رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/02/15 Saturday - 2024 04 May السبت ، 25 شوّال ، 1445
ساعت
1403-02-02 13:46 شماره خبر : 6688 https://sobhtoos.ir/short/N3adY 0
یادداشت؛

دوم اردیبهشت ماه سالروز تصویب اساسنامه «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸ است که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز تأسیس این نهاد انقلابی و مردمی نامگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ سعیده حیه‌در در یادداشتی به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: سپاه پاسداران نهادی برآمده از مکتب اسلام و آرمان‌های اصیل انقلاب که بی‌تردید از بدو انقلاب اسلامی تاکنون نقش‌های خطیر و مسئولیت‌های سنگین بر دوش داشته است. 

سپاه در این سال‌ها بازوی پرتوان و کارآمد برای ولایت، سدی پولادین در برابر دشمنان انقلاب و تکیه‌گاهی مطمئن در بحران‌ها، بلایای طبیعی و حوادث  برای ملت ایران بوده است.

سپاه پاسداران در بزنگاه‌های مختلف ملجأ و مأمنی برای ملت بود، در زلزله‌ها و سیل‌ها دوشادوش نیروهای هلال احمر ایستاد و امداد و خدمات رسانی کرد.

مثلا رئیس سازمان بسیج مستضعفین در اولین ساعات وقوع زلزله 7.3 ریشتری استان كرمانشاه به همراه معاونان و فرماندهان سپاههای استانی در مناطق آسیب دیده حضور یافت.

یا مثلا در همین سیل اخیر سیستان و بلوچستان نیروی زمینی سپاه و به طور ویژه قرارگاه قدس و هوانیروز در طول مدت وقوع سیل اقدامات موثر و قابل‌توجهی در کمک به سیل‌زدگان این استان انجام داد که از آن جمله می‌توان به انجام عملیات امداد و نجات با بالگرد در مناطق سیل‌زده، انتقال ۶ تُن محموله غذایی و دارویی از جمله کالاهای اساسی دارو، پتو و مواد غذایی، کمک‌های تاکتیکی در زمان وقوع سیل و نقل و انتقال نیروها برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان و تسریع در بازدید مسئولان از مناطق سیل‌زده با انجام پروازهای عملیاتی اشاره کرد.

سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یادآور عمق نگاه بنیانگذار عزیز انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) برای صیانت از انقلاب نوپای ملت ایران و دستاوردهای آن است.

سپاه همواره در حوادث بزرگ و سرنوشت‌ساز امنیتی و دفاعی و همچنین سازندگی و محرومیت‌زدایی در خط مقدم قرار می‌گرفته است و از این روست که بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران در کلامی جاودانه فرمودند: «من از سپاه راضی هستم و به‌هیچ‌وجه نظرم از شما برنمی‌گردد. اگر سپاه نبود کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‌دارم. چشم من به شماست.»( امام خمینی، صحیفه نور، ج۸، ص۲۵۸)

دوم اردیبهشت ماه، سالروز تأسیس سپاه پاسداران، تداعی‌کننده تشکیل مردمی‌ترین نهاد انقلابی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) است؛ نهادی که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در عرصه‌های مختلف در صحنه حاضر شد و به عنوان دستگاه امنیت‌ساز نقش خود در دفاع از امنیت و انقلاب را دوشادوش سایر نهادها به خوبی ایفا کرد.

سپاه پاسداران نقش موثری در شکست طرح‌ها و سیاست‌های خصمانه آمریکا در منطقه غرب آسیا و برخورد شجاعانه در برابر تروریسم و تکفیری‌های داعش درعراق، سوریه، عراق، یمن و … داشته است.

امروز سپاه بیش از آن که یک سازمان صرفاً نظامی باشد، نهادی است که در کنار حفاظت از تمامیت ارضی ایران و صیانت از جمهوری اسلامی و دستاورد‌های آن در ارتقاء فرهنگ و تحقق اهداف جامعه اسلامی می‌کوشد و تشکیل سپاه پاسداران به عنوان یک شجره دفاعی، در ابعاد مختلف بوده است‌؛ سپاه مدافع ارزش‌ها و گفتمان حضرت امام (ره) و انقلاب و دستاورد‌های انقلاب اسلامی است.

رهبر معظم انقلاب در ۲۷ شهریور ماه سال ۱۳۷۰ در دیدار با پاسداران فرمودند: «سپاه در تاریخ شناخته‌شده‌ ما، یک پدیده‌ کم‌نظیر، شاید هم بی‌نظیری است؛ یعنی موجودی است که ولادت و رشد و نمای آن، در صحنه‌ انقلاب، آن هم در عرصه‌ دشوارترین آزمون‌های انقلاب بود.»

سپاه پاسدان  انقلاب اسلامی  همواره دست اغیار را از دست درازی به کشورمان کوتاه کرده است. مثلا 22 دی‌ماه سال 1394 بود که خبری مبنی بر توقیف 2 شناور رزمی آمریکایی و بازداشت 10 تفنگدار این کشور در پی ورود غیرقانونی آنها به حریم آبهای ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جهان را مبهوت استراتژی و قدرت نظامی این نهاد کرد.

نمونه بارز دیگری که سپاه پاسداران در امنیت خاک پاک کشورمان دارد همین دفاع مشروع و حمله ایران به اسرائیل با عملیات وعده صادق بود که در نیمه‌شب ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ با هماهنگی حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها علیه اسرائیل انجام شد.

این حمله با به‌کارگیری پهپادهای انتحاری، موشک کروز و موشک‌های بالستیک به تلافی حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران و یاران این شهید والا مقام  انجام شد. 

در آخرین صحنه حضور و اقتدار سپاه، عملیات وعده صادق را جهانیان مشاهده کردند که در تنبیه متجاوزان صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، موشک‌ها ها و پهپاد‌ها از ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی فلسطین رهسپار و با تمام تلاش‌ها از گنبد آهنین و فلاخن داوود و سایر سامانه‌ها عبور کرده و به اهداف با دقت بالا اصابت کرده و ابهت و هیمنه رژیم ملعون و منحوس اسرائیل را در جهان در هم شکست و استکبار جهانی را به انزوا کشاند.

و سپاه پاسداران به حق پاسدار و مدافع امنیت ملت ایران است به همین خاطر دشمنان و معاندان نظام همواره هجمه‌هایی را علیه این نهاد مردمی به راه می‌اندازند چرا که تضعیف سپاه پاسداران، به معنای تضعیف قدرت نظامی و منطقه‌ای کشور است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار