رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/07/25 Wednesday - 2024 16 October الأربعاء ، 13 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-25 07:00 شماره خبر : 9073 https://sobhtoos.ir/short/4aow5 0
خشکسالی میراث ما برای نسل آینده؛

تب تند خشک‌سالی سال‌هاست که در شهرستان تربت‌جام فروکش نکرده است و هر سال بر عطش چشمه‌ها و قنات‌ها و چاه‌ها افزوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ برداشت بی رویه آب، افت آب‌های زیر زمینی را در برداشته که این امر اهمیت نیاز مهار آب‌های سطحی را بیشتر از گذشته کرده است از این رو تب تند خشک‌سالی سال‌هاست که در شهرستان تربت‌جام فروکش نکرده و هر سال بر عطش چشمه‌ها و قنات‌ها و چاه‌ها افزوده است.

شهرستان تربت‌جام با داشتن پنج بخش و 240 روستا با تولید محصولات متنوع کشاورزی در سطح استان خراسان رضوی در بسیای از محصولات دارای رتبه بالایی است که محوری‌ترین منبع درآمد مردم منطقه کشاورزی است، بنابراین همیشه و در طول تاریخ، تامین آب در دشت جام از مهم‌ترین مسائل بوده است.

مصرف آب کشاورزی ایران بسیار زیاد و شامل ۹۲ درصد آب شیرین موجود است؛ این مورد البته تنها و تنها به اشکالات جدی کشاورزی و باغداری در کشور بر‌می‌گردد که می‌تواند ناشی از سیستم غیراصولی آبیاری و همچنین عدم تناسب محصول با اقلیم باشد.

آبی که به مصرف کشاورزی می‌رسد برای اینکه دوباره به آب زیرزمینی قابل مصرف تبدیل شود چرخه‌ای بسیار طولانی را باید طی کند، از این رو حفر چاه‌های بیشتر و عمیق‌تر، سفره‌های آب زیرزمینی ایران را تخلیه و آسیب را بیشتر خواهد کرد.

۱۵ روستای تربت‌جام با تانکر آب رسانی می‌شود

مرتضی اشراقی مدیر امور آب و فاضلاب تربت‌جام در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با بیان اینکه ۱۵ روستای تربت‌جام با تانکر آب رسانی می‌شود، اظهار کرد: شهرستان تربت‌جام همچنان با کمبود آب به میزان ۱۱۰ لیتر بر ثانیه مواجه است که امسال با اعتباری بالغ بر ۴۷۰ میلیارد ریال جهت تکمیل پروژه‌های در دست اقدام، به میزان ۶۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب شهرستان در پیک مصرف تابستان ۱۴۰۴ افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: خشکسالی‌های پی در پی باعث خروج ۱۰ حلقه چاه از مدار بهره‌برداری شده است؛ این در حالی است که ۷۳ هزار و ۴۵۹ مشترک در شهرستان هستند که توان تولید آب برای مصرف مشترکین شهرستان از ۶۲ حلقه چاه،۶ رشته قنات و ۷ دهنه چشمه ۷۲۰ لیتر بر ثانیه است که از طریق ۹۷ باب مخزن، ۹۴۷ کیلومتر شبکه توزیع و ۵۴۱ کیلومتر خط انتقال و ۲۲ باب ایستگاه پمپاژ تامین می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت‌جام بیان داشت: در 3 سال گذشته هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال از محل طرح محرومیت زدایی، خیرین و منابع استانی صرف اجرای پروژه‌های آبرسانی به ۵ شهر و ۱۲۳ روستای تحت پوشش انجام شده است.

اشراقی با اشاره به فرسودگی ۵۰درصد خطوط انتقال و شبکه توزیع با قدمت بیش از ۳۰ سال و همچنین ۱۰ باب مخزن ذخیره و خرابی ۷ هزار کنتور آب در شهرستان تربت‌جام خاطر نشان کرد: در اجرای طرح ادغام شرکت‌های آبفا شهری و روستایی و با توجه به شرایط اعتباری موجود دو اتفاق خوب در سال ۱۴۰۰ رخ داد که اجرای طرح محرومیت زدایی(جهاد آبرسانی) و دیگری ورود خیرین به عرصه آبرسانی بوده است که منجر به خروج ۳۷ روستا از تنش آبی شده است.

اگر چه در سال‌های اخیر اقدامات حمایتی از طرح‌های نوین آبیاری کشاورزی مثل قطره‌ای و بارانی صورت گرفته است، ولی به علت خرده مالکی و کوچک بودن بیشتر اراضی، قابلیت اجرای این طرح‌ها وجود نداشته است.

آنچه که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد این است که اراضی کشاورزی سرمایه ملی است و برای حفظ آن باید بیش از گذشته تلاش صورت گیرد تا بتوانیم با اشتغال پایدار نیاز غذایی کشور را  تامین کنیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار