رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
سه‌شنبه 1403/08/01 Tuesday - 2024 22 October الثلاثاء ، 19 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
تالاب سیرخون، خرجِ معادن سنگان می‌شود؛

نحوه برداشت آب مورد نیاز معادن پلاسری در شهرستان خواف سال‌هاست که این منطقه را با چالش جدی روبرو کرده‌است اما در طرح جدید انتقال آب از منطقه حسین آباد خواف، تالاب سیرخون را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌ توس»؛ نیاز شدید واحدهای صنعتی معادن سنگان شهرستان خواف به آب سال‌هاست که این شهرستان را با مشکل جدی آب مواجه کرده است.

برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب کشاورزی در این شهرستان و فروش آب به معادن باعث بروز آسیب جدی به کشاورزان و همچنین کمبود آب آشامیدنی در مناطق مختلف شهرستان خواف شده است.

در چند ماه گذشته در اقدامی جدید با حفر چند حلقه چاه عمیق در منطقه حسین آباد پایین خواف که جهت تامین آب معادن سنگان انجام شده است موجی از اعتراضات مردم و کشاورزان این منطقه را در پی داشت.

یکی از کشاورزان این منطقه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌توس» با گلایه از عدم رسیدگی مسئولان گفت: تنها منطقه‌ای که سفره‌های زیر زمینی بکر و دست نخورده‌ای دارد منطقه حسین آباد کاریون است که با وجود شور بودن آب این منطقه کشاورزی رونق داشته و قنات‌های این منطقه هنوز رونق دارد.

وی گفت: حقر سه حلقه چاه عمیق و قصد انتقال آب این منطقه به معادن سنگان خواف موجب بروز نگرانی شدید برای مردم و کشاورزان شده است زیرا اگر این اتفاق رخ دهد به زودی شاهد خشک شدن قنات این منطقه خواهیم بود.

در چند روز اخیر نیز محمد درویش، رئیس کمیته محیط زیست کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، در بازدید از مسیر طرح انتقال آب حسین آباد و سیرخون به معادن سنگان نسبت به این موضوع شدیدا ابراز نگرانی کرد و گفت: تالاب سیرخون یک تالاب زنده و همانند الماسی درخشان در جنوب خراسان رضوی قرار دارد و عامل حیات وحش در جنوب خراسان رضوی محسوب می‌شود که انتقال آب سطحی و زیر سطحی این منطقه موجب خشک شدن این تالاب در آینده خواهد شد‌.

وی تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی نباید بر سر این موضوع معامله شود و ورود هرگونه تنش آبی غیرقابل قبول است.

اکنون مسئله این است که با بروز این چالش جدید در منطقه خواف آیا کسی پاسخگو خواهد بود یا همانند چالش‌های گذشته کسی مسئولیت این معضل را نخواهد پذیرفت!

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار