رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/10/30 Sunday - 2025 19 January الأحد ، 19 رجب ، 1446
ساعت
1403-10-30 14:04 شماره خبر : 10179 https://sobhtoos.ir/short/VmvMk 0
رئیس قرارگاه سند تحول وزارت آموزش و پرورش:

رئیس قرارگاه اجرایی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش بر لزوم عملیاتی کردن سند تحول با گفتمان‌سازی تأکید کرد و افزود: یکی از این گفتمان‌ها که در ساحت اجتماعی-سیاسی قرار گرفته، گفتمان مقاومت است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، علی پارسانیا صبح امروز در رویداد ایده‌پردازی الفتای مقاومت در تربت‌حیدریه اظهار کرد: این سؤال و شبهه یقیناً مطرح است که مدرسه و کلاس درس چه ارتباطی به مقاومت دارند و کلاس درس مکانی برای علم‌آموزی و مهارت‌آموزی برای ورود به زندگی و دانشگاه است.

وی تصریح کرد: همچنین این سؤال مطرح است که چرا معلم و مدیر مدرسه باید به این گفتمان ورود پیدا کنند، در عین حال باید برای این سؤالات پاسخ داشته باشیم.

رئیس قرارگاه سند تحول وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این شبهات گفت: دو نوع پاسخ می‌توان به شبهات و سؤالات ارائه کرد که در مرحله اول، چه کسی گفته مدرسه فقط محل علم‌آموزی است، در صورتی که مدرسه مکانی برای آماده‌سازی فرزندان برای زندگی است که باید شایستگی‌های مختلفی اعم از دانش‌ها، نگرش‌ها و مهارت‌های متنوعی را آموزش ببیند، لذا دنیا فقط دنیای علمی نیست و دانش‌آموز باید بتواند مثلاً در حوزه اقتصادی، تولیدکننده و مصرف‌کننده خوبی باشد.

وی ادامه داد: پیش‌فرض تحول در آموزش و پرورش این است که تا وضع مطلوب فاصله داریم، لذا چنانچه می‌خواهیم دانش‌آموز را برای زندگی آماده کنیم، باید در برنامه درسی مدارس، گفتمان مقاومت هم تبیین شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از عرصه‌های واقعی زندگی، سیاست است و دنیا به شدت سیاسی و این یک واقعیت است و نمی‌توان نسبت به جریان‌های سیاسی کشور و دنیا شناختی نداشت، غفلت از این عدم آگاهی باعث می‌شود در دنیای سیاسی، بینش سیاسی نداشته باشیم و فریب بخوریم. لذا برای آماده کردن فرزندان برای یک زندگی شایسته، نمی‌توان کاریکاتوری تربیت کرد.

وی ادامه داد: سند تحول به دنبال تحول 6 ساحتی است که دینی و اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری، ورزشی و علمی و فناوری را شامل می‌شود و این عرصه واقعی زندگی است که باید شایستگی‌هایی کسب کنند.

پارسانیا ابراز کرد: یکی از اتفاقات سیاسی امروز، واقعه غزه و مقاومت است و این واقعیت دنیای امروز است و در یک محدوده جغرافیایی نیست و کل دنیا را فرا گرفته است.

وی گفت: عرصه مقاومت در عرض سایر ساحت‌های تربیتی نیست، بلکه در طول آن است، زیرا از ابتدای خلقت تاکنون یک جنگ شروع شده و هیچ‌گاه این جنگ تمام نشده و به سایر ساحت‌های زندگی ما جهت داده و این واقعیت برخاسته از متن قرآن است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز مسیر به سمت تقویت جبهه مقاومت و این در حالی است که حدود ۷۰ سال پیش قابل تصور برای مسلمانان نبود که کشوری بتواند مقابل آمریکا و اسرائیل قد علم کند و حتی امروز قدرتی به نام یمن میدان‌دار دریای سرخ است و رژیم غاصب و آمریکا را مورد هجمه قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: سیاست در دنیا بر تمام ساحت‌های زندگی تسلط پیدا کرده و حتی اقتصاد ما تحت سیاست‌ها قرار گرفته و برخی ضربات اقتصادی در طول تاریخ به خاطر بی‌تدبیری‌ها و تنبلی و انتخاب‌هایی است که در داخل انجام گرفته است.

لزوم تبیین گفتمان مقاومت در مدارس 

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش تربت‌حیدریه گفت: باید از ابزار رسانه برای تربیت دانش‌آموزان استفاده کرد، امروز علاقه دانش‌آموزان را باید نیازسنجی کنیم و بر اساس آن ذائقه، مفاهیم منتقل شود.

حجت صالحی افزود: امروز مقاومت در فلسطین به نتیجه رسیده و این ایستادگی و پایداری با نصرت الهی به پیروزی منجر می‌شود.

وی ادامه داد: تبیین مقاومت در مدارس و کلاس درس یک جایگاه ارزنده دارد، در عین حال گفتمان مقاومت را باید در مدارس ایجاد کنیم، چرا که این گفتمان در فرهنگ و مسائل تربیتی ایرانیان ریشه دراز مدت دارد.

معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش تربت‌حیدریه گفت: هجمه تبلیغاتی دشمن اذهان و احساس دانش‌آموزان و جامعه را تسخیر کرده و اگر اصطلاح تاب‌آوری یا همان گفتمان مقاومت را در مدارس تبیین کنیم، بخش مهمی از نقشه دشمن خنثی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: رویداد ایده‌پردازی الفتای مقاومت فرصتی برای اشتراک تجربیات است تا در همه مدارس با الگوسازی و برنامه‌ریزی برای انتقال گفتمان‌ها و انتقال مفاهیم یک کار تربیتی بزرگ انجام شود.

در رویداد کشوری الفتای مقاومت کشوری دبستان فرهنگ امام خمینی«ره» به‌عنوان برگزیده کشوری انتخاب شد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار