رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/04/01 Friday - 2024 21 June الجمعة ، 15 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-03-19 20:14 شماره خبر : 7333 https://sobhtoos.ir/short/VMm0l 0
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان خبر داد:

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان از معرفی 138 متخلف زیست‌محیطی و کشف 10 قبضه سلاح مجاز و غیرمجاز از آن‌ها از ابتدای سال گذشته تاکنون خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح توس، حسین اصلاحی امروز در نشست خبری با اشاره به دو منطقه حفاظت‌شده در بادام و قره‌چغه در این شهرستان اظهار کرد: هر یک از این مناطق دارای وسعت 33 هکتاری است که گونه‌هایی همچون پلنگ ایرانی، گربه پالاس، گربه وحشی، کفتار راه‌راه، گرگ، روباه، شغال، قوچ اوریال و کل بز در آن زیست دارند.

وی وجود پرندگان مهمی همچون بالابان، دلیجه، ترلان، عقاب طلایی، هما، انواع لاشخورها و کرکس ها در مناطق حفاظت‌شده قوچان را یکی از دلایل حضور شکارچیان از جنوب کشور به این منطقه خواند و افزود: در این زمینه دستگیری‌هایی داشیم و باید گفته شود وقتی پرنده‌های شکاری از حیات‌وحش خارج شوند لطمه‌های جبران‌ناپذیری علی‌الخصوص کشاورزان وارد می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان بابیان اینکه ورود دام غیرمجاز و یا خارج از زمان اعلامی به مناطق نیز می‌تواند آثار مخربی در زیستگاه و برای حیات‌وحش داشته باشد، تصریح کرد: در حوزه پیشگیری سال گذشته 77 فقره پرونده در زمینه شکار غیرمجاز، تحلیف دام و تخریب‌تشکیل‌ شده است که 102 نفر با 9 قبضه سلاح نیز به دادگاه معرفی‌ شده‌اند.

وی ادامه داد: از این میزان 9 پرونده در زمینه شکار غیرمجاز، 39 پرونده تحلیف غیرمجاز دام، دو فقره تخریب مرتع، 11 مورد مربوط آلودگی محیط زیستی همچون تخلیه پساب و 5 فقره نیز در زمینه پیشگیری از شکار بوده است.

اصلاحی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 26 فقره پرونده تخلف زیست‌محیطی در دستگاه قضا تشکیل‌ شده است، گفت: 22 مورد از پرونده‌ها در راستای تحلیف غیرمجاز دام بوده است؛ در این راستا 36 متخلف با یک قبضه سلاح به دادگاه معرفی‌ شده است.

وی با بیان اینکه محل تخلیه زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی در شهرستان مشخص و همه مجاب به تخلیه در مکان‌های مورد نظر هستند، خاطرنشان کرد: پسماندهای پزشکی نیز باید ابتدا بی‌خطرسازی شده و سپس در محل زباله‌ها تخلیه شود که در این زمینه با گزارش مردمی مبنی بر رهاسازی زباله‌های عفونی یکی از پزشکان در یکی از خیابان‌های شهر، پزشک خاطی به دستگاه قضا معرفی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان از معرفی 11 واحد صنعتی این شهرستان به‌عنوان واحدهای آلاینده طی پایش‌های انجام‌ شده در پاییز و زمستان سال گذشته خبر داد و افزود: واحدهای خدماتی همچون بیمارستان که در گذشته مورد پایش قرار نگرفته بودند نیز در حال حاضر پایش می‌شوند که بیمارستان موسی بن جعفر قوچان به دلیل غیربهداشتی بودن تصفیه‌خانه آن در زمستان سال گذشته به‌عنوان واحد آلاینده معرفی شد.

وی با اشاره به وجود بوی نامطبوع از صنایع در ورودی و خروجی قوچان گفت: در این راستا به جد پیگیر هستیم و با توجه به خود اظهاری‌ها و پایش‌های انجام‌ شده اقدام صورت خواهد گرفت.

اصلاحی ادامه داد: انعقاد قرارداد با آزمایشگاه معتمد و دریافت آزمایش‌های آب، خاک و هوا از واحدهای صنعتی و خدماتی و ارائه گزارش‌ها به محیط‌زیست می‌تواند بیشترین یاری را در این زمینه به ما رسانده تا در صورت عدم رفع مشکلات زیست‌محیطی از سمت واحدها، به دستگاه قضا معرفی شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان با یادآوری اینکه شهرک صنعتی شماره یک قوچان به دلیل مشکلات تصفیه‌خانه به‌عنوان آلاینده معرفی‌ شده است، تصریح کرد: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره یک قوچان در گذشته جوابگوی میزان پساب واحدها بود اما در حال حاضر این حجم را نمی‌تواند پاسخگو باشد و نیازمند توسعه است.

وی اضافه کرد: پرونده واحدهای آلاینده در حال حاضر در شعبه 4 دادیاری در حال رسیدگی است.

اصلاحی با اشاره به اینکه غذارسانی به سگ‌های ولگرد موجب افزایش آن‌ها در سطح شهر و حتی حضور حیوانات وحشی خواهد شد، افزود: وجود این حیوانات می‌تواند بروز بیمارهای مشترک انسان و حیوان را بیشتر کند که نیازمند مدیریت و اجرای دستورالعمل‌ها در این زمینه است.

انتهای پیام /

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار