رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:
همکاری منطقهای علیه یکجانبهگرایی جهانی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران میتواند در همکاری با چین و روسیه به عنوان شرکای راهبردی، به کانون همکاریهای چندجانبه منطقهای و جهانی تبدیل شود، این همکاریها پاسخی به یکجانبهگرایی و ساختارهای سلطهجوی جهانی است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، محمدباقر قالیباف در دومین گردهمآوری منطقهای با موضوع دیپلماسی استانی که در مشهد برگزار شد، با اشاره به جایگاه این شهر، اظهار کرد: مشهد هم قلب معنویت ایران است و هم دروازه شرق کشور و کانون پیوند ملتها به شمار میرود.
وی حضور در این شهر مقدس را ادامهدهنده راهی دانست که از شیراز شروع شد؛ اندیشهای که هدفش خارج کردن سیاست خارجی از انحصار پایتخت و جاری کردن آن در زندگی روزمره مردم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری تحولات نشست شیراز توسط مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: استانها باید از حاشیهنشینی در تصمیمسازی به متن سیاستگذاری وارد شوند.
وی عنوان کرد: تجربه شیراز نشان داد که با همکاری وزارت امور خارجه، استانداران و بخش خصوصی میتوان دیپلماسی کشور را از حالت متمرکز و تشریفاتی به سوی تعامل و پویایی سوق داد.
قالیباف با اشاره به ویژگیهای حکمرانی موفق، گفت: در این الگو، حکمران برتر کسی است که بتواند منابع را به ارزش تبدیل کند و با تکیه بر خرد، مشارکت مردمی و ثبات داخلی، به تأثیرگذاری خارجی دست یابد.
وی حکمرانی مولد را الگویی کارآمد از سطح اداره تا تمدن دانست که چهار ویژگی اصلی دارد: هوشمندسازی، شفافسازی، مردمیسازی و کارآمدی.
رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این ویژگیها، افزود: هوشمندسازی یعنی تصمیمگیری بر اساس داده، دانش و فناوری، شفافسازی به معنی تقویت اعتماد عمومی و پاسخگویی، مردمیسازی به معنای تبدیل مردم از تماشاگر به بازیگر صحنه تحولات، و کارآمدی یعنی مشاهده نتایج سیاستها در بهبود زندگی مردم.
وی با تأکید بر اینکه قدرت، ثروت، منزلت و معنویت پایههای استقلال و منافع ملی هستند، گفت: تعادل میان این چهار رکن، جامعه را به سوی بالندگی و تأثیرگذاری در عرصه داخلی و بینالمللی سوق میدهد؛ دیپلماسی استانی جلوه بیرونی این تعادل است و عقلانیت حکمرانی را با عمل دیپلماتیک پیوند میزند.
قالیباف دیپلماسی استانی را نماد عملی حکمرانی مولد و پارادیپلماسی ملی خواند و خاطرنشان کرد: در این الگو، استانها در چارچوب سیاست کلان کشور، بهصورت هدفمند و هماهنگ وارد تعاملات خارجی میشوند.
وی افزود: اگرچه طراحی راهبردها در مرکز انجام میشود، اما استانداران و فعالان اقتصادی با شناخت میدانی خود، قطعات پازل منافع ملی را در جای خود قرار میدهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی هدف دیپلماسی استانی را تبدیل چالشهای مرزی به فرصت، تقویت پیوندهای ملی و ایجاد امنیت پایدار در مناطق مرزی برشمرد و گفت: سیاست خارجی ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ویژهاش باید در دو سطح ملی و استانی عمل کند. هماهنگی هوشمندانه بین این دو سطح، سیاست خارجی را از حالت واکنشی به Initiative و اثرگذاری فعال تبدیل میکند.
وی با اشاره به پیشینه تمدنی و موقعیت ژئوپلیتیک ایران، توانایی کشور برای نقشآفرینی در سطح ملی و فروملی را یادآور شد و گفت: ایران میتواند در همکاری با چین و روسیه به عنوان شرکای راهبردی، به کانون همکاریهای چندجانبه منطقهای و جهانی تبدیل شود. این همکاریها را پاسخی به یکجانبهگرایی و ساختارهای سلطهجوی جهانی دانست.
قالیباف با اشاره به ناکامی آمریکا و اروپا در اجرای «مکانیزم ماشه» و واکنش قدرتهای جهانی، از ظهور نظمی جدید در عرصه بینالملل خبر داد که تصمیماتش در یک پایتخت اتخاذ نمیشود.
وی بخش مهمی از توان منطقهای ایران را در استانها، مرزها، مناطق آزاد، بنادر، بازارچههای مرزی و حتی حضور زائران و کارآفرینان دانست که روزانه با جهان در تعامل هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی دیپلماسی استانی را بخشی از سیاست خارجی ملی خواند و گفت: سیاست خارجی آینده باید بر اساس نقشه ظرفیتهای استانی شکل گیرد، این دیپلماسی گذار از تمرکزگرایی به همافزایی ملی است و هر استان بخشی از راهبرد کلان کشور است.
وی با بیان اینکه حضور فعال در شبکه همکاریهای منطقهای، پنجرهای از ایران به جهان میگشاید، افزود: هر استان مرزی، همچون «سفارت زنده» جمهوری اسلامی است و نقطه تماس ملت ایران با همسایگان به شمار میرود.
قالیباف با تغییر نگرش نسبت به مرزها، گفت: مرزها دیگر خطوط محدودکننده نیستند، بلکه پلهای تعامل، تجارت و تبادل فرهنگیاند. نگاه امنیتمحور به مرزها باید جای خود را به نگاهی توسعهمحور بدهد، چرا که امنیت پایدار در گرو توسعه و همکاری است.
وی تحقق دیپلماسی استانی را در گرو پیوندهای اقتصادی، فرهنگی و تمدنی بین ملتها دانست و ابراز کرد: این روابط در بستر اعتماد و اشتراکات تاریخی، زبانی و مذهبی شکل میگیرد و تصویری از ایران بر پایه اخلاق و همکاری متقابل ترسیم میکند.
وی بر لزوم درک مشترک ایران و همسایگان از تهدیدات مشترک مانند تروریسم، افراطگرایی، ناامنی قضایی و تغییرات اقلیمی، تأکید کرد و ادامه داد: منطقه ما باید به عرصهای برای بهرهگیری از فرصتها و بستری برای همافزایی و پیشرفت مشترک تبدیل شود، نه میدان رقابت و بحرانآفرینی.
رئیس مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه و نمایندگیهای خارجی ایران را محور هماهنگی و اجرا دانست و مأموریت آنها را نه تنها دفاع از مواضع کشور، بلکه خلق فرصت برای ملت ایران برشمرد.
وی تصریح کرد: هر سفارتخانه باید به مرکزی برای همکاریهای استانی تبدیل شود و با تشکیل کارگروههای ویژه، ارتباط مستمر با استانداران، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی برقرار کند.
قالیباف نقش استانداران در سیاست خارجی را توسعهمحور خواند و افزود: هر استانی که بتواند در حوزههای تجارت، گردشگری، سلامت یا علم با همسایگان ارتباط پایدار ایجاد کند، در واقع بخشی از منافع ملی را محقق ساخته است.
وی در ادامه بر ضرورت پشتیبانی از بخشهای لجستیکی و مالی در مسیر تحقق دیپلماسی اقتصادی و استانی تأکید و خاطرنشان کرد: بدون ایجاد و تقویت هلدینگهای لجستیکی و مالی و حمایت همهجانبه از فعالان اقتصادی، مسیر توسعه ملی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی نقش مجلس را به عنوان نهاد پشتیبان، تسهیلگر و ناظر کلان حیاتی خواند و اظهار کرد: مجلس علاوه بر قانونگذاری، مسئول نظارت بر کارآمدی سیاستها و هماهنگی بین قوا است و میتواند حلقه پیوند دولت، قوه قضائیه و بخش خصوصی باشد.
وی با اشاره به ضرورت کوچکسازی دولت، گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، دولت نباید در تولید خدمات دخالت کند و وظیفه آن خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی است.
قالیباف نقش مردم را در دیپلماسی و توسعه بنیادین دانست و عنوان کرد: همانگونه که امنیت کشور مردمی است، دیپلماسی نیز باید مردمی باشد. وی در پایان مدیریت هوشمندانه اقتصاد زیارت و گردشگری فرهنگی را موتور محرک توسعه منطقهای و ملی دانست.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!