رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-22 10:42 شماره خبر : 8193 https://sobhtoos.ir/short/NE93P 0
استاد حوزه علمیه خواهران اهل سنت هبةالرحمن تربت‌جام:

استاد حوزه علمیه خواهران اهل سنت هبةالرحمن تربت‌جام گفت: زنان با الگو گرفتن از حضرت زینب (س) می‌توانند با پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی و با رهبری صحیح، نقش موثری را در جامعه ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ در سفر امام حسین (ع) از حجاز به کربلا، علاوه بر مردان، زنان بسیاری نیز حضور داشتند. در واقعه عاشورا زنان هم‌رزم مردان بودند اما وظیفه‌هایشان کمی متفاوت بود. مردان به دل میدان می‌زدند و زنان دست به دعا بر می‌داشتند، مردان جان پاک‌شان را نثار راه حضرت سیدالشهدا (ع) می‌کردند و زنان رشادت مردان‌شان را فریاد می‌زدند.

شهید مطهری (ره) در این باره گفته است: «تاریخ کربلا یک تاریخ و حادثه مذکر- مونث است. حادثه‌ای که مرد و زن هر دو در آن نقش دارند؛ ولی مرد در مدار خودش و زن در مدار خودش.»

حضرت زینب (س) با همه مصیبت‌ها و رنج‌هایی که به آنها وارد شده بود، هرگز از نقش و وظیفه‌شان غافل نشدند. مراقبت از کودکان، پرستاری از امام سجاد (ع) و حفاظت از جان ایشان، هدایت و رهبری کاروان و پیام‌رسانی در قالب مرثیه‌خوانی و خطبه‌ها و حتی انتخاب وقت مناسب برای ایراد خطبه از نمونه‌های این مدیریت صحیح است.

و آن‌چنان حضرت زینب (س) در زنده نگاه داشتن عاشورا نقش پررنگی داشته‌اند که شاعر این‌گونه سروده است: «سِر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود، کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.»

پیرامون نقش سیاسی و اجتماعی حضرت زینب (ع) و تأسی زنان امروز از این بانوی گرانقدر با لعیا میرزایی‌نژاد، مدیر داخلی و معاون آموزشی حوزه علمیه خواهران اهل سنت هبةالرحمن تربت جام به گفتگو نشستیم.

صبح توس: حضرت زینب (س) به عنوان پیام‌آور نهضت عاشورا چه نقش سیاسی و اجتماعی پس از واقعه عاشورا داشتند؟

میرزایی‌نژاد: نقش حضرت زینب (س) پس از واقعه عاشورا، نقشی بسیار مهم و تاثیرگذار در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی بود. حضرت زینب(س) با سخنرانی‌ها و خطبه‌هایشان در کوفه و شام به افشای ظلم و ستم یزید و پیروانش پرداختند؛ این سخنرانی‌ها نه تنها موجب آگاهی مردم از واقعه عاشورا شد، بلکه به تثبیت جایگاه امام حسین(ع) و اهداف قیام ایشان کمک کرد.

 پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران‌شان، حضرت زینب (س) رهبری و مراقبت از زنان و کودکان بازمانده را برعهده گرفته بودند. ایشان با شجاعت و تدبیرشان توانستند این کاروان را از خطرات و سختی‌ها نجات دهند و به حفظ کرامت و عزت اهل‌بیت (ع) کمک کنند.

سخنرانی‌ها و خطبه‌های حضرت زینب (س) در شهرهای مختلف موجب ایجاد موج اعتراضات و قیام‌ها علیه حکومت یزید شد؛ این اعتراضات در نهایت به تضعیف حکومت امویان و ایجاد زمینه‌های قیام‌های بعدی منجر شد.

حضرت زینب (س) با روایت دقیق وقایع عاشورا و حفظ این رخدادها، به حفظ تاریخ و پیام‌های عاشورا کمک کردند. این تلاش‌ها موجب شد تا پیام عاشورا به نسل‌های بعدی نیز منتقل شود و همچنان زنده بماند.

پس از بازگشت به مدینه، حضرت زینب (س) به تربیت و آموزش زنان و کودکان اهل‌بیت (ع) پرداختند و این نقش تربیتی و آموزشی باعث تقویت ایمان، آگاهی دینی و اجتماعی نسل‌های بعدی اهل‌بیت (ع) شد.

حضرت زینب (س) با شجاعت و صبر بی‌نظیر خودشان توانستند پس از واقعه عاشورا، پیام و اهداف امام حسین (ع) را زنده نگاه دارند و به عنوان یک الگوی مقاومت و پایداری در تاریخ اسلام ماندگار شوند.

صبح توس: امروز زنان با تأسی از بانوان عاشورایی برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر چه وظیفه‌ای برعهده دارند؟

میرزایی‌نژاد: بانوان باید به طور مداوم برای افزایش آگاهی و شناخت دینی خود تلاش کنند چرا که آگاهی از مبانی دینی و اصول اخلاقی آن‌ها را در انجام صحیح و موثر امر به معروف و نهی از منکر یاری می‌رساند.

بانوان می‌توانند با مطالعه و تأمل در زندگی و عملکرد بانوان عاشورایی، به ویژه حضرت زینب (س) الگوی عملی و رفتاری خود را بیابند همچنین شجاعت، صبر، پایداری و بصیرت بانوان عاشورایی می‌تواند راهنمایی برای مواجهه با چالش‌های امروز باشد.

بانوان می‌توانند با مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به نشر و ترویج فرهنگ دینی و اخلاقی بپردازند همچنین ایجاد کلاس‌های آموزشی، گروه‌های فرهنگی و مذهبی و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

یکی از مهم‌ترین مظاهر امر به معروف و نهی از منکر برای بانوان، حفظ حجاب و عفاف است بانوان با حفظ عفاف و رعایت اصول عفاف می‌توانند الگویی عینی برای دیگران باشند و به ترویج این ارزش‌ها کمک کنند و همچنین می‌توانند با حضور فعال در امور اجتماعی و سیاسی به احیای ارزش‌های دینی و اخلاقی کمک کنند.

نقش‌آفرینی در نهادهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌تواند تاثیر بسزایی در جهت‌دهی به جامعه داشته باشد همچنین بانوان باید مانند حضرت زینب (س) با ظلم و ناعدالتی مبارزه کنند و برای حمایت از عدالت و حقوق مظلومان تلاش کنند که این وظیفه می‌تواند از طریق فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی حقوقی انجام شود.

بانوان به عنوان مادران و مربیان نسل آینده نقش بسیار مهمی در تربیت و آموزش فرزندان دارند. تربیت فرزندانی با ایمان، آگاه و متعهد به ارزش‌های دینی و اخلاقی یکی از مهم‌ترین وظایف بانوان در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و به طور کلی می‌توان گفت که بانوان امروز می‌توانند با الگوگیری از بانوان عاشورایی و با استفاده از ظرفیت‍‌های خودشان در حوزه‌های مختلف نقش موثری را در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر ایفا کنند و به تقویت و ترویج ارزش‌های دینی و اخلاقی در جامعه کمک کنند.

صبح توس: زنان چه‌طور می‌توانند در جامعه امروز از حضرت زینب (س) الگو بگیرند؟

میرزایی‌نژاد: حضرت زینب (س) در مواجهه با مشکلات بزرگی همچون واقعه کربلا و اسارت، شجاعت و صبر بی‌نظیری را از خود نشان دادند، زنان امروز نیز می‌توانند با تأسی به این ویژگی‌های ارزنده حضرت، در مواجهه با مشکلات و چالش‌های زندگی صبر و شجاعت پیشه کنند.

حضرت زینب (س) با سخنرانی‌شان پیام عاشورا و ارزش‌های دینی را حفظ و ترویج کردند و زنان امروز نیز می‌توانند با تأسی از این حضرت و با شرکت در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی، حفظ و ترویج ارزش‌های دینی و اخلاقی را دنبال کنند. همچنین می‌توانند رهبری و مسئولیت‌پذیری حضرت زینب (س) را الگو قرار دهند چرا که این بانوی گرانقدر پس از واقعه عاشورا رهبری کاروان اسرا را برعهده گرفته بودند و به خوبی از عهده این مسئولیت برآمدند، لذا زنان می‌توانند با پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی و با رهبری صحیح، نقش موثری را در جامعه ایفا کنند.

یکی از مهم‌ترین نقش‌های حضرت زینب (س) تربیت فرزندان صالح و مومن بود که زنان می‌توانند با الگوگیری از این حضرت، در تربیت فرزندان خود با تکیه بر دین و اخلاق بکوشند.

حضرت زینب (س) با بصیرت و آگاهی توانستند پیام عاشورا را به درستی به گوش جهانیان برسانند بنابراین زنان نیز می‌توانند با افزایش آگاهی و بصیرت دینی و اجتماعی، نقش فعالی را در جامعه ایفا کنند و همچنین با ظلم و ناعدالتی مبارزه کنند.

زنان می‌توانند با شرکت در فعالیت‌های اجتماعی، پیام عاشورا را نشر داده و تبلیغ کنند و به طور کل می‌توانند با الگوگیری از حضرت زینب (س) در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی‌شان نقش موثری را در احیای ارزش‌های دینی و اخلاقی و همچنین ساختن جامعه‌ای بهتر ایفا کنند.

صبح توس: حضرت زینب (س) به عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی معروف هستند، چه طور این روحیه باید در حکومت جمهوری اسلامی تسری یابد؟

میرزایی‌نژاد: با ترویج فرهنگ عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی از طریق آموزش و پرورش می‌توانیم نسل جوان را با ارزش‌های عدالت‌خواهانه حضرت زینب (س) آشنا کنیم. همچنین از طریق رسانه‌های عمومی و انعکاس و انتشار داستان‌ها و سخنرانی‌ها می‌توان به ترویج فرهنگ عدالت‌خواهی در جامعه کمک کرد.

برای گسترش روحیه عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی می‌توانیم نظام قضایی مستقل و عادل را تقویت کنیم و این مهم را می‌توان از طریق اصلاحات قضایی و همچنین نظارت عمومی رقم زد. 

شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی مسئولان در قبال عملکردهایشان و تبیین قوانین سخت‌گیرانه برای مقابله با فساد نیز می‌تواند به تقویت روحیه عدالت‌خواهی کمک نماید.

برای گسترش عدالت‌طلبی می‌توانیم فرهنگ مشارکت، مشورت با نخبگان، حرکت و همکاری را تقویت کنیم؛ همچنین می‌توان الگوی عدالت‌خواهی را به مدیران و مسئولان آموزش داد و این مهم به انتخاب فرد شایسته و اصلح کمک بسزایی می‌کند.

ارتقای فرهنگ دینی و معنوی نیز در تقویت روحیه عدالت‌طلبی تاثیرگذار است و این فرهنگ را می‌توان از طریق برگزاری مراسم‌های دینی و ترویج اخلاق دینی گسترش داد.

توسعه و گسترش عدالت اجتماعی از طریق برنامه‌های اقتصادی که به کاهش فقر و نابرابری در جامعه منتج شود و ارائه خدمات عمومی مانند آموزش، بهداشت و مسکن برای تمام اقشار جامعه به ویژه مستضعفان می‌تواند روحیه عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی حضرت زینب (س) را در حکومت جمهوری اسلامی ایران تسری دهد و به تقویت عدالت اجتماعی، کاهش ظلم و نابرابری در جامعه کمک کند.

صبح توس: اربعین نماد شکست اسلام داعشی و شیعه انگلیسی است، حضور ما در این راهپیمایی عظیم چه‌طور می‌تواند تثبیت کننده وحدت مسلمانان باشد؟

میرزایی‌نژاد: راهپیمایی اربعین به عنوان یکی از بزرگترین تجمعات مذهبی جهان فرصت بی‌نظیری برای نمایش وحدت و همبستگی مسلمانان است. حضور گسترده در این راهپیمایی می‌تواند به تقویت و تثبیت وحدت بین مسلمانان کمک کند. 

همچنین حضور حداکثری در راهپیمایی اربعین روابط بین‌المللی مسلمانان را تقویت می‌کند، و موجب ترویج ارزش‌های اسلامی مشترک شده و با تفرقه و افراط‌گری مبارزه می‌کند.

حضور در راهپیمایی عظیم و چند میلیونی اربعین از اهداف انسانی و اجتماعی مشترک مسلمانان پشتیبانی می‌کند و همچنین بستر را برای گفتگو و تعامل ایجاد کرده و قدرت و عظمت دین مبین اسلام را به جهانیان نشان می‌دهد.

حضور گسترده مسلمانان در راهپیمایی اربعین کمک می‌کند که احترام و تفاهم متقابل را ترویج دهیم و این مهم موجب تقویت وحدت و همبستگی بین مسلمان می‌شود بنابراین می‌توان راهپیمایی اربعین را به نمادی از قدرت صلح و همکاری اسلامی تبدیل کرد.

صبح توس: کربلا امروز در غزه ادامه دارد، چطور می‌توانیم در جبهه حق نقش ایفا کنیم؟

میرزایی‌نژاد: برای ایفا کردن نقش موثر در جبهه حق و حمایت از مردم غزه می‌توانیم از چندین راهکار و اقدامات عملی استفاده کنیم؛ این اقدامات می‌تواند هم در سطح فردی باشد و هم در سطح جمعی و سازمانی.

یکی از این راهکارها آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی است، ما می‌توانیم برای تحقق این امر از ظرفیت رسانه‌ها و نشست‌ها و وبینارها استفاده کنیم.

دومین راهکار کمک‌های مالی و انسانی است. کمک‌های انسانی به معنای تأمین غذا، دارو، لباس و دیگر نیازهای ضروری است و برای تحقق این مسئله می‌توان از نهادهای بین‌المللی و خیریه‌ها کمک گرفت.

و سومین راهکار پیرامون فعالیت‌های حقوق بشری است. این مهم از طریق پیگیری‌های قانونی و حقوقی از سازمان ها و نهادهای حقوق بشری است. لذا برای پیگیری حقوق مردم غزه در مجامع بین‌المللی باید در کمپین‌های حقوق بشری مشارکت داشته باشیم و اسناد و مدارک مرتبط با نقض حقوق بشر در غزه را جمع‌آوری کرده و ارائه دهیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار