رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/07/28 Saturday - 2024 19 October السبت ، 16 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1402-01-22 09:53 شماره خبر : 3111 http://sobhtoos.ir/short/NEbLl 0

به گزارش صبح توس، نام حضرت علی (ع ) که برده می‌شود واژه «عدالت» نیز کنار آن در ذهن آدمی نقش می‌بند گویا این کلمه با نام علی (ع) پیوند خورده است. عدالت‌خواهی و عدالت ورزی حضرت علی (ع) آنچنان مشهود است که جُرج جَرداق مسیحی، کتابی 5 جلدی در رابطه با عدالت حضرت می‌نویسند و نام آن را «امام علی، صدای عدالت انسانیت» می‌گذارد. بنابراین معتقد به عدالت علی (ع) بودن مسلمان و غیر مسلمان ندارد. تمام عمر آن حضرت صرف برقراری عدالت شد. ایشان در خطبه 131 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: خدایا! تو خوب می‌دانی که آن‌چه از ما رفت، نه به خاطر رغبت و رقابت در قدرت بود، و نه از دنیای ناچیز خواستنِ زیادت. بلکه می‌خواستیم نشانه‌های دین تو را بازگردانیم، و در شهرهایت اصلاح را آشکار سازیم، تا بندگان ستمدیده‌ات را ایمنی فراهم آید و حدود ضایع مانده‌ات اجرا گردد. عشق انگیزه اصلی قاتل نبود وقتی حرف از شهادت مولا(ع) می‌شود همه ما یک داستان عشقی را در ذهن تصور می‌کنیم که یک سر آن قطام، دختر زیباروی کوفه است که کینه علی (ع) را در دل دارد و طرف دیگر آن ابن ملجم مرادی عاشق و دلباخته قطام است. و خونی که قرار است در این راه ریخته شود تا مهریه دختر شود. اما این همه ماجرا نیست بلکه انگیزه اصلی ابن ملجم از به شهادت رساندن امیرالمومنین (ع) چیز دیگری بود. راویان، جهالت و کینه‌توزی قاتل نسبت به امام (ع) را عامل اصلی این جنایت می‌دانند. کینه‌ای که نشات گرفته از عدالت علی (ع) بود و سال‌ها این کینه را در دل پرورانده بود. استاد شهید مرتضی مطهری درباره علل و عوامل شهادت امام علی(ع) می‌گوید: اگر از ما بپرسند که حضرت علی(ع) را چه کسی کشت همه می‌گوییم که ابن ملجم با همدستی قطام و تحریک معاویه اما اگر بپرسند که چه چیز امام(ع) را به شهادت رساند باید بگوییم یک نقطه روشن در وجود خود و نقطه تاریک در دشمنانش. نقطه روشن در وجود خودشان همان عدالت و انعطاف ناپذیری‌شان در راه حق بود. پیغمبر اسلام(ص) می‌فرمود که علی آنجا که پای خدا در میان بیاید هیچ انعطافی ندارد. حتی یک مرد خارجی درباره حضرت علی(ع) گفت که علی در محرابش کشته شد به این علت که در باب عدالت شدت زیادی به خرج می‌داد و انعطاف ناپذیر بود. بنابراین این انعطاف ناپذیری ایشان درباره عدالت سبب جنگ‌های جمل، صفین و نهروان شد ایشان در جنگ نهروان هم به خاطر عدالت کشته شد. «جهالت» عامل جنایت اما نقطه تاریک دشمنان همان تعصب، جهالت، نادانی و جهل یک مرد احمق نادان، ابن ملجم مرادی که هیچ گاه درکش به علی (ع) نرسید، همچنین علاقه و مسئله جنسی او هم مزدی بر علت شد که البته تاریخ نشان می‌دهد که اگر این جریان پیش نیامده بود ابن ملجم از کار خود پشیمان می‌شد ،چرا که همان دشمنان درجه اول هم وقتی مقابل او قرار می‌گرفتند، به خود می‌لرزیدند». حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان، در رابطه با انگیزه اصلی قاتل حضرت علی (ع) به خبرگزاری ابنا گفته است: «روایت قطامه ملعونه و عشق ابن ملجم ملعون به وی، و اینکه این عشق سبب تحریک ابن ملجم از طرف قطامه برای قتل امیرمؤمنان(ع) شد سند چندان معتبر و قابل قبولی ندارد. اولین کسی که این مسئله را بشدت داستان سرایی کرده و از ناحیه او مشهور گشت «جرجی زیدان» نویسنده مسیحی بود که خواست شهادت این انسان بی نظیر را به “یک افسانه‎ای پر و بال داده” نسبت دهد. در پس پرده این افسانه سرایی، جریانات سقیفه‏ای و اجتماعی حاکم بر آن زمان که محصول فرهنگ بنی امیه بود مخفی شد. علی(ع) را جریان «ضدعدالت» شهید کرد آنچه در واقع سبب محروم کردن جهانیان از وجود پر برکت علی علیه السلام شد، آلودگی‏های اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و انحرافی پس از پیامبر بود، نه یک مسئله کثیف عشقی. قاتل علی(ع)، ۳۰ سال انحراف در همه امور بود که به وسیله “سقیفه بنی ساعده” ایجاد شد. جامعه زمان امام علی(ع) با جنگ‏های جمل، صفین، نهروان و با سرپیچی از ولایت او، در مقابل عدالت وی موضع گرفتند. همین کارها سبب کینه و خشم بخشی از جامعه گشت و زمینه شهادت آن حضرت را فراهم آورد. حضرت علی(ع) فقط به دست ابن ملجم کشته نشد؛ بلکه ایشان به دست جریان ضدعدالت که درصد بالایی از جامعه را تشکیل می‏دادند به شهادت رسیدند.»

آری، «عدالت» علی (ع) و «جهالت» ابن ملجم عامل اصلی شهادت حضرت علی (ع) بود و ماجرای قطام توانست انگیزه قاتل را بالا ببرد.

گزارش: سارا آویشی

انتهای پیام/10023
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار