رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
سه‌شنبه 1403/02/11 Tuesday - 2024 30 April الثلاثاء ، 21 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-19 08:35 شماره خبر : 6542 https://sobhtoos.ir/short/Vvdkk 0
در گفتگو با فعال حوزه زنان بررسی شد:

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) گفت: خانم‌ها می‌توانند با تشكيل تعاوني، سرمایه‌های خرد را جمع کرده و آن را به یک تولید کلان تبدیل كنند.

رویا حیدرزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با اشاره به نامگذاری شعار سال تحت عنوان «جهش تولید، با مشارکت مردم»، اظهار کرد: اقتصاد و تولید ضعف اساسی قدرت ملی ما است و همچنین بیشترین فشارهای خارجی در حوزه اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه شعار چند سال اخیر پیرامون حوزه اقتصاد مطرح بوده است، عنوان کرد: براي تحقق جهش تولید نيازمند اقداماتي تحولی در تولید هستيم تا تغییر و رشدي اساسي در بحث اقتصاد داشته باشیم.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) افزود: جهش تولید مقید و وابسته به مشارکت مردم است چرا كه ملت در تحقق شعار سال نقش موثري دارند.

وي ابراز كرد: رهبر معظم انقلاب از اين رو بحث جهش تولید را با قید مشارکت مردم مطرح کردند كه نظام‌مان مبتنی بر مردم سالاری است و نظام جمهوری اسلامی از همان ابتدا بر پایه مدیریت مردمی و مردم سالاری بنا شده است.

تحقق شعار سال نيازمند تقويت بخش مردمي، مقابل بخش دولتي است

حيدرزاده با اشاره به فشارهای خارجی بر حوزه اقتصاد كشورمان، تصريح كرد: لازمه تحقق جهش توليد تقویت بخش مردمی در اقتصاد کشور مقابل بخش دولتی است و اين مهم با مشاركت گسترده مردم محقق مي‌شود.

وي با تأكيد بر اينكه ضعف تولید در کشور موجب آسیب پذیری ملی مي‌شود، بيان كرد: مردمی‌سازی تولید راهبردي موفق در بحث اقتصاد كشور است و كشور چين در نظام اقتصادي‌اش از اين مسئله بهره برده است.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) با اشاره به اينكه مردم می‌توانند نقشي موثر و اثرگذار در بحث حوزه اقتصادی داشته باشند، گفت: مشاركت مردم مستلزم این است که وقتی که بحث مردمی‌سازی مطرح می‌شود باید دولت پای کار بیايد و برخي اقدامات را تسهیل كند.

كاهش تدريجي وابستگي به صنعت نفت، لازمه تحقق شعار سال است

وي عنوان كرد: دولت موظف است براي تحقق شعار سال و مشاركت مردم در جهش توليد، مقدماتی نظير کاهش تدریجی وابستگي به صنعت نفت را جدي بگيرد.

حيدرزاده با بيان اينكه خصوصی سازی به معنای مردمی‌سازی باید در دستور کار دولت قرار گيرد، ابراز كرد: تقویت بنگاه‌های اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، هوشمند سازی واردات، مبارزه جدی با فساد و قاچاق و همچنين توسعه ظرفیت‌های دانش بنیان اقداماتی هستند که دولت بايد زیرساخت آن را براي تحقق شعار سال فراهم آورد. 

وي تصريح كرد: تحقق جهش توليد با مشاركت مردم نيازمند اين است كه دولت بخشی از شیوه‌های نظام پولی و ارزی‌اش را اصلاح كند؛ این اصلاح نظام بانکی بايد هدفمند صورت گيرد و به بحث مشارکت مردمی در بحث اقتصاد ياري رساند.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) با بيان اينكه مردم به ویژه بانوان در سه حوزه می‌توانند در بحث جهش تولید نقش موثر و ویژه‌ای ایفا كنند، اظهار كرد: برخي از صاحبان کسب و کار بانوان هستند و حتي نقش کارآفریني را بر عهده دارند. همچنين بسياري از خانم‌ها آورده‌هایی دارند که می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذار از آن بهره گيرند اين در حالي است كه اغلب زنان ترجيح مي‌دهند سرمايه‌شان را به طلا و ملک تبدیل كنند.

دولت به سرمايه‌گذاري بانوان جهت دهد

وي با اشاره به اينكه خانم‌ها می‌توانند سرمایه‌شان را در حوزه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری كنند، ادامه داد: دولت بايد زمينه اين را فراهم كند كه به سرمايه‌گذاري خانم‌ها جهت دهد تا سرمايه آنها در بحث تولید و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند در بحث تولید داشته باشد، هزينه شود.

حيدرزاده با اشاره به بحث تقویت و توسعه ظرفیت‌های تولید برای مردم و به ویژه خانم‌ها، تصريح كرد: تقویت و توسعه ظرفیت‌های تولیدی زمینه این را فراهم می‌کند که مردم و به ویژه بانوان سراغ ظرفیت‌های تولید بروند.

وی خاطرنشان کرد: تقویت و توسعه ظرفیت‌های تولید به مردم کمک می‌کند که به فراخور ظرفیت‌های بومی و محلی‌شان در بحث اقتصاد ورود کنند و به موضوع بحث تولید جهت دهند.

زنان، موثر در اصلاح الگوي مصرف

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) به تاثیر اصلاح الگوی مصرف در جهش تولید اشاره کرد و گفت: زنان می‌توانند با اصلاح الگوی مصرف، ذائقه خانواده را به سمت تولید داخلی سوق دهند.

وی با تأکید بر افزایش کیفیت تولید داخلی، بیان کرد: تحقق شعار سال و جهش تولید نیازمند آن است که مردم در حوزه اصلاح الگوی مصرف نقش موثری ایفا کنند، البته لازمه این امر برخی اقدامات فرهنگی است.

جهش توليد در گروي وفاق دولت و ملت است

حیدرزاده با بیان اینکه اقرار به ضعف اقتصاد کشور، مشکلی را حل نمی‌کند، عنوان کرد: جهش تولید نیازمند عزم جدی آحاد مردم است و همواره باید بکوشند در تولید نقش گسترده‌تری ایفا کنند؛ البته این مهم در صورتی تحقق مي‌يابد كه میان دولت و ملت وفاق، همدلی و همراهی باشد.

وي اضافه كرد: دولت بايد بخشي از ارکان مختلفش را كه مردم می‌توانند در آن موثر واقع شوند را به مردم واگذار كند چرا كه اين امر موجب جلب اعتماد ملت به دولت مي‌شود و تا زمانی که مردم به دولت اعتماد نکنند، تحقق شعار سال با چالش‌هايي مواجه است.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) ادامه داد: امروز بانوان نه تنها از حوزه اقتصادی حذف نشده‌اند، بلكه حتي حضور پررنگ‌تري نسبت به گذشته دارند؛ در حال حاضر بسياري از صاحبان تولید و حوزه کسب و کار بانوان هستند، همچنين در اداره کل کار و رفاه اجتماعی بسياري از شبکه کارآفرینان، بانوان هستند.

وي افزود: در اتاق بازرگانی نيز زنان بسيار فعالند و حتي اتاق زنان بازرگان نه در حوزه داخلي بلكه در سطح بین الملل فعالیت گسترده دارند.

حيدرزاده با بيان اينكه برای جلب مشارکت بیشتر مردم در حوزه توليد و اقتصاد، موانعی وجود دارد، ابراز كرد: دولت براي رفع موانع مشاركت مردم در جهش توليد بايد در بحث شیوه‌های پولی، مالی و ارزی اصلاحاتي انجام دهد.

اصلاح نظام توزيع منابع به مولدسازي بازار سرمايه كمك مي‌كند

وي تصريح كرد: همچنين دولت مي‌تواند با اصلاح نظام توزیع منابع و بهره‌گیری صحیح از معافیت‌های مالیاتی به مولدسازی بازار سرمایه کمک كند و زمينه را براي تحقق جهش تولید فراهم كند.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امام رضا(ع) با تأكيد بر اينكه حوزه اقتصاد عامل قوت یا ضعف نظام كشور است، خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب براي سال پيش رو در بحث اقتصاد هدف‌گذاری كرده‌اند، بنابراین دولت باید با تمام قوا اقدامات زیرساختی را فراهم كند تا اعتماد مردم جلب شده و ملت نيز در بحث حوزه تولید مشارکت داشته باشند.

وي اظهار كرد: مشاركت مردم در توليد موجب مي‌شود كه نرخ بیکاری کاهش و از سويي تولید رشد يابد كه همه اينها باعث كاهش بسياري از آسیب‌های اجتماعی مي‌شود.

بانوان با تشكيل تعاوني، سرمايه‌هاي خرد را تبديل به توليد كلان كنند

حيدرزاده بيان كرد: خانم‌ها می‌توانند با تشكيل تعاوني، سرمایه‌های خرد را جمع کرده و آن را به یك کسب و کار کلان و یا به یک تولید کلان تبدیل كنند؛ البته تحقق اين امر نیاز به مدیریت، راهبری و هدایت دارد.

وي با تأكيد بر اهميت حضور کنشگران فعال در حوزه اقتصاد، ابراز كرد: باید موانع مشاركت مردم در حوزه اقتصاد بررسی شود و پس از شناسايي، به دنبال راهکار باشیم و آسیب‌ها را شناسایی کنیم.

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار