درباره نویسنده
علی(ع) به کدامین گناه شهید شد؟

به گزارش صبح توس، نام حضرت علی (ع ) که برده میشود واژه «عدالت» نیز کنار آن در ذهن آدمی نقش میبند گویا این کلمه با نام علی (ع) پیوند خورده است.
عدالتخواهی و عدالت ورزی حضرت علی (ع) آنچنان مشهود است که جُرج جَرداق مسیحی، کتابی 5 جلدی در رابطه با عدالت حضرت مینویسند و نام آن را «امام علی، صدای عدالت انسانیت» میگذارد. بنابراین معتقد به عدالت علی (ع) بودن مسلمان و غیر مسلمان ندارد.
تمام عمر آن حضرت صرف برقراری عدالت شد. ایشان در خطبه 131 نهجالبلاغه میفرمایند: خدایا! تو خوب میدانی که آنچه از ما رفت، نه به خاطر رغبت و رقابت در قدرت بود، و نه از دنیای ناچیز خواستنِ زیادت. بلکه میخواستیم نشانههای دین تو را بازگردانیم، و در شهرهایت اصلاح را آشکار سازیم، تا بندگان ستمدیدهات را ایمنی فراهم آید و حدود ضایع ماندهات اجرا گردد.
عشق انگیزه اصلی قاتل نبود
وقتی حرف از شهادت مولا(ع) میشود همه ما یک داستان عشقی را در ذهن تصور میکنیم که یک سر آن قطام، دختر زیباروی کوفه است که کینه علی (ع) را در دل دارد و طرف دیگر آن ابن ملجم مرادی عاشق و دلباخته قطام است. و خونی که قرار است در این راه ریخته شود تا مهریه دختر شود.
اما این همه ماجرا نیست بلکه انگیزه اصلی ابن ملجم از به شهادت رساندن امیرالمومنین (ع) چیز دیگری بود. راویان، جهالت و کینهتوزی قاتل نسبت به امام (ع) را عامل اصلی این جنایت میدانند. کینهای که نشات گرفته از عدالت علی (ع) بود و سالها این کینه را در دل پرورانده بود.
استاد شهید مرتضی مطهری درباره علل و عوامل شهادت امام علی(ع) میگوید:
اگر از ما بپرسند که حضرت علی(ع) را چه کسی کشت همه میگوییم که ابن ملجم با همدستی قطام و تحریک معاویه اما اگر بپرسند که چه چیز امام(ع) را به شهادت رساند باید بگوییم یک نقطه روشن در وجود خود و نقطه تاریک در دشمنانش.
نقطه روشن در وجود خودشان همان عدالت و انعطاف ناپذیریشان در راه حق بود. پیغمبر اسلام(ص) میفرمود که علی آنجا که پای خدا در میان بیاید هیچ انعطافی ندارد.
حتی یک مرد خارجی درباره حضرت علی(ع) گفت که علی در محرابش کشته شد به این علت که در باب عدالت شدت زیادی به خرج میداد و انعطاف ناپذیر بود. بنابراین این انعطاف ناپذیری ایشان درباره عدالت سبب جنگهای جمل، صفین و نهروان شد ایشان در جنگ نهروان هم به خاطر عدالت کشته شد.
«جهالت» عامل جنایت
اما نقطه تاریک دشمنان همان تعصب، جهالت، نادانی و جهل یک مرد احمق نادان، ابن ملجم مرادی که هیچ گاه درکش به علی (ع) نرسید، همچنین علاقه و مسئله جنسی او هم مزدی بر علت شد که البته تاریخ نشان میدهد که اگر این جریان پیش نیامده بود ابن ملجم از کار خود پشیمان میشد ،چرا که همان دشمنان درجه اول هم وقتی مقابل او قرار میگرفتند، به خود میلرزیدند».
حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان، در رابطه با انگیزه اصلی قاتل حضرت علی (ع) به خبرگزاری ابنا گفته است:
«روایت قطامه ملعونه و عشق ابن ملجم ملعون به وی، و اینکه این عشق سبب تحریک ابن ملجم از طرف قطامه برای قتل امیرمؤمنان(ع) شد سند چندان معتبر و قابل قبولی ندارد. اولین کسی که این مسئله را بشدت داستان سرایی کرده و از ناحیه او مشهور گشت «جرجی زیدان» نویسنده مسیحی بود که خواست شهادت این انسان بی نظیر را به “یک افسانهای پر و بال داده” نسبت دهد. در پس پرده این افسانه سرایی، جریانات سقیفهای و اجتماعی حاکم بر آن زمان که محصول فرهنگ بنی امیه بود مخفی شد.
علی(ع) را جریان «ضدعدالت» شهید کرد
آنچه در واقع سبب محروم کردن جهانیان از وجود پر برکت علی علیه السلام شد، آلودگیهای اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و انحرافی پس از پیامبر بود، نه یک مسئله کثیف عشقی. قاتل علی(ع)، ۳۰ سال انحراف در همه امور بود که به وسیله “سقیفه بنی ساعده” ایجاد شد.
جامعه زمان امام علی(ع) با جنگهای جمل، صفین، نهروان و با سرپیچی از ولایت او، در مقابل عدالت وی موضع گرفتند. همین کارها سبب کینه و خشم بخشی از جامعه گشت و زمینه شهادت آن حضرت را فراهم آورد.
حضرت علی(ع) فقط به دست ابن ملجم کشته نشد؛ بلکه ایشان به دست جریان ضدعدالت که درصد بالایی از جامعه را تشکیل میدادند به شهادت رسیدند.»
آری، «عدالت» علی (ع) و «جهالت» ابن ملجم عامل اصلی شهادت حضرت علی (ع) بود و ماجرای قطام توانست انگیزه قاتل را بالا ببرد.
گزارش: سارا آویشی
انتهای پیام/10023درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- جاده خاکی بلغور مشهد و وعدههای خاک خورده
- زخم عمیق گردشگران سهلانگار بر طبیعت شاندیز
- فریاد بیپایان غزه
- اوتیسم؛ اختلالی که نیازمند شناخت و پذیرش است
- رونق تولید با استفاده از ظرفیت نخبگان اقتصادی
- آغاز ثبتنام برای طولانیترین پیادهروی اربعین در مشهد
- رژه اقتدار روز ارتش در مشهد برگزار شد
- ارتش تبلور ولایتمداری، شجاعت و مردمداری است
- دفاع مشروع؛ حقی قانونی در برابر تجاوز
- پیکر مطهر شهید علی تقویفر شناسایی شد
- مقاومت در برابر متجاوزان حق همه ملتهاست
- عطار نیشابوری؛ از عطاری تا عرفان
- پروازهای فرودگاه شهدای گناباد مجدداً آغاز شد
- انگورهای گلخانهای انقلاب کشاورزی خلیلآباد
- سکوت در برابر جنایات بشری گناهی نابخشودنی است
- نیشابور پیشتاز و رکورددار پهلوانی در تاریخ ایران
- امام رضا (ع) حلقه وصل مذاهب اسلامی است
- ثبت آئین بزرگداشت شیخ احمد جامی در تقویم
- برگزاری دومین سالگرد شهادت شهید الداغی در سبزوار
- شکوفایی آموزش و پرورش؛ توجه به ساختارها، فرآیندها
آخرین اخبار
- بازنگری دولت میتواند بحران مسکن را مهار کند
- ایمنی کارگران باید تامین شود
- خادمالرضا، واژهای مختصر اما پر از معنا
- همایش «مهدییاوران» روستای تیرانِ نیشابور
- جشن مردمی میلاد امام رضا (ع) در قوچان
- آغاز برداشت جو از مزارع گناباد
- تیرانِ نیشابور، گنجینهای از شهامت و وفاداری
- گفتاری از شهید مجتبی علمدار
- آیه ۲۲۱ سوره مبارکه شعراء
- اهل سنت دلداده به اهل بیت هستند
- ایستادگی تنها راه عزت در دنیای زورگویی است
- جشن میلاد امام هشتم در سرخس
- برگزاری جشن میلاد امام هشتم در تربتجام
- جمهوری اسلامی تبلور عملیاتی ایده امام رضا(ع) است
- نور افشانی ولادت امام هشتم در تربتجام
- انقلاب اسلامی ایران؛ مولود حوزه است
- جوانی کشور مستلزم رفع موانع فرزندآوری است
- میزبانی کاشمریها از کاروان زیر سایه خورشید
- دستاورد میلیاردی سفر تولیت آستان قدس برای سرخس
- مقاومت مردم یمن باعث عقبنشینی آمریکا شد
- فردوسی، پیوند دهنده معارف دینی است
- حوزه علمیه سنگر علمی در برابر هجمههاست
- تسهیلات بسیج سازندگی؛ محرک توسعه اقتصادی تربتحیدریه
- گفتاری از شهید محسن وزوایی
- آیه ۱۵۵ سوره مبارکه بقره
- پیشبینی برداشت ۹۰تن گل محمدی از گلستانهای نیشابور
- هشدار صریح و قاطع سرلشکر سلامی به دشمنان
- همایش جهادگران بسیجی شهرستان طرقبه شاندیز برگزار شد
- امام رضا(ع)، سرچشمه امید و آرامش دردلهای عاشقان
- فضیلت زیارت امام رضا (ع)
- مشاهده بیشتر