیار بالای منطقه بالغ بر یک میلیون و ۵۶۰ متر است

وی به طرح هادی روستای ویرانی که حدود ۱۲ سال از آخرین ابلاغ آن گذشته و اکنون در حال بازنگری است، اشاره و تصریح کرد: طرح هادی روستای ویرانی در سال ۱۳۸۳ تهیه و ابلاغ شده و در سال ۱۳۹۰ هم بازنگری شده است اما متأسفانه این طرح به صورت خیلی بسته و بدون کارشناسی‌های فنی لازم تهیه شده است و به مسائل زیرساختی منطقه اصلاً توجهی نشده و پیش‌بینی‌های لازم نیز در نظر گرفته نشده است.

دهیار ویرانی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع در دوره ششم پیگیری شده و در سال ۱۴۰۰ موضوع بازنگری طرح هادی روستا شروع شده، افزود: نقشه‌برداری هوایی و برداشت‌های زمینی و میدانی انجام شده، وسعت طرح هادی فعلی ویرانی با توجه به جمعیت بسیار بالای منطقه بالغ بر یک میلیون و ۵۶۰ هزار متر است و به عنوان کلان روستای شهرستان طرقبه شاندیز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به زیرساخت‌ها که از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات منطقه ویرانی بیان کرد: با توجه به اینکه مدیریت امروز مدیریت شهری است اما با قوانین روستایی و دهیاری، متأسفانه یک سری از این زیرساخت‌ها به دهیاری و متولی آن برمی گردد ولی یک سری از مسائل زیرساختی هم به دستگاه‌های دولتی برمی گردد که این دستگاه‌ها در این مورد کوتاهی‌هایی داشته‌اند و پیگیری بعضی موارد مغفول مانده است.

ظرفیت زیر ساخت‌های منطقه پاسخگوی این حجم از جمعیت نیست و کمبود آب شرب، امکانات بهداشتی، تفریحی و فضای سبز را به همراه داشته است

دشتبانی، با اشاره به جمعیت ۱۱هزار نفری ویرانی، گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که در دوره ششم پیگیری و تاحدی مرتفع شد، موضوع افت ولتاژ برق بود که اداره برق شهرستان نیز در این زمینه همکاری لازم را داشتند و موضوع برق‌رسانی و افت ولتاژ برق را یک مرحله در سال ۱۴۰۰ و یک مرحله دیگر را هم در۱۴۰۱ رفع کردند، امسال هم قول مساعد دادند که در قسمت شمالی روستا بتوانیم افت ولتاژ برق را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مهم در منطقه ویرانی نزدیکی و مجاورت این روستا به سه شهر شاندیز، طرقبه و کلان شهر مشهد است، تأکید کرد: با توجه به موضوع افزایش قیمت‌ها و تورم، افرادی که ساکن مشهد هستند در حال مهاجرت معکوس به سمت حاشیه نشینی و روستانشینی است و این موضوع باعث شده یک جمعیت زیادی از مشهد به ویرانی مهاجرت کردند که ظرفیت زیر ساخت‌های این منطقه پاسخگوی این حجم از جمعیت نیست و معضلاتی از جمله ساخت و ساز‌های بی‌رویه و غیراصولی بدون اخذ پروانه، کمبود آب شرب، کمبود فضای بهداشتی، تفریحی و فضای سبز را به دنبال داشته است.

دشتبانی در ادامه افزود: یکی از معضلاتی که در جلسات مختلف پیگیری شده موضوع تراکم و سطح اشغال‌ها در منطقه ویرانی در مقایسه با مشهد است که خیلی تناقض دارد، ارزش ریالی قیمت‌های زمین در ویرانی به ویژه در محور مواصلاتی غرب به شرق بسیار بالا است اما متأسفانه پروانه در همان سه سقف است و سطح اشغال هم ۶۰ درصد است که برای مردم توجیه اقتصادی ندارد و مجبور به انجام تخلف ساختمانی می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌هایی که انجام شده و اتفاقات خوبی برای منطقه ویرانی به همراه داشته، تصریح کرد: اما از سال ۱۴۰۰ تاکنون همچنان در پیچ و تاب موضوع تهیه و بازنگری طرح هادی ویرانی هستیم زمین‌ها همه به صورت قطعات ریز تقسیم‌بندی شده و مالکان عمده ویرانی مایل نیستند که زمین‌ها به بنیاد مسکن برای سرانه‌های خدماتی واگذار شود، این موضوع همچنان توسط بنیاد مسکن راکد مانده است و نیاز به بررسی و پیگیری دارد که دهیاری و شورای اسلامی روستای ویرانی این موضوع را پیگیری می‌کند.

تملک بالغ بر ۱۲ هزار متر از زمین‌های ویرانی جهت تسهیل حریم

دهیار روستای ویرانی به موضوع معابر و دسترسی به راه‌ها و جاده‌ها اشاره و تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون در موضوع تسهیل حریم متراژ بسیار بالایی کار کردیم، با کمک شورای ششم در موضوع تسهیل حریم توانستیم بالغ بر ۱۲ هزار متر از زمین‌های ویرانی را به تملک دهیاری در بیاوریم که این عدد با توجه به قیمت زمین در ویرانی رقم بسیار بالایی است و البته تا حد زیادی به امور زیربنایی و مدیریت شهری کمک می‌کند.

وی در ادامه افزود: بر همین اساس بیش از ۸۰ درصد پروانه‌هایی که در سال ۱۴۰۱ توسط دهیاری صادر شدند تقریباً رایگان بوده، البته در کنار اعطای امتیازات مسکونی، تجاری، صدور پروانه‌های رایگان، عوارض و بهای خدمات و دیگر اقدامات باعث‌ امیدافزایی در مردم منطقه شده تا هم مردم ویرانی نسبت به همکاری با دهیاری تشویق شوند و هم بتوانند در عوض زمین‌هایی که در موضوع بازگشایی معابر و تسهیل حریم واگذار کرده‌اند از این متیازات استفاده کنند.

دشتبانی به موضوع بهداشت منطقه ویرانی اشاره و بیان کرد: در اینجا یک مرکز بهداشت نورآباد و یک خانه بهداشت داریم که برای خدمات‌رسانی به اهالی ویرانی فعال است و حتی به روستا‌های هم‌جوار و شهرک‌های گل‌افشان و پرستو که در مجاورت ویرانی است و مردمی در آنجا ساکن هستند می‌توانند جهت دریافت خدمات بهداشتی به این مراکز مراجعه کنند، البته کمبود یک واحد داروخانه شبانه روزی و درمانگاه شبانه روزی در ویرانی مشکلاتی را برای مردم روستا و عبوری‌ها ایجاد کرده که در حال پیگیری موضوع هستیم.

۶۰ تا ۷۰ درصد از اراضی و شریان‌های ویرانی نیازمند بازسازی یا آسفالت

وی در ادامه افزود: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از اراضی و شریان‌های ویرانی یا نیازمند بازسازی هست یا آسفالت، که در همین راستا دهیاری ویرانی با مشارکت مردم در دوره ششم شورا‌ها توانست بیشترین سهمیه قیر شهرستان طرقبه شاندیز را به خود اختصاص دهد و بالغ بر ۱۰ هزار مترمربع آسفالت در سال ۱۴۰۲ اجرا و بیش از هفت مرحله لکه‌گیری آسفالت به میزان تقریبی ۱۰۰ تن و حدود ۱۸ هزار متر از شریان‌ها نیز زیر‌سازی شد اما نیازمند آسفالت است، البته با توجه به این میزان از عملکرد هنوز اکثر خیابان‌های منطقه نیاز به جدول‌گذاری و ابنیه دارد و با توجه به اینکه تعدادی از معابر با مشارکت اهالی سنگ فرش شد بازهم حدود ۲۰ درصد از کل شریان‌های ویرانی هنوز خاکی است.

دهیار روستای ویرانی با اشاره به اینکه دهیاری را تقریباً با یک عدد منفی تحویل گرفتیم و با بدهی‌هایی که برای دهیاری به ارث رسیده بود حساب مالی دهیاری تقریباً منفی بود، اظهار کرد: برنامه بودجه‌نویسی و وضع عوارض برابر با دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور را به نحوی تهیه کردیم که این عدد منفی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال محقق شد و ما توانستیم در ۲حوزه امور زودبازده و دیر بازده که همان امور ساختار‌های زیربنایی است فعالیت کنیم، همچنین با احتساب هزینه خیرین و درآمد دهیاری بالغ بر ۱۸۴ میلیارد ریال مجموع بودجه و هزینه‌هایی است که از شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ تا شش ماهه اول ۱۴۰۲ با تعداد بیش از ۲۹ پروژه عمرانی و تعداد زیادی عملیات‌های عمرانی خرد انجام و به مرحله بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: انجام امور فرهنگی با توجه به منویات مقام معظم رهبری، احداث خانه ورزش روستایی با حمایت از ورزشکاران برابر ضوابط و پیگیری جهت ساخت سالن ورزشی بانوان و چمن مصنوعی و هفت مرحله جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب از دیگر اقداماتی بود که با تشکیل جلسات متعدد شورای اسلامی توسط دهیاری ویرانی انجام شد.

ویرانی، قطب صنعت چوب و مصنوعات چوبی شمال شرق کشور

علیرضا محمدزاده، رئیس شورای اسلامی روستای ویرانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جاذبه‌های گردشگری و توریستی منطقه ویرانی اظهار کرد: باتوجه به قدمت و هویت ویرانی به لحاظ وجود سنگ نگاره‌های موجود، همجواری با مشهد، آب و هوای پاک، موقعیت خوب جغرافیایی و در اختیار داشتن قطب صنعت چوب و مصنوعات چوبی شمال شرق کشور، روزانه و هم در ایام تعطیلات پایانی هفته پذیرای تعداد زیادی از زائران، مجاوران و مسافران در ویرانی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه منطقه‌ای که بالغ بر ۱۱ هزار نفر جمعیت دارد را نمی‌توان روستا نامید بلکه در حد یک شهر است و اداره و مدیریت آن کار ساده‌ای نیست و نیازمند امکانات و توجه ویژه مدیران استانی و شهرستانی است، به بخشی از مشکلات و کمبود‌های فرهنگی منطقه ویرانی اشاره و بیان کرد: توازن در ایجاد و احداث اماکن فرهنگی در سطح روستای ویرانی وجود ندارد و همین موضوع بهره‌مندی عموم مردم از این خدمات و امکانات فرهنگی را با مشکلاتی روبه رو کرده است.

ایجاد یک هنرستان فنی حرفه‌ای در ویرانی با تدریس واحد‌های درودگری برای به‌روز‌رسانی صنعت مبلمان و کمک به اشتغال جوانان منطقه

محمدزاده به سایر نیازمندی‌های منطقه ویرانی اشاره و بیان کرد: عدم وجود یک هنرستان پسرانه و مؤسسه فنی و حرفه‌ای با توجه به ظرفیت بالای صنعت چوب در ویرانی و نبود دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی جهت تحصیلات عالی جوانان از کمبود‌ها و مشکلات بخش آموزش در روستای ویرانی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی شورای اسلامی و دهیاری روستا موضوع آموزش است، تصریح کرد: در مقاطع متوسطه دوم پسرانه و دخترانه مشکلات اساسی در منطقه داریم و باتوجه به بازدید‌هایی که از مدارس سطح استان به صورت دوره‌ای داشتیم، مسائل آموزشی در منطقه ما یک معضل اساسی است.

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده، با یکی از خیرین مدرسه ساز موضوع ساخت یک مدرسه مطرح و اقدام شد اما یکی از مسائل مهم در این زمینه کمبود زمین بود که مشکلاتی از جمله؛ قیمت بالای زمین‌ها و واگذاری را به همراه داشت، با پیگیری انجام شده توسط مدیر آموزش و پرورش شهرستان قرار شد در محل یکی از مدارس، ما بتوانیم ساخت یک مدرسه ۹ کلاسه را اجرا کنیم، اقدامات اجرایی شروع شده و سال آینده این مدرسه به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس شورای اسلامی روستای ویرانی تأکید کرد: باتوجه به حرفه و مهارتی که مردم ویرانی دارند اگر ما بتوانیم یک زمین را برای ساخت هنرستان فنی حرفه‌ای یا کار و دانش در اختیار داشته باشیم و این هنرستان در ویرانی ساخته شود، واحد‌های درودگری در این هنرستان تدریس شود هم کمکی به جوانان منطقه است و هم کمکی بزرگ در جهت به روز‌رسانی صنعت مبلمان ویرانی است.

ایجاد آکادمی تخصصی برای استعداد‌یابی ورزشی در ویرانی از جمله نیاز‌های اساسی است

رئیس شورای اسلامی روستای ویرانی در ادامه به کمبود‌های منطقه در موضوع ورزش اشاره و افزود: یک زمین چمن طبیعی یا مصنوعی و یا سالن ورزشی جهت استفاده جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به ورزش وجود ندارد و باتوجه به ظرفیت‌ها و استعداد‌های خوب نوجوانان و جوانان منطقه در بخش ورزش، ایجاد آکادمی تخصصی برای استعداد‌یابی ورزشی در ویرانی از جمله نیاز‌های اساسی است.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که همچنان پیگیر بودیم که اتفاقات خوبی در ویرانی رقم بخورد موضوع ورزش بانوان است، این موضوع در دستور کار دهیاری و شورای اسلامی روستا قرار گرفت و برای اولین بار مسابقات ورزشی بانوان در ویرانی برگزار شد و سالن ورزشی با متراژ بالغ بر ۴۵۰ متر مربع جهت استفاده بانوان روستا اجاره کردیم اما این موارد بازهم جوابگوی نیاز اهالی ویرانی نیست و چشم‌انداز ما اینست که بتوانم سالن ورزشی مختص به بانوان احداث کنیم.

محمدزاده بیان کرد: احداث کتابخانه و همچنین باتوجه به موقعیت جغرافیایی و رفت وآمد زائران از این محور، احداث سرویس بهداشتی عمومی، یکی از نیاز‌های اساسی مردم است.

وی به موضوع درخواست و مطالبه مردمی در جهت الحاق روستا به شهر اشاره و اظهار کرد: از سال ۸۸ و ۸۹ به درخواست مردم روستا، موضوع ارتقای روستای ویرانی به شهر مطرح شده و پیگیر این موضوع بودیم، اما به این موضوع هم باور داریم که مدیریت محلی بهترین نوع مدیریت داخلی است.

محمدزاده در ادامه افزود: بر حسب احترام به نظر تمامی اهالی و بومیان ویرانی و همچنین با توجه به اینکه ویرانی قطب صنعت چوب و مصنوعات چوبی شمال شرق کشور است و جوانان زیادی با تحصیلات عالی در این روستا هستند که عاشق خدمت به مردم روستای خود هستند، برنامه‌ای داریم که ویرانی به‌عنوان شهر مستقل شناخته و معرفی شود.

رئیس شورای اسلامی روستای ویرانی، خاطرنشان کرد: باید به این موضوع هم توجه داشت که الحاق روستا به شهر، روستا را از مولد بودن خارج می‌کند و قطعاً مدیریت شهری که شناختی از روستای ویرانی ندارد، دچار چالش‌های جدی می‌شود و آسیب‌های آن در همه حوزه‌ها متوجه مردم خواهد شد.

انتهای پیام/۴۰۰۸

«ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
«ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
«ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
«ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
«ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
«ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
«ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
«ویرانی» قطب صنعت چوب شمال شرق کشور است
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار