رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
مدیرعامل آب منطقه‌ای شهرستان نیشابور خبر داد:

مدیرعامل آب منطقه‌ای شهرستان نیشابور گفت: میزان بارش سال آبی شهرستان نیشابور، 212 میلی‌متر بوده که این میزان نسبت به بارندگی درازمدت افزایش داشته است.

سعید خجسته‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی یعنی از اول مهرماه ۱۴۰۲ تاکنون مقدار بارش شهرستان نیشابور 212 میلی‌متر بوده است، گفت: این میزان بارش نسبت به درازمدت که 218 میلیمتر بوده، الحمدلله چند درصدی افزایش داشته است.

 وی افزود: بارش‌های بسیار خوب بهار امسال، تغذیه بسیار مناسب منابع آبی شهرستان نیشابور را در پی داشته به گونه‌ای که «سد بار» که در سال گذشته به مرحله خشکسالی رسیده بود و حدود 300 مترمکعب تغذیه آبی نداشت، در حال حاضر بیش از 6 میلیون و 500 هزار مترمکعب ذخیره آبی دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای شهرستان نیشابور ادامه داد: همچنین در تغذیه مصنوعی «فاروب» و «رومان» موفق شدیم بیش از 3 میلیون مترمکعب آب را وارد استخرهای ذخیره تغذیه مصنوعی کنیم که این مهم منجر به تغذیه منابع آب شرب شهرستان نیشابور شده است؛ در حوزه تغذیه سد «درود» نیز حوضچه اول با ظرفیت بیش از 400 هزار مترمکعب به طور کامل آبگیری شده و سرریز آن نیز در استخر دوم ذخیره شده است.

خجسته‌پور با بیان اینکه الحمدلله با توجه به لایروبی‌ها و تلاش‌هایی که در چند سال گذشته صورت گرفته و نقاط خطرخیز با کمک دهیاران و بخشداران شناسایی و رفع خطر شدند، گفت: طی بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر در مراکز جمعیتی نیشابور هیچ‌گونه مشکل و خسارتی را نداشتیم و خسارت‌های محدودی در سطح شهرستان نیشابور در حوزه کال منوچهری در قسمت پایین دست شهر، آن هم به‌خاطر اینکه حوزه بالادست کال منوچهری به لحاظ توسعه شهری مسدود شده و عملا آبریز سطحی شهر وارد کال منوچهری می‌شود، به وجود آمد.

وی اضافه کرد: همچنین در قسمت راه آهن به دلیل اقدامات غیرفنی انجام شده و پوشیده شدن قسمتی از کال، باعث شده بود مسیر عبور آب از کال مسدود شود و آب وارد منازل تعدادی از شهروندان شود که در همین خصوص حدود ۱۰ منزل دچار آبگرفتگی و خسارت به اموال شده بود که طی پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شد با همکاری شهرداری این نقاط نیز رفع خطر شود تا در بارش‌های آینده با مشکلی مواجه نشویم.

 مدیرعامل آب منطقه‌ای شهرستان نیشابور با اشاره به اینکه ما عقب افتادگی چند 10 ساله را در سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل عدم بارش‌های مناسب شهرستان نیشابور داریم، گفت: با بارندگی‌های اخیر، عقب‌ماندگی سنوات گذشته جبران نمی‌شود، اما الحمدلله حداقل میزانی که در منطقه حقمان بوده به صورت میانگین در منطقه بارش داشتیم.

خجسته‌پور ادامه داد:  با توجه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته، بیشتر بارش‌ها در نیمه  اول سال و به صورت بارندگی و تگرگ اتفاق می‌افتد که این موضوع باعث به وجود آمدن سیلاب می‌شود، بنابراین باید تلاش کرده و این سیلاب‌ها را مدیریت کنیم اما اصل تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی بارش‌های برفی است که باید در سطح زمستان اتفاق بیفتد که ما این بارش‌ها را نداشتیم. 

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بارندگی‌ها در فصل مستعدی اتفاق افتاد و نیاز آبی گیاهان کشت شده در فصل پاییز برطرف شد و امسال شاهد رشد تولید جو و گندم در سطح شهرستان خواهیم بود. 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار