رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
«صبح توس» گزارش می‌دهد:

فرصت‌سوزی وزارت نیرو برای جلوگیری از خروج روان‌آب‌ها از مرز سرخس که حجم آن در سال نزدیک به ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده، در حالی است که سفره‌های زیرزمینی دشت سرخس ۱۵۰ میلیون مترمکعب دچار افت و کاهش شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ فرصت‌سوزی وزارت نیرو در خصوص روان‌آب‌ها که حجم آن در سال نزدیک به ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده، در حالی است که سفره‌های زیرزمینی دشت سرخس ۱۵۰ میلیون مترمکعب دچار افت و کاهش شده و می‌توان کسری سفره‌های زیرزمینی را با اعتباری ۵ میلیارد تومانی جبران کرد.

حجت سندگل، مسئول بسیج مهندسین صنعت شهرستان سرخس و صاحب‌نظر در حوزه مسائل زیست محیطی در گفتگو با خبرنگار ما درباره خروج آب‌های مرزی از سرخس و شور شدن سفره‌های زیرزمینی این شهرستان اظهار کرد: روان‌آب‌های سرخس سرمایه آبی پایداری هستند که هدر می‌روند و فرصت‌سوزی مسئولان در خصوص روان‌آب‌ها که حجم آن در سال نزدیک به ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده، در حالی است که سفره‌های زیرزمینی دشت سرخس ۱۵۰ میلیون مترمکعب دچار افت و کاهش شده است.

وی بیان کرد: کل آب کشاورزی مصرفی چاه‌های عمیق سرخس سالانه در حدود ۵۰ میلیون مترمکعب است، یعنی آب این چند روزه که از کشور خارج می‌شود، معادل حجم آب چهار تا ۵ سال سفره‌های زیرزمینی شهرستان است.

مسئول بسیج مهندسین صنعت شهرستان سرخس بیان کرد: آمار و ارقام و وضعیت فعلی سفره‌های زیرزمینی نشان‌دهنده آن است که جبهه آب شور سفره‌های زیرزمینی در حال پیشروی و جایگزین شدن در سفره‌های آب شیرین است، اما متاسفانه در حال حاضر مسئولان وزارت نیرو با فرصت‌سوزی به رشد بحران کم‌آبی در شهرستان می‌افزایند و هم اکنون شهرستان در مرحله تنش آبی قرار دارد و طی ۱۰ سال آینده به بحران شوری آب‌های زیرزمینی می‌رسیم.

سندگل تصریح کرد: برای اینکه نگذاریم تنش آب به بحران شوری آب تبدیل شود، سالیانه باید طرح‌های آبخیزداری و جنگل‌داری انجام شود اما متاسفانه یک دهم آن هم انجام نمی‌شود.

وی عنوان کرد: در نقطه مقابل مسئولان به جای چاره‌اندیشی برای جلوگیری از خروج این ثروت از کشور، با اعتبارات کلان و طرح‌های بی‌نتیجه به‌دنبال مدیریت منابع اندک آبی شهرستان هستند و متاسفانه هیچ سیاست منظمی درباره مسئله خروج آب‌های مرزی در برنامه هفتم توسعه مطرح نشده است.

مسئول بسیج مهندسین صنعت شهرستان سرخس اضافه کرد: از ۱۰۰ درصد حجم بارش‌ها و روان‌آب‌هایی که در شهرستان داریم، ۷۰ درصد آن به‌صورت تبخیر و روان‌آب از شهرستان خارج می‌شود و عملاً بخش قابل‌توجهی از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب و خاک حاصل‌خیز منطقه ما وارد کشور ترکمنستان می‌شود و باید بدانیم که مدیریت نادرست منابع آبی و خشکسالی‌ها بسیار نگران‌کننده است و انتقاد زیادی به وزارت نیرو وارد است.

سندگل در پایان گفت: بر اساس مطالعات، با طرح‌های علمی می‌توان با هزینه‌ای کمتر از ۵ میلیارد تومان در یک سال ترسالی، کاهش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی آب سفره‌های زیرزمینی را جبران و جبهه سفره آب شیرین را دوباره تقویت کرد و علاوه بر آن تهدید جبهه‌های آب شور که باعث شوره زمین‌های کشاورزی شده است و همچنین اختلافات بین کشاورزان و آب منطقه‌ای برای خاموشی و برداشت کم از چاه‌های عمیق را برطرف کرد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار