رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/02/28 Friday - 2024 17 May الجمعة ، 9 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-13 11:09 شماره خبر : 6805 https://sobhtoos.ir/short/4x9g1 0
«صبح توس» گزارش می‌دهد؛

در فروردین‌ماه 1403 تعداد مهاجرت خانوار در روستای آبدراز شهرستان سرخس به عدد 62 خانوار در دو سال گذشته رسید؛ در آخرین روزهای فروردین امسال اهالی زجرکشیده آبدراز همچنان به دلیل بی‌آبی ترک روستا کرده و به اطراف شهرها رفتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ مهاجرت در روستای آبدراز شهرستان سرخس حتی در سال ۱۴۰۳ هم ادامه دارد.

یکی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: چرا روستای آبدراز آبرسانی نمی‌شود تا مردم مجبور به این مهاجرت نشوند!

وی می‌افزاید: فروردین ۱۴۰۳ تعداد مهاجرت خانوار به عدد ۶۲ خانوار در دو سال گذشته در این روستا رسیده است و با مراجعه به این روستا و دیدن خانه‌های خالی به صدق گفتار خواهید رسید.

در آخرین روزهای فروردین ۱۴۰۳ اهالی زجرکشیده روستای آبدراز همچنان به‌دلیل بی‌آبی ترک روستا کرده و به اطراف شهرها رفتند؛ با وجود بارش‌های باران چشمه‌ها خشکیده و آبرسانی با تانکر انجام می‌شود، آن هم گاهی سه روز یک تانکر و روز درمیان یک تانکر و شاید هم روزی دو تانکر و سهم هر خانوار نهایت ۸۰ لیتر در روز می‌شود.

مردم روستای آبدراز از مطالبه‌گران و تأثیرگذاران درخواست دارند با ورود به این موضوع به این مهاجرت خاتمه دهند.

از مسئولان، شخصی نیست در شهرستان که شاهد بی‌آبی و مهاجرت مردم روستای آبدراز نباشد؛ با شروع فصل تابستان مسئولان به فکر مردم باشند تا روستا تخلیه نشود؛ روستای آبدراز با مشکل بی‌آبی شدید مواجه است.

آبدراز، روستایی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی است که در فاصله ۷۵ کیلومتری از شهرستان سرخس و ۱۱۰ کیلومتری شهر مشهد (بین شهر مشهد و شهرستان سرخس) واقع شده است.

شغل اهالی این روستا دامداری سنتی با کشاورزی به‌صورت دیم است و بر خلاف اسمش همیشه با کمبود آب شرب مواجه است.

تامین آب شرب روستا از یک چشمه از رشته کوه هزار مسجد تامین می‌شود که بعد از خشکسالی که باعث ضرر به بخش کشاورزی و دامداری این روستا شد، جوانان این روستا به شغل‌های دیگر روی آوردند؛ زنگ مهاجرت در این روستا از دو سال پیش به صدا درآمده بود.

پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، پیش از این و با انتشار گزارشی با عنوان «بدترین شرایط آبی در روستاهای سرخس حاکم بر روستای آبدراز است»، نسبت به مشکلات آبی این روستا به مسئولان هشدار داده بود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار