رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/07/07 Saturday - 2024 28 September السبت ، 25 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-03-31 13:37 شماره خبر : 7534 https://sobhtoos.ir/short/eqKZy 0
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد:

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هیچ کس از التهاب‌آفرینی سود نمی‌برد و هر کسی که در مقابل التهاب‌آفرینی خاموش باشد و یا آن را توجیه کند، خودش نیز شریک آن التهاب‌ها خواهد بود.

دکتر سید محسن اصغری نکاح در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با اشاره به مجادله لفظی مشاور فرهنگی یکی از نامزدها در میزگرد فرهنگی او که شب گذشته از رسانه ملی، پخش شد، اظهار کرد: با توجه به این‌که میز گردی فرهنگی بود، مردم توقع داشتند که واکنش‌ها، نحوه تعامل و پاسخ این افراد فرهنگی باشد، در حالی که مشاور فرهنگی در پاسخ به سوال کارشناس مربوطه، به جای اینکه با متانت پاسخ بگوید، شروع به پرخاش‌گری کرد.

وی با بیان این‌که رفتارهای افراد مطرح و شاخص می‌تواند الگو و نمادی برای رفتارهای دیگران باشد، خاطرنشان کرد: وقتی فردی که در جایگاه کارشناسی فرهنگی نشسته است به جای پاسخ دادن در مورد مسئله‌ای غیر شخصی که آن را پیش‌تر بارها و بارها رسانه‌ای کرده است، اهانت کند، صدایش را بالا ببرد، صحنه را ترک کند و به اموال عمومی خسارت بزند، لازم است که فرهیختگان جامعه نسبت به این رفتار واکنش نشان دهند.

التهاب‌آفرینی در مناظرات و میزگردها، صحنه انتخابات را تغییر می‌دهد

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: اگر فرهیختگان جامعه نسبت به چنین رفتارهای غیر اخلاقی و غیرفرهنگی از هر کاندیدای که باشد، تحلیل درستی انجام ندهند و این رفتارهای پرخاشگرانه را سرزنش و تقبیح نکنند احتمال آن می‌رود که این هیجان‌آفرینی‌های کاذب و التهاب‌آفرینی‌ها صحنه انتخابات را تغییر دهد، درحالی که در مناظره اول و میزگردهای اولیه مسیر بحث و گفت و گو در حال جریان و گرم شدن بود و مردم داشتند فضای جدیدی از انتخابات را تجربه می کردند، متاسفانه داد زدن‌ها و اتهام‌زنی و رفتارهای پرخاشگرانه کام مردم را تلخ و مسیر را به بیراهه می‌کشاند.

وی تغییر صحنه انتخابات را ظلمی بزرگ به مردم شریف ایران دانست و افزود: تغییر صحنه انتخابات موجب می‌شود کارشناسانی که پاسخ‌گو نیستند و التهاب‌آفرینند، این التهاب را به سطح جامعه بیاورند و به جای پاسخ‌گویی و حل مسئله، مردم همواره منتظر التهاب‌آفرینی باشند.

فرهیختگان فارغ از حب و بغض‌ها، التهاب آفرینی‌ها را تقبیح کنند

اصغری نکاح بیان کرد: اگر امروز فرهیختگان جامعه به دور از حب و بغض‌ها و با گرایش‌ به هر نامزدی به اصل این رفتار که رفتار ناشایستی بوده است، واکنش مناسب نشان ندهند، این رفتار تقویت می‌شود و افراد دیگر نیز در زمان‌های دیگر از همین شیوه استفاده می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که فرهیختگان باید فارغ از این‌که طرفدار چه نامزد یا گفتمانی هستند، رفتار ناپسند را قبیح بدانند، تصریح کرد: پرخاش‌گری، برهم زدن صحنه گفتمان به جای پاسخ‌گویی و پرتاب کردن وسایل و اشیا رفتارهایی هستند که همواره باید سرزنش شوند و در برابر آن‌ها موضع‌گیری درست انجام شود.

ستاد نامزد مربوطه، علیه رفتار کارشناس فرهنگی‌اش واکنش نشان دهد

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ستاد نامزد مربوطه بهتر است خودش سریع‌تر نسبت به اصل این رفتار واکنش نشان داده و آن را تقبیح کند، عنوان کرد: ممکن است افرادی با تأیید، توجیه و همراهی کردن با رفتار خطا، زمینه فرهنگ رفتاری جدیدی را در بین حامیان و کنشگران فرهنگی و سیاسی تسهیل کند که این امر خطرناک است.

وی گفت: ما در عرصه انتخابات هم حق انتخاباتی خود را پیگیری می‌کنیم و هم به وظیفه ملی‌مان عمل می‌کنیم اما در این راستا وظایف اخلاقی بر عهده داریم و آن رعایت حد و مرزهای اخلاق و امنیت ایران و امنیت و آسایش مردم است.

اصغری نکاح تأکید کرد: هیچ کس از التهاب‌آفرینی سود نمی‌برد و هر کسی که در مقابل التهاب‌آفرینی خاموش باشد و یا آن را توجیه کند، خودش نیز شریک آن التهاب‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس برخی تحلیل‌ها گفته شده رفتار این کارشناس فرهنگی جزو خصیصه‌های شخصیتی او بوده  که مسئله‌ای را که خودش قبلاً آن را رسانه‌ای کرده است و طی سه سال گذشته پیرامون آن در رسانه‌ها مطالبی بسیاری را گفته، نوشته و حتی گفتگو کرده است را مسئله‌ای شخصی تلقی کند این در حالی است که این کارشناس قانون شکنی کرده و به جای فرافکنی و التهاب‌آفرینی باید پاسخی منطقی می‌داد.

کسب آرای هیجانی با رفتار التهاب‌آفرین در میزگرد فرهنگی

این عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: برخی تحلیل‌گران معتقدند که شاید رفتار این کارشناس فرهنگی ساختگی و برنامه‌ریزی شده باشد که در صورت صحت، بسیار خطرناک است چرا که در این صورت فرد و یا جریانی از بستر ایجاد شده برای گفتمان و معرفی برنامه‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی نامزدها به جامعه، به صورت برنامه‌ریزی شده برای به حاشیه بردن و کسب آرای هیجانی استفاده می‌کنند.

وی در پایان گفت: آرای هیجانی با هیجان می‌آیند و متاسفانه بدون هیچ عمق و به صورت کاملا سطحی است، و در میان مدت و بخصوص در دراز مدت به منافع فردی، اجتماعی و خانوادگی آسیب می‌زنند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار