رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/02/10 Monday - 2024 29 April الاثنين ، 20 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-24 19:05 شماره خبر : 6576 https://sobhtoos.ir/short/Vp9yo 0
در آستانه روز ملی عطار؛

25فروردین روز بزرگداشت عطار نیشابوری در تقویم رسمی کشورمان، روز ملی عطار نامگذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌توس»؛ شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری، ازشاعران بزرگ و  نامدار ادبیات فارسی است. وی مردی صاحب فکر، ژرف‌بین و خوش‌ذوق است که باید در دریای مواج، متلاطم و بی‌کرانه شعرش به غواصی پرداخت و شعرهای نغز او را که فراوان است و در عین حال فصیح‌ترین از حیث بیان معانی بلند انسانی و عرفانی، ارج نهاد. عطار نیشابوری را از عارفان بزرگ ایران می‌دانند و می‌گویند او تحولی عمیقی در عرفان اسلامی ایجاد کرده است.

شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در سال ۵۴۰  هجری قمری، زاده شد و در سال ۶۱۸ ه.ق  در قتل عام نیشابور در فتنه مغول، به شهادت رسید. 

او  در طول نزدیک به هشت دهه زندگی بابرکتش، از سی سالگی تا هفتادو اند سالگی اشعارش را سروده است . 

این شاعر بزرگ پارسی‌گوی، در روستای کدکن از توابع نیشابور، چشم به جهان گشوده است و از قراین پیداست که در هنگام مرگ، در شهر شادیاخ ( نیشابور فعلی ) ساکن بوده است. 

شیخ عطار داروخانه‌ای داشته که در آن به کار پزشکی می‌پرداخته و گفته می‌شود که نوشتن دو کتاب معروف خود، مصیبت‌نامه و الهی‌نامه را در همان داروخانه آغاز کرده و هر روز مراجعان فراوانی داشته است.

در میان کتاب‌های بسیار منسوب به وی، آثاری بدون تردید از عطار است که خود شیخ عطار در خسرونامه از آنها نام برده است. بنابراین آثار مسلّم شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری عبارتند از؛ مصیبت‌نامه، الهی‌نامه، مختارنامه، اسرارنامه، منطق‌الطیر، خسرونامه، دیوان غزلیات و قصاید و تذکره الاولیاء، که سه رکن اصلی در آثار وی شامل زیبایی، عشق و درد خودنمایی می‌کند که از این سه رکن درد را رکن عمده و مایه ابتکار او باید دانست.

 اکنون آرامگاه شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در شهر نیشابور، کعبه اهل دل و قبله عاشقان دل‌آگاه است که از سراسر ایران و جهان برای عرض ادب و ارادت به آنجا می‌آیند. این آرامگاه و باغ عطار نیشابوری در فاصله دو کیلومتری ِغربِ باغ و آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری واقع شده است .

 نخستین آرامگاه شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری، به‌دست یحیی‌بن ساعد قاضی‌القضات از بزرگان نیشابور، در سده هفتم هجری بر مزارش  بنا شد، سپس امیرعلی شیرنوایی، آخرین حکمران تیموری، بنای دیگری بر آرامگاه عطار ساخت که بنای اصلی آن هشت ضلعی است و سنگ آرامگاه از نوع سنگ سیاه و عمودی می‌باشد که شعرهایی برروی آن حک شده است.

 ۲۵ فروردین در تقویم ملی کشور، به نام روز ملي بزرگداشت شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار