رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/08/26 Saturday - 2024 16 November السبت ، 14 جمادى الأول ، 1446
ساعت
1402-09-04 16:19 شماره خبر : 5124 http://sobhtoos.ir/short/4OrAJ 0

محسن زنگنه سخنگوی برنامه هفتم توسعه کشور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان رضوی گفت:مصوبات شورای عالی زیارت، مانند دیگر شوراهای عالی کشور، لازم الاجرا و بدون نیاز به تصویب در دیگر نهادهاست. وی ادامه داد: مطابق بند الف ماده ۴۸ برنامه هفتم توسعه، چند طرح بزرگ اقتصاد ملی و پیشران باید به تایید هیات وزیران برسد که یکی از آن طرح های پیشران راه اندازی قطار سریع السیر در مسیرهای پرتردد از جمله تهران - مشهد است که باید پس از ابلاغ قانون، حدود سال آینده به تصویب هیات وزیران برسد. سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور گفت:ایجاد دالان های راهبردی ترانزیت ریلی و دریایی، توسعه منطقه "مکران" و مهار و انتقال آب های مرزی از دیگر طرح های پیشران است که مورد آخر نیز آورده های خوبی در حوزه تامین آب مشهد و استان خواهد داشت. زنگنه با اشاره به تغییر روند تخصیص درآمدهای حاصل از تولید نفت و گاز به استانهای نفت خیز افزود: مطابق قوانین جدید، دولت یک سوم از سه درصد درآمد تولید نفت، گاز و میعانات گازی را بر پایه قیمت نفت و گاز صادراتی به استانهای محل تولید از جمله خراسان رضوی اختصاص خواهد داد. وی ادامه داد: پیش از این، سهم یک درصدی از تولیدات نفت و گاز استانها فقط به صادرات این محصولات اختصاص می یافت و چون گاز تولیدی سرخس در خراسان رضوی جنبه صادراتی نداشت، استان از این درآمد بی بهره بود. معضلات مربوط به معادن خراسان رضوی سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به ظرفیت های معدنی خراسان رضوی گفت: یکی از معضلات استان وجود معادن بیشماری است که متاسفانه، نتوانسته است در اشتغال استان اثری داشته باشد. چرا که اکثر شرکت‌های فعال معدنی در استان خراسان رضوی غیربومی هستند. در ماده ۴۸ از جهت اینکه استان معادن زیاد دارد و بیشتر آن در خواف است، دولت مکلف شده در راستای توسعه متوازن، اشتغال پایدار و بهره مندی مردم منطقه و جلوگیری از مهاجرت در منطقه وجود معادن، اقدامات لازم برای اولویت دهی استفاده از نیروها و شرکت‌های بومی انجام دهد. خطوط جاده ای قربانی ترانزیت معدنی شده‌اند وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از محصولات معادن از طریق خطوط زمینی در حال انتقال است و این انتقال ضررهای زیادی به خطوط جاده‌ای ما وارد می‌کنند. به منظور جلوگیری از تخریب جاده‌های کشور کلیه معادن مکلف هستند با همکاری ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها در خروجی واحد تولیدی نسبت به صدور بارنامه اقدام کنند و تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل و نقل حوزه تولیدی مشمول اخذ بارنامه است. زنگنه افزود: استان خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که از نظر زیرساخت‌های جاده‌ای وضعیت نامطلوب دارد. برای همین مقرر شد برای نگهداری رویه آسفالت و ابنیه فنی شبکه راه‌های اصلی و فرعی روستایی و جبران خسارات وارده به راه‌های منشعب از معادن یک و نیم درصد از سود خالص را سازمان مالیات وصول و به حساب سازمان راهداری واریز کند و قرار شد صددرصد این منابع به راهداری برای جبران خسارت‌های جاده‌ای اختصاص داده شود. مهم ترین دلیل کسری بودجه در سال جاری دکتر زنگنه مهم ترین دلایل کسر بودجه سال جاری را عدم موافقت رهبر انقلاب با برداشت دولت از صندوق توسعه ملی، افزایش تولید گندم و افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول از کشاورزان و عدم تحقق مولدسازی در بودجه سال جاری دانست.
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار