رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
در راستای ایجاد بی‌رویه سرعت کاه در قوچان؛

افزایش تعداد سرعت کاه‌ها در معابر اصلی و فرعی قوچان موجب نارضایتی مردم و مسئولین ، کلافه شدن و حتی بروز مشکلاتی برای خودروهای خدمت رسان همچون اورژانس، آتش‌نشانی و ... شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری صبح توس، یکی از راه‌هایی که برای کاهش سرعت در معابر شهری و جاده‌های اصلی و فرعی توسط مسؤولین به کار می‌رود نصب سرعت کاه یا سرعت‌گیر است که باید بر اساس استانداردها و رعایت قوانین و مقررات مربوطه انجام شود.

قانون، نحوه نصب کاهنده‌های سرعت را مشخص کرده است، از تعیین عرض، ارتفاع و شیب آن‌ها گرفته تا مناطقی که باید در آن‌ها این سرعت‌گیرها ایجاد شود و حتی نوع متریال به‌کاررفته، اما مهم‌ترین نکته موردتوجه در این زمینه این است که نصب سرعت‌گیر برای کاهش سرعت و افزایش ایمنی بوده اما گاهی ساخت غیراستاندارد این کاهنده‌های سرعت موجب بروز خسارت‌های مالی و در برخی مواقع جانی می‌شود.

به‌کارگیری سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و غیر فنی در سطح شهر نه‌تنها آرامش را از شهروندان می‌گیرد، بلکه به افزایش میزان ترافیک و افزایش تصادفات نیز کمک می‌کند و عدم رعایت مسائل فنی و جای گذاری نامناسب و حتی نبود استاندارد در فاصله بین هر سرعت‌گیر نارضایتی عمومی و به‌حق شهروندان را به همراه خواهد داشت.

شورای ترافیک در هر شهری متولی تصمیم‌گیری برای ایجاد این کاهنده‌های سرعت است که شاکله‌ای با اعضا و وظایفی مشخص و معین دارند که می‌توان از فرماندار، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نماینده مسکن و شهرسازی استان حسب مورد، رئیس اداره محیط‌زیست، فرمانده انتظامی شهرستان، بخشدار هر بخش حسب مورد، شهردار هر شهر حسب مورد و رئیس شورای اسلامی شهر حسب مورد نام برد.

آنچه اخیراً در قوچان به چشم می‌خورد روند رو به افزایش نصب سرعت‌گیر در سطح شهر، جاده‌های فرعی و حتی جاده‌های اصلی است. متفاوت بودن ارتفاع، جایگذاری آن‌ها تنها به دلیل کاهش‌دهنده سرعت خودرو بدون در نظر گرفتن موقعیت‌هایی همچون نزدیک بیمارستان و... نارضایتی‌های عمده‌ای چه در بین مردم و چه در بین مسئولین به همراه داشته است.

اولین ذهنیت شهروندان و انگشت اتهام از نصب سرعت‌گیر، محل قرارگیری و بعضاً مسائل فنی آن به سمت شهرداری است اما آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد اجرای مصوباتی برای ایجاد سرعت کاه‌ها است که در شورای ترافیک به تصویب رسیده است.

* بار مالی سنگین سرعت‌گیرها، روی دوش شهرداری قوچان

شهردار قوچان بابیان اینکه شهرداری تنها مجری ایجاد این سرعت‌گیرها بوده و تمام آن‌ها با هماهنگی پلیس راهور ایجاد می‌شود، گفت: بعضاً ایجاد این موانع فیزیکی برای افرادی است که دارای سرعت‌بالا در سطح معابر بوده اما در مقابل می‌تواند منجر به استهلاک بالا برای خودروهای عمومی همچون اتوبوس‌های و همچنین کاهش زمان رسیدن به صحنه توسط آتش‌نشانی، اورژانس و حتی پلیس باشد.

ابوالفضل فاضلی حق پناه با اشاره به اعتراض شهروندان مبنی بر تعداد سرعت‌گیرها و نحوه اجرای آن تصریح کرد: ایجاد هرکدام از سرعت‌گیرها بار مالی سنگین 40 تا 60 میلیون تومانی را برای شهرداری به همراه خواهد داشت که در این زمینه شهرداری تنها به‌عنوان مجری مصوبات شورای ترافیک است.

* شهرداری به‌تنهایی تصمیم گیر ایجاد کاهنده‌های سرعت نیست

سخنگوی شورای اسلامی شهر قوچان هم با تأکید بر این مطلب که مشکلی با کلیت وجود سرعت گاه‌ها در این شهر وجود ندارد، گفت: وجود این سرعت کاه‌ها و پیش‌بینی آن‌ها در نقاطی که میزان بالای تصادف در آن‌ها وجود دارد یک امر بدیهی و طبیعی بوده است که منجر به حفظ سلامتی و ایمنی مردم می‌شود.

سیده عفت موسوی نژاد یادآور شد: اینکه مردم احساس می‌کنند شهرداری به‌تنهایی تصمیم گیر است این‌گونه نبوده و الزام برای ایجاد سرعت کاه‌ها و نقاط اجرای آن در شورای ترافیک تصمیم‌گیری می‌شود و حتی ارتفاع سرعت گاه توسط نماینده پلیس راهور که در این شورا حضور دارد تعیین‌شده و شهرداری مجری کار است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد سرعت گاه‌ها در نقاط حادثه‌خیز مثل مدارس برای حفظ ایمنی بچه‌ها، بیان کرد: یکی از گلایه‌ها به‌ویژه توسط مدیر شبکه بهداشت و درمان و رئیس بیمارستان موسی بن جعفر(ع) درزمینه ایجاد این سرعت گاه‌ها در فاصله 10 متری بیمارستان موسی بن جعفر(ع) این شهر است که می‌تواند به‌شدت جان بیمار را در آمبولانسی که ثانیه‌ها برای آن دارای اهمیت بوده به خطر بیندازد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قوچان تأکید کرد: باید تجدیدنظر در آن مناطق شهری که نباید سرعت گاه ایجاد می‌شد صورت بگیرد و مردم هم بدانند شهرداری در این مسیر تنها یک مجری است.

موسوی نژاد بابیان اینکه شهرداری اعتبار خلق‌الساعه برای سرعت گاه‌ها ندارد، افزود: هر تدبیری که در شورای ترافیک برای ایجاد سرعت گاه‌های جدید صورت می‌گیرد باید ابتدا در شورای شهر مطرح تا اعتبار برای آن پیش‌بینی شود و سپس در سال آینده آن سرعت گاه اجرایی شود.

وی ادامه داد: نمی‌شود فی‌البداهه ایجاد سرعت گاه تصویب و سریع هم اجرا شود چون این کار به شهرداری فشار مالی ایجاد می‌کند درصورتی‌که در حال حاضر برای پرداخت حقوق با مشکل روبرو هستیم و باید بخشی از هزینه‌ها صرف سرعت گاه‌ها می‌شود.

بافت شطرنجی خیابان‌های قوچان و افزایش روزافزون ترافیک به علت کوچک بودن عرض معابر همچنین اجرای طرح یک‌طرفه سازی خیابان‌ها که به‌جای کم شدن بار ترافیکی از سطح خیابان‌های شهر منجر به کشاندن ترافیک سرسام‌آور در خیابان‌های فرعی علاوه بر معابر اصلی شده موجب ایجاد نارضایتی و کلافگی شهروندان در قوچان شده است حال ایجاد سرعت کاه‌های بی‌شمار در سطح شهر می‌تواند این نارضایتی را دوچندان کند.

علاوه بر ضرورت ایجاد فرهنگ‌سازی درزمینه رعایت قوانین و مقررات در حوزه ترافیکی و همچنین توجه به استانداردهای فنی در این کاهنده‌های سرعت در سطح معابر شهری، بهتر است متولیان امر در وهله اول رفع نقاط حادثه‌خیز را به‌جای ایجاد بدون ضابطه سرعت‌گیر در دستور کار خود قرار دهند تا از بروز خسارت‌های مالی و حتی جانی به شهروندان جلوگیری شده و سطح نارضایتی در بین مردم کاهش داشته باشد.

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار