رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-29 07:32 شماره خبر : 8671 https://sobhtoos.ir/short/V7BQ6 0
امیر سرتیپ شاهین راد مطرح کرد:

رئیس اسبق اداره عملیات ستاد نیروهای مسلح، با اشاره به نقش حیاتی دانشگاه دافوس در تربیت فرماندهان و اجرای عملیات کلان دفاع مقدس، گفت: فرماندهان با آموزش‌های تخصصی نظامی توانستند نیروهای رزمی را به شکلی حرفه‌ای هدایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» امیر سرتیپ فرض‌الله شاهین‌راد، رئیس اسبق اداره عملیات ستاد نیروهای مسلح، در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، با اشاره به نقش دانشگاه دافوس در دفاع مقدس، اظهار کرد: ما کاملاً آگاهیم که برای انجام هر اقدام نظامی، ابتدا باید آموزش‌های لازم را فرابگیریم. در ارتش، آموزش از سربازان آغاز می‌شود. سربازان تحت آموزش افسران و درجه‌داران قرار می‌گیرند و این افسران نیز در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های تخصصی آموزش‌دیده‌اند که ابتدا باید در آنجا آموزش‌های لازم را در هر رده دریافت کنند و سپس به‌عنوان مربی به آموزش بپردازند.
 
 وی افزود: دانشگاه جنگ یا دافوس، دانشگاهی است که در سطوح بالاتر برای تاکتیک‌های سپاه و لشکر به ترتیب رده‌های پایین‌تر کارایی دارد. سربازان پس از آموزش در واحدهای کوچک مانند گروه و دسته، هماهنگی و همکاری با سایر رزمندگان را فرامی‌گیرند. زمانی که یک گروهان مانور می‌دهد، این هماهنگی به‌خوبی در حرکت، تیراندازی و تعیین اهداف مشهود است که تمامی این‌ها از طریق مربیان آموزش داده می‌شود.
 
 رئیس اسبق اداره عملیات ستاد نیروهای مسلح ادامه داد: زمانی که وارد آموزش‌های رده گردان و تیپ می‌شویم، فرماندهان گردان و تیپ باید آموزش‌های لازم را ببینند. آموزش برای فرماندهان از دانشگاه جنگ یا دافوس آغاز می‌شود. فرماندهان گردان و تیپ باید در میدان رزم واحدهای خود را هدایت کنند و این هدایت نیازمند آموزش‌های دقیق و حرفه‌ای است.
 
 وی با اشاره به اینکه ما در شرایطی جنگ را آغاز کردیم که این آموزشگاه‌ها نیمه‌فعال بودند و ساختار سازمانی به طور کامل مشخص نشده بود، تصریح کرد: بااین‌حال، سربازان، افسران و درجه‌داران با همان آموزش‌های قبلی به جنگ رفتند. جنگ یعنی کشتن و کشته‌نشدن؛ یعنی باید تسلیحات و امکانات دشمن را نابود کرد و اجازه نداد که دشمن تسلیحات شما را از بین ببرد.
 
 امیر سرتیپ شاهین‌راد افزود: شهید صیاد شیرازی پس از فرماندهی نیروهای زمینی، اساتید دافوس را به مناطق جنگی برد و آن‌ها از طرح عملیات ثامن‌الائمه شروع به برنامه‌ریزی کردند. این اساتید در عملیات‌های بزرگ مانند طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس نقش مهمی ایفا کردند. در این چهار عملیات، یگان‌های مانوری با بهره‌گیری از نقاط ضعف دشمن توانستند اهداف را به دست آورند. این طراحی‌ها و بررسی‌های عملیاتی توسط دافوس و با همکاری ستاد مشترک ارتش و سپاه انجام شد.
 
 وی بیان کرد: بعد از عملیات بیت‌المقدس، وضعیت تغییر کرد و دنیا تصمیم گرفت که ما موفق نشویم و صدام در جنگ شکست نخورد. به همین دلیل، تمام طراحی‌های علمی که بعد از بیت‌المقدس انجام شد، با مشکلاتی در اجرا مواجه شد.
  
 رئیس اسبق اداره عملیات ستاد نیروهای مسلح در پایان گفت: در نهایت باید بپذیریم که هر نیرویی که در میدان نبرد شرکت می‌کند، باید آموزش‌های لازم را دیده باشد. اجرای عملیات‌ها و هدایت نیروهای رزمی توسط فرماندهانی که از پیش در مانورها و آموزش‌ها حضور داشته‌اند، انجام می‌شود؛ بنابراین، آموزش فرماندهان رده‌بالا برای هدایت نیروهای رزمنده بسیار اهمیت دارد و یکی از منابع اصلی برای این آموزش‌ها دانشگاه جنگ یا دافوس است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار