رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
سه‌شنبه 1403/08/01 Tuesday - 2024 22 October الثلاثاء ، 19 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1402-02-30 04:33 شماره خبر : 3388 http://sobhtoos.ir/short/4xl86 0

به گزارش صبح توس پژوهشگر مشهدی و عضو هیات علمی گروه کودکان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، موفق به طراحی نرم افزار "اُتیسم یار" شد، این طرح کاهش اضطراب مادران و افزایش سطح یادگیری دانش‌آموزان مبتلا به اتیسم را به همراه داشته است.

منیره رمضانی اظهار کرد:  اُتیسم شیوع بالایی  دارد و طبق آمار بهزیستی ۷۰۰ هزار کودک مبتلا به اُتیسم در کشور داریم و از هر ۵۹ کودک متولد شده در ایران یک نفر مبتلا به اُتیسم است و نام کشور ما جزو کشورهای با آمار بالا در این خصوص دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: ما به تمامی مادران آموزش بارداری سالم را می‌دهیم و اگر مشکلی مانند اُتیسم مشاهده شد از طریق مراکز بهداشت و مراکز تخصصی مرتبط با این حوزه اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود تا در تولد نوزاد سالم موثر باشد.

عضو هیات علمی گروه کودکان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد با تاکید بر اینکه این کودکان در تمرکز، توجه و دیگر موارد دچار مشکل می‌شوند، گفت: در اپلیکیشن طراحی شده از قالب بازی‌وارسازی استفاده شده تا نیازهای مادر کودک مبتلا به اُتیسم در تربیت فرزندش تامین شود، ما در این برنامه ۱۶ بازی را در قالب ۸ مرحله تعریف کرده‌ایم که برای آن بالغ بر ۷۰ میلیون تومان هزینه شده است و این برنامه در ۷ مدرسه اُتیسم مشهد با موفقیت اجرا شد و نتیجه آن کاهش اضطراب مادران و افزایش سطح یادگیری دانش‌آموزان بود.

رمضانی اضافه کرد: این برنامه برای ۳۰ خانواده اجرا شد و در تمامی این خانواده‌ها با پاسخ مثبت همراه بود و بهبود عملکردی کودک و رفع دغدغه‌های مادر را به همراه داشت.

وی با ذکر این نکته که تغییر سبک زندگی و استفاده بی‌رویه از موبایل و تبلت در دوران بارداری و حتی پس از تولد کودک در ایجاد مشکلاتی همچون بیماری اُتیسم نقش دارد، تاکید کرد: ما معتقدیم که باید میزان استفاده از این تجهیزات به اندازه بوده و بازی‌های مورد استفاده هم متناسب با سن و نیاز کودک باشد.

عضو هیات علمی گروه کودکان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد افزود: مشابه این بازی‌ها در کشورهای دیگر از جمله آمریکا و با موضوعات مهارت در توجه و تمرکز انجام شده بود، اما ما به جز این فرآیندها حوزه‌های خوب دیدن، خوب شنیدن، برقراری ارتباط موثر میان مادر و کودک و غیره را هم دیدیم، طراحی بازی‌ها به‌نوعی بود که موجب خستگی کودک نشود و با استقبال این گروه سنی همراه باشد و خوشبختانه بازی‌های طراحی شده مورد پسند مخاطبان واقع شد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار