رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/07/15 Sunday - 2024 06 October الأحد ، 3 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-04-18 09:49 شماره خبر : 7844 https://sobhtoos.ir/short/Vd0o6 0
«صبح توس» گزارش می‌دهد؛

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و کلید پاستور به مردی از بهارستان واگذار شد، اما این نقطه‌ای برای پایان نیست بلکه آغازی برای همراهی مردم با رئیس‌جمهور منتخب‌شان، مسعود پزشکیان است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ مسعود پزشکیان در مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حائز ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی شد و بر این اساس، رئیس‌جمهور منتخب ایران و «کلیددار پاستور» شد.

پزشکیان در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ در دوره وزارت محمد فرهادی، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کابینه نخست سید محمد خاتمی بود و در کابینه دوم خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

وی همچنین در دوران هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو بود و در دوره دهم نائب رئیس اول مجلس شد.

پزشکیان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم، از بهارستان راهی پاستور شد اما این نقطه‌ای برای پایان نیست بلکه آغازی برای همراهی مردم با رئیس جمهور منتخب‌شان است.

با این حال همراهی باید دوجانبه باشد و پزشکیان برای حل بحران اقتصادی، جراحی سیاسی کند و به جای حزب‌گرایی، به‌دنبال برقراری عدالت و شایسته‌سالاری باشد.

انتقادهای سازنده گروه‌های سیاسی برای پیشبرد اهداف دولت

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت اصلاحات در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: همه احزاب، گروه‌ها و جريان‌های سیاسی بايد به‌منظور حفظ و ارتقای منافع ملی با رئیس‌جمهور منتخب مردم همراهی و هم‌ياری كنند.

وی هدف از وحدت و انسجام جریان‌های سیاسی را تأمین منافع ملی دانست و افزود: گروه‌های سیاسی مختلف و احزاب برای رصد دولت جديد باید انتقادهایی سازنده و پيشنهادهایی عملی برای پيشبرد برنامه‌ها ارائه دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه رئيس‌جمهور منتخب باید ظرفيت و سعه‌صدر كافی و روحيه اجماع‌سازی و فداكاری برای جذب نخبگان و شایستگان از هر جناحی را داشته باشد، خاطرنشان کرد: امروز كشور به مديران خردمند، کاربلد، كارآمد و شجاع نیاز دارد؛ از این‌ رو دولت باید حتماً از ظرفیت افراد شايسته و لایق استفاده کند.

وی ادامه داد: پس از پيروزی رئيس‌جمهور منتخب، چاپلوسان، رياكاران و متظاهران به فرهنگ زهد و ريا برای تصاحب جاه و مقام  لابی‌گری خواهند كرد و با دوره كردن اطرافيان رئيس‌جمهور از هر راهی دنبال مقام، مسند و جايگاهی هستند.

شایسته‌سالاری جایگزین حزب‌سالاری شود

راه‌ها و مسیرها متفاوت است اما برای نیروهای علاقه‌مند به پیشرفت کشور هدف یکی است و از این رو است که رئیس‌جمهور منتخب، برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، باید از ظرفیت همه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی بهره بگیرد.

 حمیدرضا ترقی، قائم‌مقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگا ما با تأکید بر این‌که نیروهای علاقه‌مند به پیشرفت کشور در راستای سیاست‌های کلان نظام حرکت می‌کنند، افزود: رئیس‌جمهور منتخب باید از ظرفیت همه گروه‌های سیاسی برای پیشبرد اهداف کشور استفاده کند.

وی اضافه کرد: رئیس‌جمهور منتخب باید تعصبات جناحی و حزبی را کنار بگذارد و از کسانی برای دستگاه‌های اجرایی و مسئولیت‌های اجرایی استفاده کند که هیچ زاویه‌ای با نظام، انقلاب، امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب نداشته باشند.

قائم‌مقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر استفاده از افراد پایبند و متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی، بیان کرد: رئیس‌جمهور منتخب برای افزایش و ارتقا کارآمدی نظام اجرایی کشور و پیشبرد اهداف نظام باید شایسته‌سالاری را مبنای اصلی کارش قرار دهد.

موفقیت دولت چهاردهم در گروی استفاده از ظرفیت تمام طیف‌های سیاسی

موفقیت کشور در گروی همکاری و اتحاد همه گروه‌های سیاسی است، از این رو رئیس قوه مجریه باید خود را منتخب همه مردم بداند و برای حل مشکلات از توان و ظرفیت همه مردم استفاده کند و نه از ظرفیت آن 53/6 درصدی که به او رأی اعتماد دادند.

حسنعلی اخلاقی‌امیری، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگا ما بیان کرد: رئیس قوه مجریه، منتخب همه مردم ایران است، بنابراین باید همه مردم را در نظر داشته باشد و تنها جناح خود را نبیند از این رو رئیس‌جمهور منتخب موظف است از نخبگان و افراد صاحب‌نظر برای پشت سر گذاشتن و رفع مشکلات کشور یاری بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه زمانی رئیس‌جمهور موفق عمل خواهد کرد که از ظرفیت‌های همه گروه‌های سیاسی استفاده کند و خودش را نماینده آن‌ها نیز بداند، ادامه داد: رئیس‌جمهور منتخب باید همه مردم ایران از هر قوم، قبیله و سلیقه‌ای چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه جغرافیایی را در نظر داشته باشد.

پزشکیان رئیس جمهور منتخب تمام مردم ایران

احسان عظیمی‌راد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: پزشکیان رئیس‌جمهور تمام مردم ایران است نه‌تنها آن درصدی که به او  رأی داده‌اند؛ بنابراین باید خدمتگزاری خودش را به همه طبقات مختلف مردم ارائه دهد.

وی ادامه داد: همکاری گروه‌های سیاسی مختلف با رئیس‌جمهور منتخب موجب انسجام و هم‌افزایی بین افکار گوناگون می‌شود و این امر به نفع انقلاب اسلامی است چرا که همه با هدف رشد کشور و در چهارچوب مطالبات رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی گام برمی‌دارند.

اقتصاد اولویت اصلی رئیس‌جمهور منتخب باشد

پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم باید بکوشد تا سفره مردم روز به روز گسترده‌تر شود و فشار اقتصادی از بستر جامعه برچیده شود. او باید برای پیشرفت ایران، ظرفیت مردمی کشور عزیزمان را نادیده نگیرد.

میثم ظهوریان، یکی دیگر از نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در عرصه حکمرانی، توجه به همه دیدگاه‌ها و در نظر گرفتن آن‌ها می‌تواند موثر باشد، خاطرنشان کرد: همه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی باید برای پیشرفت کشور، به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنند.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور منتخب نماینده همه مردم است و باید بتواند مبتنی بر شایستگی و البته مبتنی بر آن ایده اصلی که دارد، از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور در عرصه دستگاه اجرایی و دولت استفاده کند.

این نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در شرایط حاضر عرصه اقتصاد و مسائلی مانند تورم، فقر و یارانه‌ها می‌تواند یکی از مهم‌ترین عرصه‌های ورود رئیس جمهور در روزهای اول دولت باشد؛ کشور ما در عرصه اقتصادی از رشدهای منفی و صفر در دهه ۹۰، به رشدهای متوسط  درصد در سه سال اول دولت شهید رئیسی رسیده‌ است. 

رئیس‌جمهور منتخب دولت چهاردهم در جریان رقابت‌های انتخاباتی، با شعار «برای ایران» پا به عرصه‌ انتخابات گذاشت. او خود را «صدای بی‌صدایان» معرفی و بر تلاش جهت تحقق «حق» و «عدالت» در جامعه و اجرای احکام «برنامه هفتم پیشرفت» تاکید کرده است.

و اما بعد از اینکه صحت انتخابات توسط شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت، اعتبارنامه ریاست‌جمهوری نیز توسط اعضای شورای نگهبان صادر می‌شود. اعضا آن اعتبارنامه را امضا کرده و خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال می‌کنند. بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد که زمان برگزاری آن از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام می‌شود.

و دوره ریاست‌جمهوری از روز تنفیذ آغاز می‌شود، سپس مرحله بعد تحلیف است که رئیس‌جمهور باید در مجلس شورای اسلامی حضور یابد و طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی در حضور اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضائیه سوگندنامه یاد کند. 

بنابراین مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم پس از برگزاری مراسم تنفیذ، یک‌هزار و 461 روز فرصت دارد تا خدمتگزاری خوب «برای ایران» باشد؛ این گوی و این میدان.

گزارش از: سعیده حیه‌در

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار