رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/02/08 Saturday - 2024 27 April السبت ، 18 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-08 08:35 شماره خبر : 6418 https://sobhtoos.ir/short/VdKQw 0
در راستای شعار سال بررسی شد؛

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: سهم تعاونی‌ها در اقتصاد تنها پنج الی ۶ درصد است، بنابراین برای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد باید سرمایه‌های خرد و کوچک کنار هم جمع شوند.

علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» با اشاره به شعار سال، اظهار کرد: تولید در کشور کلید توسعه و رکنی است که می‌تواند شاخص‌های اجتماعی و سیاسی را حرکت دهد.

وی ابراز کرد: تحقق شعار سال که توسط رهبر معظم انقلاب به نام «جهش تولید، با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، موجب کاهش نرخ بیکاری و بهبود سرانه مردم خواهد شد.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: مشارکت و استفاده از ظرفیت‌های مردمی زمانی اتفاق می‌افتد که بستر برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه قانون‌گذاری چالش‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: قانون‌گذار قوانینی را وضع می‌کند اما موظف است در صورتی که آن قانون اثرات منفی داشت، آن را اصلاح کند، با وجود این برخی از قوانین با وجود اینکه مخل سرمایه‌گذاری هستند، اصلاح نمی‌شوند.

لبافی با اشاره به سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد که از برنامه پنجم توسعه و حتی پیش از آن مطرح بوده است، ابراز کرد: سهم تعاونی‌ها در اقتصاد تنها پنج الی ۶ درصد است، بنابراین برای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها در اقتصاد باید سرمایه‌های خرد و کوچک کنار هم جمع شوند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برنامه اجرایی شعار سال نیازمند الزاماتی است، تصریح کرد: اولین نکته مشارکت مردم است. برای جذب مشارکت و سرمایه مردم، دستگاه‌های اجرایی و بخش قانون‌گذاری کشور باید موانع موجود را برای سرمایه‌گذاری از بین ببرند.

برخی قوانین مخل کسب‌وکار و نیازمند به‌روزرسانی هستند

وی ادامه داد: بسیاری از قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های موجود مخل کسب و کار هستند از این رو لازم است که برخی قوانین به‌روزرسانی شوند.

لبافی اظهار کرد: ما در شرایط تحریمی قرار داریم، بنابراین نیازمند اصلاحات قانونی و انطباق قوانین و مقررات با شرایط موجود هستیم.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات مبادلاتی و بازگشت ارز، افزود: فرمایشات رهبر معظم انقلاب راهبردی اساسی است که برای تحقق آن نیازمند برنامه اجرایی هستیم و این برنامه را حاکمیت باید بنویسد.

وی ابراز کرد: در چهار حوزه بیشترین فراوانی موضوعی تحت عنوان قوانین و مقررات مخل کسب و کار از نگاه تشکل‌های بخش خصوصی وجود دارد که شامل چهار حوزه بانکی کشور و استان، حوزه بیمه و تأمین اجتماعی، حوزه مالیاتی و همچنین حوزه انرژی است.

لبافی با اشاره به تأکید شهرداری مبنی بر انتقال مشاغل آلاینده به شهرک صنعتی بساروج واقع در جاده «ده‌غیبی» مشهد، گفت: یک هزار و ۹۶۰ واحد در شهرک صنعتی بساروج مهیا شده است که از این تعداد ۵۰۰ واحد آماده افتتاح است و بقیه آن‌ها در تأمین آب، برق و گاز دچار مشکلاتی هستند زیرا بیشتر از تقاضایی که خریداری شده است به شهرک صنعتی بساروج، اختصاص نمی‌یابد.

نسخه کامل اقتصاد در دست دولت، تعاونی‌ها و بخش خصوصی است

وی با اشاره به بسترسازی برای حضور و مشارکت مردم در تولید، افزود: نسخه‌هایی که دولت‌ها به تنهایی برای حوزه اقتصاد به ویژه بخش خصوصی و تعاونی می‌پیچند، کامل نیستند. بنابراین مشارکت بخش خصوصی و تعاونی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها ضروری است و باید در اجرای دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و قوانین نظر آن‌ها نیز در نظر گرفته شود، در غیر این صورت به اهداف مد نظر نمی‌رسیم و نسخه‌ها نمی‌تواند کامل باشد.

بهبود سرانه درآمدی مردم، منتج به افزایش مشارکت آنها خواهد شد

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه بهبود سرانه درآمدی مردم، منتج به افزایش مشارکت مردم خواهد شد، عنوان کرد: نکته مهم دیگری که با مشارکت مردم  تحت عنوان کار با مردم و برای مردم می‌تواند اتفاق بیفتد، بحث مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی و نهادی است.

تراوش حرکت‌های بنگاه‌های اقتصادی، باید بر سفره مردم تأثیر بگذارد

وی با تأکید بر اینکه تراوش حرکت‌های بنگاه‌های اقتصادی، باید بر سفره مردم بومی تأثیر بگذارد، ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی نسبت به مردم پیرامون خود مسئولیتی دارند و آن هم اجرای مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی است، اگر این سازوکار را رونق دهیم، شاید بتوانیم تحولی در منطقه ایجاد کنیم.

 

لبافی تصریح کرد: راهبردهای اساسی برای افزایش مشارکت مردم در تولید توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ‌شده است و دولت باید برنامه اجرایی برای شکل‌گیری تعاونی‌ها، جمع‌آوری مشارکت مردمی و مبادلات ارزی تدوین کند.

وی بابیان اینکه مردم جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سود ببرند، اظهار کرد: برای اینکه مردم سرمایه‌شان را برای گسترش تولید پای‌کار بیاورند، باید بسترسازی‌هایی به‌صورت شفاف انجام شود؛ بر این اساس می‌توان بنگاه‌های جدید در قالب تعاونی‌های مختلف را راه‌اندازی کرد و همچنین تولید بدون کارخانه یا همان برون‌سپاری ساخت و تولید را گسترش داد.

بازدهی زیر ۲۰ درصدی نیروی کار در کشور

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بابیان اینکه در کشور ما بنگاه‌های اقتصادی به‌صورت میانگین پنج ساعت و نیم و با ظرفیت ۴۰ درصد کار می‌کنند، ابراز کرد: اگر بهره‌وری افزایش پیدا کند، می‌توان آثار آن را در قیمت تمام‌شده محصول، کیفیت و رقابت مشاهده کرد.

وی با تأکید بر اینکه نیروی کار در ایران، ۴۴ ساعت کار هفتگی و با اضافه‌کار ۵۲ ساعت فعالیت می‌کند، ابراز کرد: درصورتی‌که با همین میزان کار کردن برخی کشورها ۸۶ درصد فعالیت نیروی کار تبدیل به کار مفید می‌شود و متأسفانه بازدهی زیر ۲۰ درصدی نیروی کار است.

وقت فروشی، به‌جای کار فروشی

لبافی با تأکید بر اینکه ما به‌جای کار فروشی، وقت فروشی می‌کنیم، مطرح کرد: امروز نظام حقوق و دستمزد به‌صورت وقت‌مزدی در کشور جواب نمی‌دهد، شاید بتوانیم در قالب نظام حقوق و دستمزدِ کارمزدی اقدام کنیم.

وی بیان کرد: دولت موظف است برای گسترش تولید، بسترسازی کند این در حالی است که دولت بنگاه‌داری می‌کند، درنتیجه بخش خصوصی توان رقابت با بخش دولتی را ندارد.

سهم ناچیز بخش خصوصی از بودجه کشور

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بابیان اینکه بخش دولتی معافیت‌هایی دارد که بخش خصوصی از آن محروم است، عنوان کرد: بخش خصوصی از بودجه کشور سهم ناچیزی می‌برد از سوی دیگر تکانه‌های جدی کرونا موجب ضرر بخش خصوصی شد چراکه دولت، در کنار شرکت‌های دولتی ایستاد.

واگذاری برخی پروژه‌ها به بخش دولتی، خوش‌خدمتی است

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر واگذاری تصدی‌گری صنایع و برخی پروژه‌ها به بخش خصوصی و واگذار نکردن پروژه‌ها به خصولتی‌ها، تصریح کرد: واگذاری برخی پروژه‌ها به بخش دولتی، خوش‌خدمتی است چراکه این واگذاری‌ها بی‌فایده است.

لبافی بابیان اینکه امکان رانت‌خواری و جذب نیرو با سفارش دیگران، در شرکت‌های دولتی وجود دارد، عنوان کرد: رانت روز‌به‌روز شرکت‌های دولتی را بزرگ‌تر می‌کند این در حالی است که شرکت خصوصی در تکانه‌های اقتصادی باید با توان خودش توازن را برقرار کند.

وی ادامه داد: برخی از شرکت‌های دولتی زیان انباشته دارند این در حالی است که بانک‌ها برای ارائه تسهیلات، شرکت‌های دولتی را ارجح می‌دانند.

نقص قانون در بومی‌سازی مشاغل

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: متأسفانه در قانون به این مهم پرداخته نشده است که اولویت ریاست با افراد بومی است و همچنین هیچ‌گونه مسئولیت اجتماعی برای بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها در نظر گرفته نشده است.

وی ابراز کرد: در کشور و در خراسان رضوی منابع بسیار عظیمی داریم، اما تاکنون به آن‌ها توجه نشده است، در برخی بخش‌ها تونل‌های درآمدی قوی وجود دارد مثل سنگان خواف که به عسلویه شرق کشور شهره است.

از تونل بنگاه‌هاي اقتصادي، باريكه‌اي سهم مردم مي‌شود

لبافی اضافه کرد: در سنگان خواف سنگ‌آهن ۵۰ درصد استخراج می‌شود، آهن آن را می‌برند و خاک را برای مردم باقی می‌گذارند و این تونلی قوی برای بنگاه‌های اقتصادی است ولی متأسفانه از این سود سرشار فقط باریکه‌ای کوچک برای مردم باقی می‌ماند.


وی با اشاره به شعار سال، ابراز کرد: جهش تولید، با مشارکت مردم به معنای مردمی‌سازی اقتصاد و توسعه بنگاه‌های اقتصادی با تکیه‌بر بخش خصوصی و تعاونی است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تصریح کرد: برای تحقق این شعار باید مردم را به مشارکت در اقتصاد دعوت کنیم و همچنین از سرمایه‌های مردمی در بحث اقتصاد بهره بگیریم تا بنگاه‌های جدید فعال‌سازی کرده و بنگاه‌های موجود را توسعه دهیم.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار