رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
رئیس اداره منابع طبیعی خلیل‌آباد خبر داد:

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلیل‌آباد از آبگیری ۳۰ درصد از بندهای خاکی خارزنج در شمال شهرستان خلیل‌آباد خبر داد.

حمید ترابی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با بیان اینکه در پی بارش‌های بهاری اخیر برای نخستین‌بار در سال آبی جاری پروژه بندهای خاک خارزنج آبگیری شد، اظهار داشت: بارش‌های خوب هفته گذشته باعث شد این اتفاق پس ۴ سال مجدداً در حوزه خارزنج اتفاق بیفتد.

وی با تأکید بر اینکه طبق برسی میدانی کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد حدود ۳۰ درصد از بندهای خاکی خارزنج و زیر در آبگیری شد، خاطرنشان کرد: حوزه آبخیز شمال خلیل‌آباد شامل دو حوزه خارزنج و زیر در است که حوزه خارزنج شامل یک بند خاکی به حجم ۷۵۰ هزار مترمکعب که در بالادست آن سه رسوب‌گیر سنگ و ملاتی قرار دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد با اشاره به اینکه در پایین‌دست این بند خاکی پنج پشته خاکی نیز احداث شده که اثر بسیار خوبی در جلوگیری از سیلاب دارد، تصریح کرد: سازه‌های خاکی احداث شده در بالادست شهرستان خلیل‌آباد با مهار سیلاب تأثیر مثبتی در نگهداشت آب ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود یک هزار نفر بهره‌بردار در دو رشته قنات و بیش از ۱۰ حلقه چاه موتور و مالکین  آب رودخانه خارزنج از آب و سفره‌های این سازه‌ها بهره‌برداری می‌کنند، اذعان کرد: حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در این منطقه است و جلوگیری از سیلاب برای جمعیت ۱۵ هزار نفر مفید است.

ترابی همچنین در ادامه از ممنوعیت تردد و شنا در حریم و مخازن سازه‌های آبخیزداری شهرستان خلیل‌آباد خبر داد و عنوان کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان از کلیه همشهریان تقاضا می‌کند نکات ایمنی را برای حفظ سلامتی خود دقیقاً رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه سازه‌های آبخیزداری تحت هیچ شرایطی استاندارد لازم برای شنا کردن ندارد؛ لذا از شنا در این سازه‌ها اجتناب کنند، تشریح کرد: از آنجا که حتی در شرایط عدم وجود آب در مخازن بندهای احداثی، رسوبات برجای‌مانده شرایط باتلاقی را ایجاد می‌کند هرگونه تردد افراد و احشام به علت خطر فرو رفتن در گل‌ولای مخاطره‌آمیز است و به همین منظور تردد و شنا کردن در حریم و مخازن سازه‌های آبخیزداری اکیداً ممنوع است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار