رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/07/18 Wednesday - 2024 09 October الأربعاء ، 6 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
رئیس سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

گفتگو با رئیس سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که بانک‌ها را به علت عدم پرداخت وام، با هدف جلوگیری از افزایش نقدینگی، عاملی مهم در پیری جمعیت می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ خانه مکانی امن برای خانواده‌هاست، آنجا که اهل خانه در آن رشد می‌کند و بالنده می‌شوند. آنجا که زوجی گستره خانواده کوچک دو نفره‌شان را وسعت می‌بخشند و آن را پرورش می‌دهند. اما این روزها نبض خانه‌ها کند می‌زند، خانه‌ها روزبه‌روز کوچک و کوچک‌تر می‌شوند تا جایی که ترس آن می‌رود که خانه‌های کپسولی غرب، گریبان کشور ما را نیز بگیرد و کشور ما نیز دچار این تب شود.

در این باره با اکبر نیکزاد ثمرین، رئیس سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و عضو شورای هفت نفره نظام مهندسی کشور به گفتگو نشستیم.

وی با بیان این‌که جوانی جمعیت یعنی ترغیب خانواده‌ها برای فرزندآوری بیشتر، اظهار کرد: افزایش متراژ خانه‌ها، آرامش خانواده‌ها را در پی خواهد داشت و از سویی دیگر موجب ترغیب آن‌ها برای گسترش بستر خانواده و افزایش تعداد فرزندان‌شان می‌شود بنابراین اگر بتوان متراژ خانه‌ها را افزایش داد، این مهم نوعی حرکت کردن در مسیر ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری و جوانی جمعیت خواهد بود.

رئیس سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: واحدهای متراژ پایین با بحث جوانی جمعیت و آسایش خانواده‌ها و همچنین موضوع مهم ارتباطات عاطفی خانواده‌ها هم‌خوانی ندارد چرا که در واحد 30 متری صله‌رحم و رفت‌وآمد بین خانواده‌ها بسیار محدود و حتی برچیده می‌شود.

خطر خانه‌های کوچک، در کمین جامعه اسلامی

وی با اشاره به گسترش سوییت‌ها و خانه‌های 20 الی 30 متری، ادامه داد: سبک زندگی اسلامی ایجاب می‌کند که حداقل متراژ خانه‌ها 40 و 50 متر باشد و گسترش سوییت‌ها و خانه‌های با متراژ پایین برای جامعه اسلامی ما، خطری جدی محسوب می‌شود.

نیکزاد ثمرین عنوان کرد: در اوج هشت سال دفاع مقدس که کشور ما تحریم بود و هیچ کشوری به کشور ما چیزی نمی‌فروخت، کشورهای خارجی تمام امکانات مربوط به جلوگیری از زاد و ولد را به صورت رایگان در اختیار ما گذاشتند و این یعنی دشمنان توطئه‌ و خدعه‌ای در سر داشتند.

وی اضافه کرد: در همان دوران جنگ، دشمنان به کارشناسان ما شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» را القا کردند در نتیجه مردم نیز به این سمت‌وسو کشیده شدند اما پس از مدتی این موضوع آشکار شد که جمعیت کشور رو به پیری رفته است و این ضربه و لطمه‌ای بزرگ برای کشور بود.

عدم پرداخت تسهیلات مسکن برای ساخت واحدهای نهضت ملی

این عضو شورای هفت نفره نظام مهندسی کشور با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب پیرامون مسئله جوانی جمعیت، افزود: اگر ما می‌خواهیم که جمعیت رو به جوانی حرکت کرده و مقابل پیری جمعیت سدی بنا کنیم، باید همه به میدان بیایند این در حالی است که ساخت مساکن نهضت ملی مسکن که در دولت شهید رئیسی آغاز به کار کرده بود، در حال حاضر به خاطر عدم پرداخت تسهیلات مسکن به حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل درآمده است.

وی خطاب به بانک‌های عامل، گفت: قانون جهش تولید مسکن توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده است و دولت سیزدهم به ریاست‌جمهوری شهید خدمت، آیت‌الله رئیسی این مهم را به همه دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد با وجود این بانک‌های عامل وام مورد نظر را پرداخت نمی‌کنند.

نیکزاد ثمرین ابراز کرد: اگر بانک‌های عامل پیرو قانون جهش تولید مسکن، وام پرداخت کنند واحدهای 60، 70 و 80 متری تکمیل می‌شوند و جوانان ترغیب می‌شوند ظرف چند سال آینده تعداد فرزندان‌شان را افزایش دهند.

وی عنوان کرد: اگر بانک برای پرداخت وام، همراهی نکند و سایر دستگاه‌ها نیز پای کار نیایند، خانه‌های مورد نظر ساخته نمی‌شوند لذا در نهایت ناچاریم هزینه گزافی را برای مبارزه با پیری جمعیت بپردازیم.

رئیس سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: قانون جهش تولید مسکن پس از بررسی‌های بسیار در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و برای تحقق این قانون، مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی پای کار آمدند و اگر این قانون عملیاتی شود، مشکل مسکن بسیاری از خانواده‌ها و جوانان حل خواهد شد.

تفسیر به رأی برخی مسئولان مانع عملیاتی شدن قانون جهش تولید مسکن است

وی با تأکید بر اینکه قانون جهش تولید مسکن در دولت سیزدهم مصوب و به دولت ابلاغ شده است، اظهار کرد: رئیس جمهور شهید، قانون را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد اما در حال حاضر فردی بی‌توجه به قانون و با تکیه بر نظر شخصی‌اش مبنی بر این‌که پرداخت وام، نقدینگی را افزایش می‌دهد، از قانون تخطی می‌کند و این به معنای تفسیر به رأی است در حالی که پزشکیان، رئیس جمهور دولت چهاردهم همواره مدعی قانون مداری و اجرای برنامه هفتم توسعه است.

ارتباط تناتنگ قانون جهش تولید مسکن و قانون جوانی‌جمعیت

نیکزاد ثمرین یکی از راهکارهای کمک به خانه‌دار شدن جوانان و کمک به موضوع جوانی جمعیت را تلاش در مسیر قانون جهش تولید مسکن دانست و افزود: علم شهرسازی، علم بسیار مهمی است؛ در حال حاضر تحصیل‌کرده‌های رشته شهرسازی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا بسیار زیادند لذا در بحث شهرسازی و روستاسازی کشور ما در دنیا صاحب نظر است.

وی با اشاره به کاهش خانه‌های ویلایی و افزایش مرتفع‌سازی، اضافه کرد: ما نمی توانیم برای همه شهرها و همه روستاهای کشور یک نسخه واحد بپیچیم چرا که در برخی شهرها به هیچ عنوان امکان افزایش محدوده شهری وجود ندارد لذا آنجا ناچاریم در بافت فرسوده شهر ورود پیدا کرده و با ارائه تسهیلات به مردم، کمک کنیم به جای یک واحد یک طبقه فرسوده، چند واحد آپارتمان بسازند.

این عضو شورای هفت نفره نظام مهندسی کشور بیان کرد: در مقابل برخی شهرها هستند که در آن‌ها امکان افزایش محدود شهری وجود دارد و شهر کم‌جمعیت است و به‌راحتی می‌توان اراضی را به صورت ویلایی تفکیک کرد.

نسخه‌ای واحد برای شهرسازی نمی‌توان پیچید

وی با اشاره به سابقه فعالیتش به عنوان شهردار، استاندار و رئیس بنیاد ملی مسکن، اضافه کرد: به قطع نمی‌توان یک نسخه واحد را برای همه شهرها یا روستاها پیچید اما با قاطعیت می‌توان گفت تمام شهرها و روستاها نسخه‌ای برای حل مشکل مسکن مردم دارند اما با توجه به شرایط متفاوت آن‌ها، نسخه‌های‌شان مشابه هم نیست.

نیکزاد ثمرین عنوان کرد: اگر در حاشیه شهری، امکان ساخت خانه‌های ویلایی نباشد، ناچاریم مرتفع‌سازی کنیم با این حال نباید از کاربری‌های عمومی نظیر مدرسه، درمانگاه، مراکز آموزشی، پارک و فضای سبز غافل شد.

سازمان‌ها آماده توافق برای الحاق زمین هستند

وی با اشاره به زمین‌های بدون استفاده متعلق به برخی سازمان‌های دولتی، ابراز کرد: تمام دستگاه‌هایی که داخل شهر زمین دارند اما بلااستفاده هستند، آمادگی توافق با شهرداری و راه‌وشهرسازی را دارند با وجود این الحاق این زمین‌ها نیازمند توافق است که به طور مثال یکصد واحد ساخته شود و تعدادی از آن به صاحب زمین و مابقی آن در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: راه‌وشهرسازی و شهرداری‌ها برای الحاق زمین‌ها، به سراغ تعدادی از این نهادها رفتند و الحمدلله توافقات خوبی نیز داشته‌اند؛ آستان قدس رضوی، سازمان اوقاف، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و کمیته امداد امام خمینی (ره) اراضی داخل محدوده شهری داشته‌اند که آماده توافق هستند.

وی بیان کرد: توافق بین اداره‌ها و نمادهای دولتی با شهرداری و راه‌وشهرسازی کمک می‌کند که هم حق و حقوق آن آستان حفظ شود هم تعدادی واحد ساخته شده و در اختیار جوانان قرار گیرد.

مولدسازی نتیجه الحاق زمین‌های دولتی است

نیکزاد ثمرین با اشاره به قیمت بالای برخی اراضی که متناسب با بودجه جوانان نیست، ادامه داد: مولدسازی یکی از مسائل مورد تأکید دولت سیزدهم و چهاردهم بوده است و بدین معناست که ارگان‌های صاحب اراضی پس از توافق با راه‌وشهرسازی و ساختن منازل مسکونی، درآمد حاصله را در پروژه‌های دیگر تزریق می‌کنند.

وی افزود: متقاضیان نهضت ملی نمی‌توانند مبلغ خرید خانه در برخی از مناطق را بپردازند لذا برای این‌که زمین بلااستفاده باقی نماند و تبدیل به زباله‌دان نشود، با همکاری شهرداری و راه‌وشهرسازی تغییر کاربری داده و خانه‌سازی می‌شود و درآمد حاصله در پروژه‌های نهضت ملی هزینه می‌شود.

قانون جهش تولید مسکن، راهی برای مبارزه با هم‌خانگی است

این عضو شورای هفت نفره نظام مهندسی کشور با اشاره به گسترش هم‌خانگی در ایران، اضافه کرد: دشمنان و معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانند که ایران بر پایه اعتقادات اسلامی استوار است؛ مردم با تکیه براعتقادات‌شان انقلاب کردند و در جنگ تحمیلی، هشت سال مردانه ایستادند لذا دشمن به دنبال این است که به اعتقادات مردم ضربه بزند این در حالی است که اعتقادات اسلامی در دل خانواده شکل می‌گیرد.

وی افزود: راهکار مقابله با هم‌خانگی، قانون جهش تولید مسکن است چرا که وقتی مسکن ساخته شده و در اختیار مردم واجد شرایط قرار داده شود، در آنجا سکونت می‌کنند، بنابراین این شیوه زندگی تروج نمی‌شود. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار