رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/07/28 Saturday - 2024 19 October السبت ، 16 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1402-04-13 05:03 شماره خبر : 3739 http://sobhtoos.ir/short/4A2qB 0

به گزارش صبح توس؛ حسن موحدیان،رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ضمن تبریک دهه ولایت و امامت اظهارداشت: غدیر تنها یک واقعه تاریخی نیست بلکه تکمیل دین و اساس دین است. وی افزود: غدیر اصل موضوع ولایت‌پذیری و ادامه راه انبیا و به خصوص خاتم انبیا است؛ در غدیر، رسالت همه پیامبران الهی کامل شده و بحث تعالی انسان‌ها در این روز رقم خورده است و گسترش فرهنگ ولایت و ایجاد پیوند بین مردم به ویژه نسل جوان با ولایت، از جمله اهداف برپایی برنامه هایی است که در گرامیداشت غدیر باید به آن توجه ویژه داشت. لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش سرانه های خدماتی در حاشیه‌شهر رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس ادامه داد: وقتی صحبت از غدیر می‌شود باید از افرادی که در موضوع غدیر پژوهش کردند و کار کردند، یاد کنیم به ویژه علامه امینی نویسنده کتاب الغدیر که با چه زحمات و مشقاتی را تحمل کرد تا توانست مطالب مستندی در مورد غدیر، مستند در کتاب الغدیر گردآوری کند. موحدیان بیان کرد: امیدوارم در دهه ولایت، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری با برنامه هایی که تدارک دیده است، بتواند غدیر را به معنای واقعی به مردم معرفی کند و رویکرد این سازمان این باشد که روز عید غدیر به عنوان یک روز مهم معرفی شود. وی ضمن گرامیداشت 14 تیر ماه و روز قلم، گفت: تقاضا دارم به ارزش و حرمت قلم توجه شود؛ نویسندگانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند انسان‌های شریفی هستند و حقیقتا کتاب‌های خوبی ارائه می‌دهند اما گاهی حرمت قلم حفظ نمی‌شود و مطالبی نوشته می‌شود که خلاف فطرت انسان‌ها و رسالت الهی است. رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: شورا در هیچ زمانی هیچ دخالتی در انتصاب‌های شهردار نداشته و نخواهد داشت و از شهردار تقاضا داریم هر چه سریع تر انتصابات را انجام دهد و شهردار باید خود تصمیم گیرنده باشد تا بتواند در مواقع لزوم پاسخگو هم باشد. موحدیان ضمن تقدیر از زحمات صاحبی در کمیسیون حاشیه شهر، تصریح کرد: از زمان ریاست طهوریان در کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر، نفس تازه‌ای در این کمیسیون دمیده شده است. وی افزود: در این چند هفته اقدامات ارزشمندی از جمله پیگیری پروژه های زودبازده و بازدیدهای میدانی که از پروژه ها دارند، انجام شده است و امیدواریم که فاز 2 پروژه های زودبازده هم هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد. رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در تصریح مشکلات حاشیه شهر، ادامه داد: تراکم بالای جمعیت و کمبود سرانه های خدماتی مواردی هستند که لازم است برای حل آنها سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صورت گیرد تا بتوانیم این کمبودها را در حاشیه شهر مشهد مقدس جبران کنیم. طرح رایگان شدن اتوبوس با قانون درآمد‌های پایدار مغایرت دارد حسن موحدیان در جمع خبرنگاران در خصوص رایگان شدن بهای اتوبوس اظهار کرد: قانون درآمد‌های پایدار این موضوع را مطرح می‌کند که شهرداری‌ها بابد درآمد‌هایی داشته باشند تا وابسته به فروش تراکم و موارد دیگر نباشد. وی افزود: در ماده 2 این قانون به صراحت اعلام شده همه افرادی که در شهر و روستا زندگی و از خدمات شهرداری استفاده می‌کنند، مکلف هستند هزینه‌های شهرداری را پرداخت کنند. این قانون است و نمی‌توان خلاف آن رایگان کرد. موحدیان بیان کرد: وزارت کشور هر سال اعلام می‌کند که شهرداری عوارض‌ها را دریافت و درآمد کسب کند. درآمد‌های ما باید از خودمان باشد. علت مخالفت من با طرح این است که با روح قانون مغایرت دارد. رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: این طرح مغایرت قانونی دارد و بعید نیست فرمانداری آن را رد کند. حمل و نقل عمومی در 10 خط اتوبوسرانی مشهد رایگان شد در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در روز دوشنبه، تبصره های طرح حمل ونقل رایگان بررسی شد و در جریان بررسی این طرح پیشنهاداتی در خصوص چرایی اجرای این طرح از لحاظ بازه زمانی و اجرای آزمایشی آن در برخی خطوط مطرح و در نهایت با موافقت اعضای شورا، مقرر شد این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در 10 خط در مسیرهای منتهی به حرم رضوی و حاشیه شهر اجرا شود. نائب رئیس شوارای اسلامی شهر مشهد در خصوص این طرح اظهارداشت: طرح حمل و نقل عمومی رایگان در مشهد کار جدیدی بود، این طرح موافقان و مخالفانی دارد که طبیعی است، اما زیرسوال بردن آن بی انصافی است. موسی الرضا حاجی بگلو افزود: کلیات این طرح در جلسه پیشین شورای شهر مشهد مصوب شد، اما تصویب تبصره ها به تعویق افتاد و برخی به دنبال حذف این طرح هستند. وی خاطر نشان کرد: مخالفت مدیریت شهری با این طرح قابل درک نیست، دوره ششم شورای شهر مشهد با رویکرد متفاوت روی کار آمده است اما در روزهای اخیر مدیریت شهری از تمام توان و رایزنی برای حدف این طرح استفاده کرده است. حاجی بگلو ادامه داد: در مدیریت شهری تا کی باید به دنبال مدیران هزینه ای باشیم؟ تمام نگرانی ها برای حذف 200 میلیارد تومان در سال است، این درحالی است که سال گذشته 100 میلیارد تومان توسط مدیریت شهری مشهد برای خارج از استان بدون هیچ اعتراضی هزینه شد. عضو شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: رسیدگی به اولویت های شهر واجب است، به نمایندگی از مردم طرح را تهیه و از آن دفاع می کنم، طرح رایگان کردن صدور پروانه های ساختمانی در حاشیه شهر نیز در دست تهیه است. تاکید ما در رایگان کردن اتوبوس بر کار پژوهشی است محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد نیز در خصوص طرح رایگان کردن اتوبوس اظهارداشت: اینکه بخواهیم رضایتمندی مردم را با یک سری طرح‌ها افزایش دهیم، ما نیز موافق هستیم و با این نوع اقدامات مخالف نیستیم و بحث مالی آن در عین اهمیت در قبال کلیت موضوع کمتر اهمیت دارد. وی بیان کرد: باید هرچه می‌توانیم درآمد‌های پایدار را برای شهرداری ایجاد کنیم تا دغدغه روزمره اتوبوسرانی رفع شود. دغدغه اصلی ما که هفته گذشته نیز خواهش کردیم این بود که طرح را مسکوت بگذارید و اجازه دهید مرکز پژوهش‌ها و شهرداری بررسی کنند، اما این اتفاق نیفتاد. اکنون نیز نگران این هستیم که مطمئن نیستیم چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد و نمی‌دانیم اگر رایگان کنیم تقاضا چقدر افزایش پیدا می‌کند. شهردار مشهد افزود: ما زیرساخت‌های لازم را نداریم و در ساعات پیک مشکل داریم. وضعیت ناوگان مشخص است، ما 1750 اتوبوس داریم و در کشور اول هستیم، اجازه دهید ناوگان را ارتقا دهیم و زیرساخت‌های لازم را فراهم نماییم و بعد رایگان کنیم. ممکن است نارضایتی بیشتر شود و بعد نمی‌توانیم طرح را برگردانیم. قلندر شریف ادامه داد: اکنون که صحبت از رایگان کرده شده تراکنش‌ها 30 تا 40 درصد کاهش داشته است. تاکید من بر کار پژوهشی است و با هر کاری که متکی بر کار پژوهشی و علمی باشد چه درآمد شهرداری را کاهش و چه افزایش دهد، موافق هستیم. کلیات طرح «عدم دریافت کرایه خدمات حمل‌ونقل عمومی در سازمان اتوبوسرانی از شهروندان و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی به منظور جبران هزینه‌های آن»، با لحاظ تبصره های مربوطه در جلسه هفته گذشته شورای اسلامی شهر مشهد مصوب شده بود که در جلسه امروز تبصره های این طرح مصوب شد. گفتنی است؛طبق این مصوبه شهرداری مشهد، مقرر شد طرح رایگان کردن ناوگان اتوبوسرانی ابتدا به صورت آزمایشی در 10 خط در مسیرهای منتهی به حرم رضوی و حاشیه شهر اجرا شود و از سال 1403 برای کلیه خطوط اجرایی شود. طبق یکی از تبصره های مصوب، شهرداری مکلف است در راستای حفظ و بهبود کیفی و کمی تعداد مسافران از روش جدید شمارنده مسافران استفاده کند و برنامه‌ریزی و پیگیری استفاده از ظرفیت خیران در بخش حمل و نقل عمومی را انجام دهد. همچنین بر اساس یکی دیگر از تبصره های این طرح، شهرداری مکلف است در راستای اجرای طرح و ایجاد تراز مالی مثبت نسبت به شناسایی خطوط قابل واگذاری و انتشار فراخوان مشارکت بخش خصوصی از طریق تبلیغات ایستگاه‌های اتوبوس و بدنه اتوبوس‌ها اقدام کند.
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار