رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-21 07:28 شماره خبر : 8538 https://sobhtoos.ir/short/V9YLM 0

با توجه به اجرای طرح پیشگیری از جرم و جمع‌آوری متکدیان در قوچان و اهتمام جدی دستگاه‌های متولی در این زمینه طی روزهای اخیر و نمود آن در سیما و منظر شهری نوید قرار گرفتن این شهر در یک‌قدمی عاری شدن از متکدیان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی در سطح شهر که موجب تخریب سیما و منظر شهری می‌شود وجود متکدیان در گوشه و کنار خیابان‌ها، پشت چراغ‌قرمزها و ... است که علاوه بر این مسئله سبب بروز آسیب‌های اجتماعی نیز خواهد شد.

دستگاه‌های مختلفی همچون فرمانداری، شهرداری، نیروی انتظامی، بهزیستی، شبکه بهداشت و درمان، کمیته امداد و حتی دستگاه قضایی در جمع‌آوری و ساماندهی این گروه از جامعه وظایفی بر عهده‌ دارند که عملکرد درست هرکدام از این دستگاه‌ها موجب می‌شود تا کمتر با حتی اصلاً شاهد بروز این آسیب در سطح شهر نباشیم.

قوچان یکی از شهرهای درگیر با مسئله تکدی‌گری بوده به‌طوری‌که بیشتر پشت چراغ‌های قرمز و محل توقف اتوبوس‌های بین‌شهری در میدان آزادی، نمود پیدا می‌کند و علاوه بر همشهریان، برای مسافرین نیز چهره نازیبایی را به وجود آورده است، بنابراین دستگاه‌های متولی باید پای‌کار آمده و این ناهنجاری را با اقدامات به‌موقع رفع کنند.

از حدود هفته گذشته تاکنون طرح پیشگیری از جرم و جمع‌آوری متکدیان آلوده به انواع مواد مخدر توسط شهرداری قوچان با همکاری دادستانی، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، شبکه بهداشت و کمیته امداد کلید خورده است و همین امر موجب شده تا شاهد جولان کمتر متکدیان در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر و پشت چراغ‌های قرمز باشیم.

شهرداری قوچان پای‌کار جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان

شهردار قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «صبح توس» بابیان این موضوع که بر اساس تأکیدات شورای شهر و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جمع‌آوری، غربالگری و ساماندهی متکدیان و کارتن‌خواب‌ها در دستور کار قرارگرفته است، گفت: قوانین در خصوص این مسئله کاملاً مشهود هست و سازمان‌های مختلفی درگیر این مسئله هستند که وظیفه شهرداری هم جمع‌آوری متکدیان است.

ابوالفضل فاضلی حق پناه با اشاره به مشارکت تمام دستگاه‌های متولی در طرح جمع‌آوری متکدیان این شهر بیان کرد: تاکنون سه دوره گشت به‌صورت رندومی در ساعت‌های مختلف در قوچان صورت گرفته که از هشت تا 17 نفر متکدی جمع‌آوری‌شده و گشت چهارم نیز طی دو روز آینده انجام می‌شود.

وی مهم‌ترین مسئله در جمع‌آوری متکدیان را ساماندهی آن‌ها بشمرد و افزود: قوچان فاقد امکانات لازم درزمینه ایجاد یک مجتمع اردوگاهی زیر نظر فرماندار است که برای جبران این کمبود با تأکید دادستان قوچان از ظرفیت گرمخانه شهرداری برای این طرح استفاده‌شده است.

شهردار قوچان تأکید کرد: در حال حاضر متکدیان جمع‌آوری‌شده پس از غربالگری به کمپ‌های ماده 16 و 15 یا خانه سالمندان فرستاده می‌شوند و برخی که از شهرها یا روستاهای اطراف به قوچان آمده‌اند با اخذ تعهد به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شوند.

فاضلی حق پناه با یادآوری اینکه کانون‌های آلوده شهر در دستور کار قرارگرفته تا بزهکاران دیگر فضای امنی برای خود نداشته باشند، گفت: شهرداری به همراه دستگاه‌های مرتبط تمام اهتمام خود را به کار گرفته‌اند تا ظرف دو هفته آینده قوچان عاری از متکدی باشد و دیگر شاهد آلودگی‌های بصری و ناهنجاری‌های اجتماعی در این زمینه نباشیم.

جمع‌آوری متکدیان ارتباط مستقیم با کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد

رئیس اداره بهزیستی قوچان نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» در این خصوص اظهار کرد: طرح جمع‌آوری متکدیان طی روزهای اخیر ر قوچان به اجرا درآمده و همه دستگاه‌ها ازجمله بهزیستی پای‌کار آمده‌اند تا مقابل این ناهنجاری اجتماعی را بگیرند که تاکنون اقدامات موفقیت‌آمیزی در این زمینه صورت گرفته است.

مرتضی ترنیکی با یادآوری اینکه پس از غربالگری متکدیان جمع‌آوری‌شده از سطح شهر ساماندهی در دستور کار قرار می‌گیرد، افزود: عده‌ای که معتاد یا کارتن‌خواب متجاهر بوده به کمپ ماده 16 فرستاده شدند و حتی عده‌ای که خانواده داشتند با مشاوره و مددکاری شرایطی فراهم شد تا دوباره به خانواده بازگردند و دیگر این مسئله تکرار نشود.

وی تأکید کرد: متکدیان خانم دارای اعتیاد هم با دستور دادستانی به کمپ‌های مشهد فرستاده می‌شوند و بهزیستی قوچان در حال تهیه بانک جامعی از متکدیان جمع‌آوری‌شده است.

رئیس اداره بهزیستی قوچان مهم‌ترین مسئله در جمع‌آوری متکدیان را کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: به‌طورقطع جمع‌آوری این افراد از سطح معابر اصلی، چراغ‌قرمزها و ... باعث شده تا بزه‌کاری و حتی سرقت‌ها در قوچان کاهش داشته باشد و چهره زیباتری برای این شهر به وجود آید.

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار