رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/08/02 Wednesday - 2024 23 October الأربعاء ، 20 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
رئیس محیط‌ زیست رشتخوار خبر داد؛

رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌ زیست رشتخوار گفت: برای اولین بار حضور یک قلاده کاراکال در بخش جنگل رشتخوار ثبت شد.

سعید توانا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ اظهار داشت: برای اولین‌بار حضور یک قلاده کاراکال در بخش جنگل شهرستان رشتخوار با تلاش محیط‌‌بانان این شهرستان تصویربرداری شد.

رئیس اداره حفاظت محیط ز‌‌یست رشتخوار با اشاره به اینکه محیط‌بانان این اداره پس از مشاهده این حیوان کمیاب تنها برای چند ثانیه موفق به فیلم‌برداری از این گونه ارزشمند شدند، یادآور شد: باتوجه‌به سرعت بالای این حیوان امکان تصویر‌برداری با کیفیت از این حیوان در منطقه شکار ممنوع در بخش جنگل امکان‌پذیر نبود.

توانا در ادامه با تأکید بر اینکه این حیوان در منطقه شکار و صید ممنوع سه کوهک در بخش جنگل رشتخوار مشاهده شده است، بیان داشت: تاکنون هیچ موردی از حضور کاراکال در مناطق حفاظت شده رشتخوار گزارش نشده و این برای نخستین‌بار است که حضور کاراکال در عرصه‌های طبیعی این شهرستان به ثبت می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کاراکال از گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض کشور محسوب می‌شود، افزود: کاراکال یکی از ۸ گونه گربه‌سان کشورمان است که در مناطق دشتی و بیابانی زیست می‌کند و از چالاکی و سرعت بالایی برخوردار است و عمدتاً از پستانداران کوچک و بزرگ و پرندگان تغذیه می‌کند.


رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست رشتخوار در ادامه مطلب، تصریح کرد: کاراکال عمدتاً در نواحی بیابانی و حاشیه بیابان‌های مرکزی ایران زندگی می‌کند؛ اما در برخی مناطق کوهستانی نیز مشاهده شده است.


جنگل شهری در جنوب استان خراسان رضوی و در ۲۱۹ کیلومتری مشهد مقدس قرار دارد، وجه تسمیه این شهر به دلیل وجود طاق زارها و درختان فراوان بنه، گز و زیتون وحشی در گذشته است که در حاشیه کال پر آب سالار قرار داشتند، قدمت شهر جنگل باتوجه‌به آثار کشف شده حداقل به دوران اشکانیان (۲۵۰۰ سال قبل) برمی‌گردد.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار