رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
سه‌شنبه 1403/02/11 Tuesday - 2024 30 April الثلاثاء ، 21 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-26 09:29 شماره خبر : 6589 https://sobhtoos.ir/short/VWPE6 0
هیمنه پوشالی؛

ساختار پدافندهوایی اسرائیل علی رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، در مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌ توس»؛ حملات گسترده موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اهدافی در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی نیمه شب گذشته صورت گرفت.

این عملیات با نام «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق بود که طی آن سردار محمدرضا زاهدی فرمانده مستشاران ایرانی در سوریه و لبنان به همراه ۶ نفر از همرزمانش به شهادت رسیدند.

در این عملیات، انبوهی از پهپادها و موشک‌های کروز در موج اول به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شده و در موج های بعدی، تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک دوربرد ایرانی به سمت اهداف شلیک شدند.

آنچه از تصاویر منتشر شده از این عملیات مشاهده شد، ناتوانی سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایران بود.

تصاویر اصابت پی در پی و دقیق موشک‌های بالستیک به اهداف خود و اذعان رسانه‌های اسرائیلی به انهدام پایگاه هوایی این رژیم در صحرای نقب بیانگر توانمندی تجهیزاتی و تاکتیکی ایران و ناتوانی سامانه‌های پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با آنان است.

اصابت دقیق موشک‌های سپاه به سرزمین‌های اشغالی

ساختار جدید پدافند هوایی اسرائیل که پس از جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ و با تغییر رویکرد در دکترین‌های نظامی اسرائیل بنیان گذاشته شد، با هدف مقابله با حملات راکتی مقاومت و مقابله با موشک‌های بالستیک میان برد ایرانی طراحی شد. در این ساختار جدید رژیم صهیونیستی با یکپارچه سازی ساختار پدافندی و طراحی و تولید انواع سامانه‌های جدید سعی در آن داشت تا بتواند با طیف متنوعی از تهدیدات هوایی مقابله کند.

اما این طراحی جدید که پس از ۵ سال از آغاز آن در سال ۲۰۱۱ به ثمر نشست، در عملیات اخیر سپاه نشان داد بر خلاف تبلیغات طراحان آن بسیار آسیب پذیر است و تنها یارای مقابله با راکت‌های ارزان قیمت و ساده گروه‌های فلسطینی را دارد نه در مقابله با تهدیدات پیشرفته و انبوه.

جدای از سطح توانایی تجهیزاتی موشک‌ها و پهپادهای ایرانی،‌ موضوع مهم، تاکتیک بکار رفته در این عملیات توسط ایران است؛ تاکتیکی که بارها در رزمایش‌های مختلف توسط نیروی هوافضای سپاه تمرین شده بود و اسرائیلی‌ها فکر نمی‌کردند این تاکتیک روزی علیه آنها در یک عملیات واقعی بکار گرفته شود.

پهپاد انتحاری؛ تدبیر سپاه برای عبور از سپرهای دفاع موشکی

موضوع انهدام و یا اشباع سایت‌های راداری و پدافندی آمریکایی و اسرائیلی سالهاست که در دستور کار ایران قرار دارد و طراحی موشک‌های بالستیک ضد رادار مانند هرمز و همچنین پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶ باموتور پیستونی و سرعت پایین‌تر از پهپادهای موتور جت که رهگیری آنها برای رادار را سخت می‌کند نیز در همین راستا بوده است.

از آنجایی که یک سامانه پدافندی توان درگیری با تعداد محدودی از اهداف را دارد، قادر به رهگیری انبوه هواگردها نبوده و پرواز فوجی پهپادهای هدف در منطقه دشمن موجب اخلال در شبکه پدافندی دشمن می‌شود.

برهمین اساس، پهپادهای انتحاری با پرواز در منطقه دشمن، توجه سامانه‌های راداری و پدافندی را به خود معطوف کرده و پس از آنکه سامانه‌های پدافندی توان خود را برای انهدام این پهپادها متمرکز کردند، پهپادهای بمب‌افکن  و یا موشک‌های بالستیک و کروز با یورش به سمت هدف، آن را منهدم می‌کنند.

اصابت موشک ضد رادار به سایت شبیه سازی شده سامانه تاد در رزمایش سپاه

این تاکتیک دقیقاً همان چیزی است که سپاه در عملیات خود علیه اسرائیل بخوبی به نمایش گذاشت.سپاه در عملیات وعده صادق ابتدا با پرتاب صدها فروند پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶ از مناطق مختلف به سمت اهداف مشخص در سرزمین‌های اشغالی، ابتدا تمام توان سامانه‌های گنبد آهنین و فلاخن داود را به خود معطوف کرد و موجب شد تا شبکه راداری اسرائیل تقریباً برای مقابله با این پهپادها اشباع شده و توان رهگیری هدف دیگری را نداشته باشد.

شکست سامانه اسرائیلی در رهگیری موشک ایرانی

پس از آن و درست در زمانی که شبکه راداری اسرائیل مشغول رهگیری پهپادهای انتحاری بود،‌ شلیک همزمان دهها فروند موشک بالستیک از نقاط مختلف ایران به سمت اهداف نظامی در سرتاسر مناطق سرزمین‌های اشغالی آغاز و این امر موجب شد تا شبکه راداری اسرائیل دیگر قادر به رهگیری موشک‌های بالستیک ایرانی نبوده و شاهد اصابت‌های پی در پی آنها به اهداف خود باشیم.

شبکه‌های یکپارچه موشکی و پهپادی مقاومت علیه شبکه پدافندی آمریکایی

از سوی دیگر ایران سالها است که شبکه موشکی و پهپادی یکپارچه‌ای بین خود و متحدانش در جبهه مقاومت ایجاد کرده است که توان اجرای عملیات هماهنگ و از جهات مختلف علیه اسرائیل را دارد.

این شبکه یکپارچه که بخصوص در بعد پهپادی آن دستاوردهای زیادی داشته و موجب شد تا فرمانده سابق سنتکام ژنرال مکنزی نیز به این توانمندی اذعان کند و به این نکته اعتراف کند که پهپادهای ایرانی برتری هوایی را در منطقه از آمریکا گرفته‌اند، تاجایی اثرگذار بوده است که حتی آمریکایی‌ها را به فکر ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی برای مقابله با آن انداخت.

پهپاد وعید انصار الله مشابه شاهد ۱۳۶ ایران

شکبه یکپارچه‌ای که امشب در مقابل حمله انبوه، پیچیده و چند جانبه ایران و متحدانش در جبهه مقاومت نتوانست از امنیت رژیم صهیونیستی دفاع کند و یک موفقیت بزرگ برای ایران و یک رسوایی بزرگ برای اسرائیل را رقم زد.

حال به نظر می‌رسد اسرائیل با سیستم پدافند هوایی نه‌چندان کارآمد خود، در صورتیکه در صدد پاسخ دادن به ایران برآید، با حملات وسیع تر و قوی‌تری از سوی ایران مواجه شود؛ حملاتی که شاید خسارات غیرقابل جبرانی برای رژیم صهیونیستی در پی داشته باشد

انتهای خبر/

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار