رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/02/08 Saturday - 2024 27 April السبت ، 18 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-01 13:43 شماره خبر : 6370 https://sobhtoos.ir/short/NYK5l 0
معرفی جاذبه‌های گردشگری تربت‌حیدریه:

روستای زیبای «صنوبر» به‌عنوان نگین سرسبز منطقه تربت‌حیدریه همه ساله مقصد گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌توس»؛ روستای صنوبر که به نگین سرسبز تربت‌حیدریه مشهور است با جمعیتی بالغ بر ۲ هزار نفر در ۱۲ کیلومتری شمال‌غربی بخش مرکزی این شهرستان واقع است.

این روستا از جنوب به اراضی بهارستان، از شمال به کوه‌های شصت‌دره با فاصله هشت کیلومتری از روستای کامه علیا، از شرق به فاصله حدود دو کیلومتری به روستای سنجدبور و از غرب به فاصله حدود هشت کیلومتری بخش بایگ تربت‌حیدریه محدود است.

منطقه‌ ییلاقی صنوبر در میان كوه‌ها و جریان رودخانه «شصت‌دره» آن‌چنان منطقه خوش آب و هوا و نسبتاً سرد و سرسبزی پدید آورده كه از آن به نگین سرسبز تربت‌حیدریه و مقصد گردشگران در جنوب خراسان رضوی یاد می‌شود.

کوه شصت‌دره متصل به ارتفاعات بخش مرکزی تربت‌حیدریه و مشرف به روستای صنوبر از جاذبه‌های بسیار زیبا و دیدنی ایام نوروز برای گردشگران و مسافران به شمار می‌رود.

از جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به کوه شصت‌دره، غار ماه‌پری، مناطق سرسبز کهنه تلخ و تنگل یاد کرد که با رویش فصل بهار طراوت زیبایی به این منطقه می‌بخشد.

در میان کوه و طبیعت زیبای این روستا رودخانه شصت‌دره این منطقه از تربت‌حیدریه را به جنگل‌های شمال شبیه کرده است.

صنوبر زادگاه ریواس تربت‌حیدریه 

ریواس که نام اصلی آن ریواچ است، گیاهی از تیره هفت‌بندان است که از سده شانزدهم در اروپا کشت می‌شد و پیش از میلاد مسیح نیز در چین به عنوان دارو مصرف می‌شد. ساقه ریواس ترش مزه و مفید است و از آن در تهیه غذا‌های گوناگون استفاده می‌شود و البته خام‌خواری آن نیز رایج است، اما برگ‌های آن مسموم‌کننده است.

در خصوص محل رشد آن نیز باید گفت: به صورت طبیعی و دیمی و در مناطق کوه‌پایه و سردسیر رشد می‌کند و به آبیاری نیاز ندارد.

محصول ریواس از ۱۵ فروردین قابل برداشت است و کشاورزان و افراد بومی روستای صنوبر از این زمان به مدت ۲۵ روز نسبت به برداشت آن اقدام می‌کنند که امسال به خاطر سرما فصل برداشت به اردیبهشت کشیده شده است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار