رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/04/08 Friday - 2024 28 June الجمعة ، 22 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-04-03 14:03 شماره خبر : 7580 https://sobhtoos.ir/short/Vp9ro 0
رئیس دادگستری تربت‌حیدریه عنوان کرد؛

رئیس دادگستری تربت‌حیدریه گفت: در حوزه خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی از سال گذشته اقدامات موثری انجام گرفته که منجر به روند کاهشی طلاق شده و اداره ثبت احوال نیز آن را تائید کرده‌است.

علیرضا محولاتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ به نقل از «تابان تربت»؛ اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی و سند تحول قوه قضائیه چند رسالت مهم بر عهده دستگاه قضایی است که در مرحله نخست رسالت آن‌ رسیدگی به دعاوی و مراجعه کنندگان به دستگاه قضایی است که طی یکسال گذشته ۷۲ هزار پرونده ورودی به دستگاه قضا داشتیم. 

وی تصریح کرد: در حوزه خانواده اقداماتی از سال گذشته در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی شروع شده و آثار خوشایندی حاصل شده و خوشبختانه در حوزه پرونده‌های طلاق و خانواده روند کاهشی داشتیم که مورد تأیید اداره ثبت احوال است. 

محولاتی ضمن قدردانی از موسسات مردم نهاد، بازنشستگان فرهنگی، انتظامی و نظامی و مراکز مشاوره که به مجموعه قضا کمک کردند تا این روند کاهشی شود، گفت: این فعالیت‌ها امسال نیز با قوت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. 

مطالبه‌‌گری در احقاق حقوق عامه در تربت‌حیدریه ضعیف است 

رئیس حوزه قضایی تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه دومین رسالت دستگاه قضا بر اساس سند تحول قضایی، احیای حقوق عامه است، افزود: متاسفانه این مهم در شهرستان مغفول مانده و می‌طلبد تا مردم در جایی که می‌بییند حقوق عامه پایمال شده مراجعه کنند. 

محولاتی بیان کرد: قانون، احیای حقوق عامه را بر عهده دستگاه قضا گذاشته و دستگاه قضایی به نهادهای مرتبط موضوع را ابلاغ و تذکر می‌دهد و در صورت عدم رسیدگی، به صورت مستقیم نیز ورود می‌کند. 

وی به بخشی از احقاق حقوق عامه در این شهرستان اشاره کرد و افزود: یکی از مطالبات مهم مردم پراکندگی مرکز تعویض پلاک بود که مرکز در یک طرف و دفاتر طرف دیگر جاده بود و در نهایت در چند جلسه موضوع بررسی و مرکز تعویض پلاک و دفاتر در یک مکان تجمیع شدند. 

محولاتی دومین مطالبه مهم را بازگشایی کمربندی رباط سنگ عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۰ سال کمربندی شهر رباط سنگ تکمیل بود و اجازه بازگشایی نمی‌دادند که دستگاه قضا ورود پیدا کرد تا علاوه بر کاهش تصادفات جاده‌ای و مصرف سوخت این پروژه افتتاح شود که پارسال و در ایام شهادت امام رضا علیه السلام کمربندی بازگشایی شد. 

ورود به تعیین تکلیف زائرسرای کارخانه کاشی زرین خراسان و تحویل به آستان قدس رضوی و همچنین پرونده پاساژ آداک‌ که تا پایان شهریور تحویل شهرداری می‌شود از دیگر مصادیق احقاق حقوق عامه است که محولاتی به آن اشاره کرد. 

ورود دستگاه قضایی به پرونده اراضی بهارستان 

رئیس دادگستری تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه دستگاه قضا به پرونده اراضی بهارستان ورود پیدا کرده، گفت: مالکین در زمانی اراضی را به فروش رساندند 

و اختلافات ملکی نیز مطرح و چندین پرونده اکنون مفتوح است و در نهایت در شورای پیشگیری از وقوع جرم موضوع مطرح شده تا به آن رسیدگی شود. 

محولاتی اظهار کرد: در عین حال برای تسریع در روند رسیدگی، افرادی که از اراضی بهارستان سند و یا قولنامه‌ای مبنی بر خرید دارند به دفتر ساماندهی اراضی که با حضور نماینده مالکین در دادگستری تشکیل شده مراجعه کنند. 

وی با تاکید مجدد بر اینکه مردم باید نسبت به حقوق عامه خود مطالبه گری کنند، افزود: یکی از اقدامات مهم سال آینده‌ تفکیک آب شرب از سایر مصارف است که بعضاً گزارشاتی مبنی بر استفاده از فضای سبز و دیگر مصارف به ما می‌رسد و سال آینده‌ باید تعیین تکلیف شود. 

رئیس حوزه قضایی تربت‌حیدریه نارضایتی از وضعیت آسفالت را از دیگر مطالبات مهم مردم عنوان کرد و گفت: ناهماهنگی بین شهرداری و آبفا بر این نارضایتی افزوده و دستگاه قضا به این موضوع ورود پیدا کرده‌است. 

محولاتی اولویت سوم دستگاه قضا را پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد و گفت: باید کاری انجام دهیم که خاستگاه‌های وقوع جرم تشکیل نشود و کسی هم که مرتکب جرم می‌شود باید طوری برخورد کنیم که این جرم انگاری ادامه پیدا نکند. 

وی با بیان اینکه توسعه شهر در گرو توسعه صنعت لست، گفت: بر همین اساس کمیسیون حمایت قضایی از واحد‌های تولیدی و صنایع تشکیل دادیم که در سال گذشته با تشکیل ۷۳ جلسه به مشکات واحد‌های صنعتی رسیدگی کردیم. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار