رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/04/07 Thursday - 2024 27 June الخميس ، 21 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-03-31 12:31 شماره خبر : 7532 https://sobhtoos.ir/short/V0kjX 0
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد خبر داد:

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه ۳۰۰ هکتار از تاکستان‌های شهرستان خلیل‌آباد زیر کشت انگور یاقوتی قرار دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن انگور یاقوتی برداشت و روانه بازار شود.

محمود شبان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ از آغاز کار برداشت انگور یاقوتی در شهرستان خلیل‌آباد خبر داد و اظهار داشت: انگور یاقوتی یکی از زودرس‌ترین ارقام انگور محسوب می‌شود که از نظر کیفیت از درجه بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هکتار از تاکستان‌های شهرستان خلیل‌آباد زیر کشت انگور یاقوتی قرار دارد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود از این سطح بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ تن انگور یاقوتی برداشت و روانه بازار شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تاکید بر اینکه بیش از ۳۰ رقم انگور در شهرستان خلیل‌آباد شناسایی شده است، تصریح کرد: مهم‌ترین ارقام انگور شهرستان خلیل‌آباد پیکامی و عسکری هستند که جهت تولید کشمش و مصرف تازه‌خوری استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان خلیل‌آباد به جز رقم یاقوتی، ارقام دیگری نظیر ترشیز، لعل، ریش‌بابا، صاحبی، رزقی، فخری، مسکه، طرقی، خلیلی، سرقی و...  وجود دارد، اذعان کرد: این ارقام جهت تازه خوی و تهیه مویز و تیفی استفاده می‌شود.

شبان با اشاره به مشخصات رقم یاقوتی، عنوان کرد: تراکم حبه‌ها در رقم یاقوتی زیاد، حبه‌ها آبدار، رنگ پوست قرمز مایل به بنفش، رنگ گوشت خیلی پر رنگ، خیلی زودرس و مصرف تازه‌خوری دارد.

وی با بیان اینکه تغییر شرایط  اقلیمی در کشور و کاهش میزان بارندگی یکی از تهدیدات جدی در باغات انگور محسوب می‌شود، تشریح کرد: کاهش سطح زیر کشت انگور و نابودی بخشی از باغات یکی از معضلات اساسی گریبان‌گیر انگور کاران در برخی از شهرستان‌های انگور خیز است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با تاکید بر اینکه راهکارهای کاربردی و مفیدی برای مقابله با تهدید کم‌آبی در تاکستان‌ها وجود دارد، بیان کرد: کاهش مصرف آب به همراه افزایش بهره‌وری، تنظیم دور و زمان آبیاری بر اساس نیاز آبی انگور، استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، استفاده از ارقام کم آب طلب و... نیز می‌تواند در مقابله این تهدیدات مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه تگرگ و باران‌های بی‌موقع و توفان نیز خسارت‌های جبران‌ناپذیری به باغات انگور وارد می‌کند که در کشت گلخانه‌ای این خسارت‌ها به حداقل می‌رسد، تاکید کرد: گشت گلخانه‌ای همچنین می‌تواند به زودرس شدن انگور و عرضه به بازار به عنوان محصول نوبرانه کمک کند که منجر به رونق اقتصاد باغداران می‌شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار