رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-04-28 13:04 شماره خبر : 7914 https://sobhtoos.ir/short/e8kka 0
در پی خشکسالی‌های اخیر؛

عملیاتی شدن طرح کشاورزی کم نهاده، طرحی برای مقابله با خشکسالی‌های اخیر است که برای نخستین بار در جلگه رخ تربت‌حیدریه اجرا شده‌است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ جلگه رخ تربت‌حیدریه یکی از قطب‌های تولید گندم خراسان رضوی و تربت‌حیدریه است که بخش مهمی از گندم مورد نیاز این استان را تامین می‌کند.

در حال حاضر بیش از ۸ هزار هکتار اراضی این خطه به کشت گندم آبی و جو اختصاص یافته و طبق برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی با توجه به بارندگی‌های فصل بهار تولید این محصول با رشد ۲۰ درصدی به بیش از ۲۲ هرار و ۵۰۰ تن می‌رسد.

یکی از مهم‌‌ترین چالش‌های دهه‌های اخیر کاهش باران و خشکسالی‌های پی‌در پی است که بر اساس پژوهش پژوهشگران برای رفع این معضل توسعه کشت محصول کم نهاده به عنوان یک شیوه جدید به انجام رسیده که این طرح شیوه جدیدی برای کشاورزی است.

بر همین اساس عملیاتی شدن طرح کشاورزی کم نهاده، طرحی برای مقابله با خشکسالی‌های اخیر است که برای نخستین بار در جلگه رخ تربت‌حیدریه اجرا شده‌است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در طرح کشاورزی کم نهاده با استفاده از مدیریت علمی و تجارب فنی کسب شده می‌توان مصرف آب را تا ۵۰ درصد کاهش داد و این نشان از همکاری مرکز تحقیقات و کشاورزان دارد.

سید محمد نجفی افزود: برای تولید هرکیلوگرم گندم حدود نیم تا هشت دهم راندمان آب است که در این طرح با مصرف یک متر مکعب محصول بیشتری تولید می‌شود.

عبدالرضا خزاعی به‌عنوان کشاورز نمونه این خطه که این طرح را به صورت علمی در مزرعه خود عملیاتی کرده‌است، گفت: با اجرای این طرح سطح زیر کشت و راندمان تولید را افزایش دادیم، همچنین مصرف آب را نیز به ۱.۹ دهم کیلوگرم در متر مکعب آب را افزایش دادیم.

وی بیان کرد: در این روش علمی با مدیریت مزرعه و آب باران محصول بیشتری تولید می‌شود، در عین حال امروز علم کشاورزی تنها به آب دادن خاک بسنده نمی‌کند و باروری خاک و عکس‌برداری ماهواره‌ای و اجرای دیگر طرح‌ها به افزایش راندمان تولید نیز کمک می‌کند.

طرح کشت کم نهاده به همه استانها ابلاغ می‌شود

به گفته معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی که در بازدید از این مزرعه در جلگه رخ حضور یافته، با توجه به کاهش باران و خشکسالی‌های اخیر اجرای این طرح به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود.

علیرضا مهاجر اظهار کرد: مجموع گندم مورد نیاز کشور ۱۴ میلیون تن است که از این میزان ۱۰/۵ میلیون تن نیاز نان، ۲ میلیون تن صنعت، ۱. ۲ میلیون تن بذر و مابقی سایر مصارف است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هنوز در میانه راه برداشت محصول هستیم، با وجود این تاکنون ۷ میلیون تن معادل نیمی از گندم مورد نیاز در استان‌های مختلف خریداری شده‌است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار