رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/02/26 Wednesday - 2024 15 May الأربعاء ، 7 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-10 07:56 شماره خبر : 6762 https://sobhtoos.ir/short/4x9p1 0
«صبح توس» گزارش می‌دهد؛

تأمین و مقاوم‌سازی مسکن یکی از دغدغه‌های اصلی روستاییان به‌شمار می‌آید که اجرای طرح نهضت ملی مسکن توانسته است تا حدودی این نیاز را مرتفع و از مهاجرت آن‌ها به شهر جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، یکی از معضلات گذشته مهاجرت روستاییان از روستا به شهر بوده و همین معضلی جدید به نام افزایش بی‌رویه شهرنشینی و حاشیه‌نشینی را به همراه داشت اما آنچه باعث این مهاجرت در روستاییان می‌شد مشکلاتی همچون کمبود امکانات، بیکاری و ناایمن بودن خانه‌ها بود. 

همه کارشناسان و صاحب‌نظران بر این مسئله اذعان دارند که روستا نقش اساسی و انکارناپذیری در توسعه کشور بر عهده دارد؛ دام‌پروری و کشاورزی به‌عنوان دو فعالیت اصلی روستاییان معیشت شهرنشینان را با خود گره‌ زده است.

نهضت ملی مسکن به‌ویژه این طرح در بخش روستایی که برای اولین بار توسط سیزدهم پایه‌ریزی و اجرا شد می‌تواند نقطه امیدی برای روستاییان باشد تا علاوه برافزایش ماندگاری سبب برگشت‌پذیری روستاییان از شهر به روستا شود. 

این طرح که با ایجاد مسکن موردنیاز در سطح شهرها، مسکن روستاییان همچنین با در اختیار قرار دادن زمین و تسهیلات اجرایی شده است می‌تواند بهترین تلنگر برای مهاجرت معکوس به روستاها شود.

افزایش ۳۰ درصدی بازگشت به روستاها با اجرای نهضت ملی مسکن

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قوچان در گفت‌وگو با خبرنگارما با یادآوری این موضوع که سال گذشته سهمیه این شهرستان برای طرح نهضت ملی مسکن در روستاها، یک‌هزار و ۱۰۳ واحد مسکونی بوده است، گفت: از یک‌هزار و ۳۸ انعقاد قرارداد انجام‌شده تاکنون برای ۱۹۰ واحد پایان کار صادر و ۵۸۴ واحد هم در مرحله دیوارچینی است.

عزیز ابراهیمی خاطرنشان کرد: احتمال افزایش تعداد سهمیه به دلیل استقبال روستائیان از طرح نهضت ملی مسکن روستایی در این شهرستان وجود دارد و در همین مدت کم از ابتدای امسال هم برای ۷۸۸ واحد معرفی انجام و ۴۰۴ نفر نیز انعقاد قرارداد بانکی صورت گرفته است.

وی با یادآوری این موضوع که وقتی سقف و خانه‌ای برای انسان فراهم شود به‌طورقطع آسایش و امنیت نیز به وجود خواهد آمد، افزود: امروز هزینه اجاره‌بها در سطح شهر رو به افزایش بوده و بسیاری از روستاییان به‌دنبال برگشت به روستاها هستند و قطعاً ساخت و ایجاد خانه بهانه‌ای برای برگشت‌پذیری می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قوچان ادامه داد: زمانی در سطح روستاها خانه ساخته می‌شد اما بازهم میزان برگشت‌پذیری کم بود اما امروز طرح نهضت ملی مسکن دیدگاه‌ها را تغییر داده زیرا خانه‌ها توسط مردم ساخته می‌شود و در کنار آن حمایت‌هایی نظیر اعطای تسهیلات کم‌بهره سبب رضایت‌مندی بیشتری نسبت به گذشته شده است.

وی تأکید کرد: علاوه بر مسئله ایجاد سرپناهی امن در روستاها با اجرای نهضت ملی مسکن، می‌توان این مسئله را نیز به‌ جرئت بیان کرد که به ازای هر ۶۰ مترمربع ساخت بنا یک اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود و قطعاً با حجم بالای ساخت‌وساز منازل مسکونی چه در سطح شهر و چه روستاها، تعداد زیادی از افراد جویای کار به‌صورت مستقیم وارد چرخه اشتغال می‌شوند.

ابراهیمی با اشاره به این موضوع که به‌ جرئت می‌توان گفت که از سال گذشته تاکنون با اجرای طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۳۰ درصد مهاجرت معکوس و برگشت‌پذیری به روستاهای قوچان رخ‌ داده است، بیان کرد: استقبال مردم از این طرح به گونه‌ای بوده که کسی به اجبار دنبال ساخت مسکن نیست و حتی برای ساخت مسکن محرومان در روستاها هم، مردم خودشان پیش‌قدم شده‌اند.

به‌طور قطع ساخت مسکن یکی از راه‌های جلوگیری از مهاجرت و ایجاد انگیزه برای بازگشت به روستاها است اما در کنار آن باید به این مسئله نیز توجه داشت که باید مسئولان و متولیان امر شرایطی همچون اعطای تسهیلات و دیگر امکانات موردنیاز را به سهولت در دسترس مردم قرار دهند تا امر ساخت مسکن به‌راحتی محقق شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار