رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/02/08 Saturday - 2024 27 April السبت ، 18 شوّال ، 1445
ساعت
1402-12-26 14:27 شماره خبر : 6342 https://sobhtoos.ir/short/Vm8w7 0
«صبح توس» گزارش می‌دهد:

مشهد حج فقراست و چه بسیار عاشقان و دلدادگان قدم در راه می‌نهند بدون آنکه به مقصد بیاندیشند، چرا که می‌دانند خوان هشتمین امام، همواره به روی زائران گشوده است و شرکت‌کنندگان طرح «هر خانه یک زائر» تنها  یک واسطه‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ مشهد حج فقراست و چه بسیار عاشقان و دلدادگان قدم در راه می‌نهند بدون آنکه به مقصد بیاندیشند، چرا که می‌دانند خوان هشتمین امام، همواره به روی زائران گشوده است و شرکت‌کنندگان طرح هر خانه یک زائر تنها  یک واسطه‌اند.

اصلاً ضامن آن آهوی رمیده، حتماً ضامن جا و مکان زائران هم می‌شود و مگر می‌شود زائری به مشهد بیاید و ناخرسند و دست خالی بازگردد؟

اینجا عاشقان مجاور بسیاری هستند که تار و پود دلشان به پنجره فولاد گره خورده است و گَرد معرفت امام رضا (ع) بر‌ شانه‌هایشان نشسته است، پس با جان و دل پذیرای زائران حضرت شمس الشموس و ریزه خوار خوان آن حضرت می‌شوند.

خادمانی بدون لباس خدمت

سیدمرتضی رضوی جوانی دهه شصتی است و تنها ۳۹ سال سن دارد. او و همسرش و سه فرزند دلبندش یکی از همین عاشقانند و با عشق خانه‌شان را در اختیار زائران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) قرار می‌دهند و خادم الرضا (ع) می‌شوند.

شاید لباس خادمان را بر تن نکنند اما خدمت‌شان به زوار حضرت شمس الشموس، کم از خدمت خادمان حریم رضوی ندارد. او در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: پنج سال است که افتخار میزبانی زائران نصیب و روزی من و خانواده‌ام شده است.

می‌پرسیم آیا از جایی حمایت مالی می‌شوید یا خیر و سیدمرتضی در پاسخ‌مان می‌گوید خدمت به زائران آقا علی بن موسی الرضا (ع) کاری دلیست و ما به عشق ولی نعمت‌مان این کار را به صورت شخصی و رایگان انجام می‌دهیم.

ز کودکی خادم این تبار محترمم

او می‌گوید همیشه پدرم زائران را از اطراف حرم به خانه می‌آورد و به ما خدمت به زائران را آموزش داد و این در جان و دل من نشست و به همین خاطر من نیز به همراهی همسرم، میزبانی زائران را بر عهده گرفتم.

او این را می‌گوید و من به یاد ضرب‌المثل معروف می‌افتم که «پسر كو ندارد نشان از پدر»؛ چرا که درست در همین بزنگاه‌هاست که نان حلال پدر و دعای خیر مادر خود را نشان می‌دهد.

رضوی می‌گوید: من خودم حوزوی هستم به همین خاطر از حوزه علمیه قم خیلی‌ها زمانی که به مشهد مقدس مشرف می‌شوند، افتخار میزبانی‌شان قسمت و روزی من و خانواده‌ام می‌شود.

او می‌گوید ۵ سال است که در طرح هر خانه یک زائر شرکت می‌کند، سپس ادامه می‌دهد: خانواده‌ای هستند که حدود ۴ بار به منزل ما آمده‌اند و این لطف خداست چرا که حضور زائران خیر و برکات بسیاری را در زندگی‌مان جاری می‌کند.

او از اولین تجربه میزبانی‌اش برایمان تعریف کرده و بیان می‌کند: اولین زائری که خانه‌مان آمد زمستان بود و هوا خیلی سرد بود. با حضور اولین زائر به خانه‌مان خیر و برکت وارد زندگی‌مان شد و این شد که حالا پس از گذشت ۵ سال مشتاق‌تر شده‌ایم و عشق خدمت به زائران حضرت ضامن آهو از دلمان رنگ نباخته است و همواره‌امیدواریم که حضرت ضامن آهو، ضامن ما نیز باشد.

راضی به رضای سلطان سریر ارتضاء

انسیه اسماعیلی، زنی افتاده و خاکی است و تنها ۴۸ سال سن دارد. از او می‌پرسیم وضع مالی‌تان حسابی خوب است که میزبانی زائران آقا علی بن موسی الرضا را بر عهده می‌گیرید و او در پاسخ ما با متانت می‌گوید راضی هستیم به رضای خدا و این را به قطع از ولی نعمتش، سلطان سریر ارتضاء، حضرت رضا (ع) آموخته است.

او سه فرزند دارد که هر سه آن‌ها دوشادوش پدر و مادرشان در خدمت زوارالرضا (ع) هستند و به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

انسیه اسماعیلی از آغاز راهش برایمان تعریف کرده و ادامه می‌دهد: سال ۹۸، اربعین به عراق رفتیم، خیلی خوش‌مان آمد که در آن ازدحام، عراقی‌ها با سعه صدر و رویی گشاده از زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پذیرایی می‌کردند و این در ذهنم نقش بست و از امام حسین (ع) خواستم تا مرا نیز لایق خدمت به زائران حضرت رضا (ع) کند.

او بیان می‌کند: وقتی به مشهد بازگشتیم یکی از دوستان آقای علما را به عنوان مجری طرح هر خانه یک زائر به ما معرفی کردند و این شد که افتخار میزبانی در راه ماندگان و زائران حضرت شمس‌الشموس نصیب و قسمت‌مان شد.

او خاطره‌ای از یکی از زائران برایمان تعریف کرده و می‌گوید: خانواده‌ای از کرمان آمده بودند که فرزندشان کمی بیمار بود، وقتی آمدند برای ما چفیه‌ای با نقش سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی آوردند. آن‌ها آمده بودند تا سلامتی فرزندشان را از آقا امام رضا (ع) بگیرند و خدا را شکر موعد بازگشت‌شان که فرا رسید، حال فرزندشان رو به بهبود بود.

همه اجر‌ها در گمنامی است

خانم قیاسی یکی دیگر از افرادی است که در طرح هر خانه یک زائر شرکت کرده است اما وقتی برای مصاحبه با او تماس می‌گیریم، می‌گوید دوست دارم گمنام باشم چرا که من این کار را تنها برای رضای خدا و رضای حضرت رضا (ع) انجام می‌دهم.

پس با یکی از زائران آقا علی بن موسی الرضا (ع) که چند روزی میهمان خانه خانم قیاسی هستند صحبت می‌کنیم. شعبانعلی عزیزآبادی، جانباز دفاع مقدس و اهل شیراز است و می‌گوید: خانم قیاسی ما را چون زائر حضرت ثامن الائمه هستیم خیلی تکریم می‌کنند. ‌امیدواریم که حضرت شمس‌الشموس پاسخ تمام این خوبی‌هایشان را بدهد چرا که ما نمی‌توانیم چنان که باید و شاید نسبت به‌ ایشان و خانواده محترم‌شان ادای دین کنیم.

عزیز آبادی ادامه می‌دهد: میزبان ما به عشق اهل بیت (ع) و ائمه اطهار (ع) میزبان زائران می‌شوند و این خیلی حسرت برانگیز است كه روحی چنین بلند دارند.

اسکان ۱۴ هزار نفر در خانه‌های عاشقان و مجاوران

با جواد علما، مجری طرح و پویش مردمی هر خانه یک زائر به گفتگو می‌نشینیم. او این کار را کاملاً با عشق و بدون حمایت هیچ ارگان و سازمانی آغاز کرد و چشم‌ امیدش تنها به دست واسطه فیض خدا، حضرت ثامن الائمه است.

او می‌گوید: سال ۱۳۹۸ و حضورم در راهپیمایی اربعین بهانه‌ای شد تا طرح هر خانه یک زائر به ذهنم خطور کند. وقتی رفتار مردم عراق را نسبت به زائران آقا اباعبدالله (ع) دیدم این چراغ در ذهنم روشن شد که چرا ما نیز چنین کاری را در مشهد آغاز نکنیم.

او ادامه می‌دهد: پس از بازگشت به مشهد پویشی را راه انداختیم با عنوان «هر خانه یک زائر» و خوشبختانه عاشقان و دلدادگان حضرت رضا (ع) به رسم همسایگی پای کار آمدند و تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر راه در خانه‌های مردم اسکان دهیم.

همکاری ۲۵۰ خانه با طرح هر خانه یک زائر

علما معتقد است در ایام مناسبتی نظیر دهه آخر صفر استقبال مردم از این طرح افزایش می‌یابد؛ او بیان می‌کند: در این ایام ۲۵۰ خانه با ما همکاری می‌کنند اما خانه‌هایی که دائم با ما همکاری می‌کنند بالغ‌بر ۱۰ خانه است.

او فاصله‌ها را حریف خوبی برای خادمان آقا علی بن موسی الرضا (ع) نمی‌داند، چرا که برخی از خانه‌هایی که برای این پویش پای کار آمدند در فاصله‌ای زیاد با حرم قرار دارند، مثل توس و قرقی.

مجری طرح و پویش مردمی هر خانه یک زائر به دنبال زنده نگاه داشتن فرهنگ میزبانی بین مجاوران و همسایگان حضرت رضاست و اظهار می‌کند: ما تشکلی مردمی هستیم و از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز گرفته‌ایم با وجود این از سمت و سوی سازمان‌ها حمایت جدی نشده‌ایم.

نهاد‌های دولتی با بودجه‌شان تسهیل‌گر باشند

او بر این باور است که نهاد‌های دولتی نظیر آستان قدس، شهرداری و... در بحث اسکان زائر نباید نقش اجرایی بگیرند بلکه باید بودجه‌شان را خرج پشتیبانی و تسهیل‌گری برای تشکل‌های مردمی کنند که متأسفانه این اتفاق نیفتاده و حاصل آن شده است عدم مشارکت مردم چرا که دولت را موظف به ارائه خدمات می‌دانند.

علما می‌گوید: ۳۰ درصد از افرادی که در طرح هر خانه یک زائر داوطلب میزبانی از مجاوران شده و با ما همکاری کردند مستأجر بوده‌اند و این یعنی در ره عشق رضا، شیفته بلا شدند و با وجود اینکه خود مستأجر هستند، می‌کوشند که سقف بالای سرشان را با زائران حضرت رضا (ع) تقسیم کنند.  

ارائه معرفی نامه توسط زائران

او بیان می‌کند: ما تا حدودی در مورد میزبان تحقیقاتی داریم و همه نزد ما شناخته شده هستند و همچنین زائران نیز باید معرفی‌نامه از طرف فردی حقیقی یا حقوقی داشته باشند.

او که خود بار‌ها میزبان زائران حضرت شمس‌الشموس بوده است به آیه سه سوره صف که خداوند متعال فرمودند: «پاین عمل که سخن بگویید و خلاف آن کنید بسیار سخت، خدا را به خشم و غضب می‌آورد.» اشاره کرده و می‌گوید: خیلی وقت‌ها میزبان زائران امام رضا (ع) بوده‌ایم و حتی یک بار همسرم در شبی سرد و زمستانی، در زیرگذر حرم خانواده‌ای را دید که با کمبود امکانات آنجا اسکان کرده بودند پس آن‌ها را به خانه‌مان دعوت کرد.

آرامش مهم‌ترین دستاورد میزبانی از زائران

مجری طرح و پویش مردمی هر خانه یک زائر آرامش را مهم‌ترین دستاورد میزبانی از زائران حضرت می‌داند و عنوان می‌کند: دنیا دارالامتحان است و میزبانی از زائران به ما آرامش هدیه می‌دهد و همچنین رزق و روزی را توسعه می‌دهد.

او که کارمندی بازنشسته است و با همت مردم و حمایت آن‌ها اجرای این طرح را برعهده دارد می‌گوید:‌ امیدوارم در شب اول قبر حضرت رضا (ع) ما را دریابد. گفته‌های او این شعر را در ذهنم تداعی کرد:

سلطان سریر ارتضاء ما را بس
فرزند علی مرتضی ما را بس
در روز جزا که مزد اعمال دهند
پاداش غلامی رضا ما را بس

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار