رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
سه‌شنبه 1403/08/01 Tuesday - 2024 22 October الثلاثاء ، 19 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1402-03-21 06:23 شماره خبر : 3541 http://sobhtoos.ir/short/eRP96 0

به گزارش صبح توس، ازسلسله چالش‌ها و مشکلات موجود در کشور کمبود آب است که این‌ مشکل در اثر دو عامل کاهش نزولات آسمانی و همچنین استفاده نادرست از منابع آب در کشور چندین سال است که گریبان‌گیر مناطق وسیعی از ایران شده است.

منطقه استان خراسان و سبزوار هم به عنوان بخشی از کشور که در مناطق گرمسیری و کم بارش قرار گرفته‌اند بیش از دیگر مناطق این مشکل را احساس می کنند به گونه‌ ای که در حال حاضر کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت مردم تحت تاثیر قرار گرفته است.

از آنجایی که بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی رخ داده و سالانه مقدار زیادی از آب سفره های زیرمینی و چاه و قنات ها توسط مزارع کشاورزی استفاده می‌شود باید راهکارهای مدیریت شده‌ای برای کشاورزی و تولید محصولات در نظر گرفته شود.

کشت گیاهان به صورت گلخانه‌ای از جمله اقداماتی است که می‌توان از آن به عنوان یکی از راهکارهای کنترل و کاهش آب مصرفی در واحد سطح خواهد بود.

شهرک های گلخانه ای، راهکاری برای مقابله با کم آبی

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس در گفتگو با صبح توس با اشاره به اینکه برای کنترل ومدیریت آب در بخش کشاورزی توسعه کشت های گلخانه ای در دستور کار قرار دارد افزود: با برگزاری نشست‌هایی با مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران، قول مساعد برای ایجاد حداقل ۴ شهرک صنعتی بزرگ گلخانه ای در منطقه غرب خراسان اخد شده است.

وی با بیان اينکه اين اقدام نیازمند مطالعه دقیق و جانمایی برای این شهرک‌ها است ادامه داد: با مطالعه اولیه و امکان سنجی در ۶ شهرستان غرب خراسان، حداقل ۲ شهرک بزرگ گلخانه ای توسط وزارت جهاد کشاورزی و شرکت شهرک های صنعتی کشاورزی ایران در منطقه احداث خواهد شد.

در ادامه علی‌اصغر امانیان مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز با اشاره به توسعه این نوع از کشت افزود: کشت به روش گلخانه‌ای در سبزوار که تا سال ۱۳۹۲ در سطح ۳۰ هزار متر مربع رواج داشت تاکنون به سطحی افزون بر ۱۶۰ هزار مترمربع گسترش یافته است.

آنچه مسلم است برای مقابله با کم آبی در کشور نیازمند مدیریت صحیح و افزايش بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی به عنوان یکی از حوزه‌هایی که بیشترین مصرف آب را دارد هستیم. روش های صحیح و گسترش آن به دیگر حوزه ها می‌تواند این مشکل را به نوعی مدیریت کرده و ما را از آسیب های جدی در امان دارد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار