رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/06/18 Sunday - 2024 08 September الأحد ، 5 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-04-29 11:46 شماره خبر : 7919 https://sobhtoos.ir/short/46KKM 0
در راه دلدادگی به اهل بیت؛

ارادت مردم قوچان به اهل بیت و امام سجاد (ع) از دیرباز زبان‌زد بوده و برگزاری باشکوه مراسمی تحت عنوان یوم السجاد در روز شهادت یادگار کربلا نشان از ارادت و دلدادگی مردم این شهرستان به امام سجاد علیه السلام دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، نقش امام سجاد علیه السلام در احیای قیام عاشورا علی‌رغم اینکه به علت بیماری از جهاد در راه خدا بازمانده بود بی‌بدیل و تأثیرگذار است. 

این امام همام در زندگی پر فراز و نشیب‌شان از بیماری در واقعه کربلا گرفته تا حضور در جمع اسرا، خطبه‌های آتشین و  ۳۵ سال مدت امامت به عنوان بزرگ مبلغ قیام عاشورا توانست نهضت حق‌طلبانه سالار شهیدان را از هجوم تحریف نجات بخشد و اینک بعد از گذشت پانزده قرن همچنان این قیام، پرشکوه و جاودانه است.

ارادت مردم قوچان به اهل بیت عصمت و طهارت و علی الخصوص به امام سجاد علیه السلام از دیرباز زبان‌زد بوده و هست آنچنان که مسجدشریف سجادیه با قدمتی بیش از یک قرن جایگاه ویژه‌ای در میان مردم این شهرستان دارد. 

مسجدی که به نام فرزند امام حسین علیه السلام به عنوان یکی از مکان‌های مقدس در قوچان شناخته شده و در تمام سال عاشقان این امام رابرای زیارت، راز و نیاز و برآورده شدن حاجات به این مکان مقدس می‌کشاند.

برنامه هفتگی شب‌های چهارشنبه مسجد سجادیه و تلاوت ادعیه و ذکر مصیبت‌های اهل بیت و اطعام هیچ وقت تعطیل نمی‌شود و اعتقادات مثال‌زدنی مردم این شهر به امام سجاد علیه السلام و این مسجد شریف موجب شده همیشه مراسم‌ها با استقبال پر شور مردمی مواجه باشد.

از قدیم دو شب مهم در دهه اول محرم تفاوتی غیر قابل وصف با دیگر روزهای سال برای مسجد سجادیه داشت یکی شب عاشورا و آئین شمع روشن کردن و دیگری شام غریبان امام حسین علیه السلام.

شب عاشورا به واسطه اعتقادات محکم مردم قوچان در سنتی دیرینه و منحصر به این شهر خیابان‌های اطراف مسجد سجادیه مملو ازعاشقانی است که برای عزاداری و برآورده شدن حاجات به سمت مسجد روانه شده‌اند و شب بعد نیز در تاریکی شب و غمی جان‌سوز برای مراسم شام غریبان به این مسجد می‌آیند. 

علاقه وافر مردم شهرستان قوچان به مسجد سجادیه که به نام امام چهارم شیعیان است آن را به شهر امام سجاد علیه السلام مشهور کرده است و عمق اعتقادات مردم به این امام موجب شد طی سه سال گذشته و با طرحی ابتکاری توسط امام جمعه قوچان روز شهادت امام سجاد در ۱۲محرم به نام یوم‌السجاد نام‌گذاری شود تا در روز شهادت امام سجاد برنامه‌های فرهنگی، بصیرت‌افزایی عاشورایی و ابعاد شخصیتی امام سجاد(ع) در کنار عزاداری بیش از پیش گسترش یابد. 

امسال به عنوان سومین سال پیاپی اجتماع بزرگ یوم‌السجاد در روز شهادت امام چهارم در مسجد شریف سجادیه به همت ستاد برگزاری این مراسم  اجرا شد که علاوه بر سخنرانی، ذکر مصیبت و عزاداری، برنامه‌های فرهنگی همچون مسابقه کتاب‌خوانی، غرفه‌های فرهنگی و پخت ۱۲دیگ غذای متبرک برای اطعام عزاداران نیز انجام و با استقبال گسترده مردم قوچان روبرو شد.

از ابتدای پایه‌گذاری این مراسم، مردم قوچان برای برگزاری بهتر آن به صورت خود جوش پای کار آمدند و یکی از بهترین برنامه‌ها در طی این سه سال توزیع نان رایگان توسط تمام نانوایی‌های سطح شهر به همت خیرین و به مناسبت شهادت امام سجاد علیه السلام بود.

یوم‌السجاد روزی برای گسترش فرهنگ امام سجاد

امام جمعه قوچان در این خصوص با اشاره به اینکه شهادت امام سجاد علیه السلام در ۱۲ محرم در امتداد عزاداری امام حسین علیه‌السلام است، اظهار کرد: مردم قوچان مفتخرند که به نام یوم‌السجاد در روز شهادت این امام در قالب دسته‌های عزاداری در مقابل مسجد شریف سجادیه اجتماع کنند.

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق با بیان اینکه امام سجاد علیه‌السلام در هم کوبنده کاخ ظلم و ستم یزید بوده و یادگار و پیام‌آور کربلا است، تصریح کرد: باید در چند زمینه پیرامون فرهنگ امام کار شود که یکی از آن‌ها یوم‌السجاد به عنوان بزرگداشت شهادت امام سجاد(ع) در روزشهادت است. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قبر امام سجاد علیه السلام در بقیع غریب بوده و نمی‌خواهیم نام ایشان در کشور نیز غریب بماند تلاش داریم بزرگترین اجتماع در روز شهادت امام سجاد(ع) در قوچان رقم بخورد.

 امام جمعه قوچان دومین حرکت فرهنگی را تبیین معارف امام سجاد(ع) خواند و افزود: در این زمینه مسابقه کتا‌بخوانی از کتاب حماسه سیاسی نوشته رهبر معظم انقلاب طرح‌ریزی و اجرا شد که با استقبال خوبی روبرو شدیم. 

هراتی مطلق تأکید کرد: با توجه به اعتقاد مردم به مسجد شریف سجادیه و ارتباطی که به واسطه این مکان با امام سجاد برقرار می‌کنند باید این مکان به عنوان پایگاه امام سجاد(ع) در شهر و کانونی برای انس و الفت با این امام همام در سطح کشور شناخته شود.

عمق اعتقاد مردم قوچان به امام سجاد علیه السلام و وجود پایگاهی همچون مسجد که مزین به نام این امام سجاد علیه السلام است می‌تواند مرکزی برای گسترش حرکت‌های فرهنگی تحت معارف امام سجاد(ع) در راستای گسترش نهضت عاشورا باشد و استقبال خودجوش مردمی دربرگزاری با شکوه مراسم یوم‌السجاد بهترین زمان است تا معارف این امام همام از قوچان به گوش هموطنان‌مان در سراسر کشور برسد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار