به گزارش صبح توس، نام حضرت علی (ع ) که برده میشود واژه «عدالت» نیز کنار آن در ذهن آدمی نقش میبند گویا این کلمه با نام علی (ع) پیوند خورده است.
عدالتخواهی و عدالت ورزی حضرت علی (ع) آنچنان مشهود است که جُرج جَرداق مسیحی، کتابی 5 جلدی در رابطه با عدالت حضرت مینویسند و نام آن را «امام علی، صدای عدالت انسانیت» میگذارد. بنابراین معتقد به عدالت علی (ع) بودن مسلمان و غیر مسلمان ندارد.
تمام عمر آن حضرت صرف برقراری عدالت شد. ایشان در خطبه 131 نهجالبلاغه میفرمایند: خدایا! تو خوب میدانی که آنچه از ما رفت، نه به خاطر رغبت و رقابت در قدرت بود، و نه از دنیای ناچیز خواستنِ زیادت. بلکه میخواستیم نشانههای دین تو را بازگردانیم، و در شهرهایت اصلاح را آشکار سازیم، تا بندگان ستمدیدهات را ایمنی فراهم آید و حدود ضایع ماندهات اجرا گردد.
عشق انگیزه اصلی قاتل نبود
وقتی حرف از شهادت مولا(ع) میشود همه ما یک داستان عشقی را در ذهن تصور میکنیم که یک سر آن قطام، دختر زیباروی کوفه است که کینه علی (ع) را در دل دارد و طرف دیگر آن ابن ملجم مرادی عاشق و دلباخته قطام است. و خونی که قرار است در این راه ریخته شود تا مهریه دختر شود.
اما این همه ماجرا نیست بلکه انگیزه اصلی ابن ملجم از به شهادت رساندن امیرالمومنین (ع) چیز دیگری بود. راویان، جهالت و کینهتوزی قاتل نسبت به امام (ع) را عامل اصلی این جنایت میدانند. کینهای که نشات گرفته از عدالت علی (ع) بود و سالها این کینه را در دل پرورانده بود.
استاد شهید مرتضی مطهری درباره علل و عوامل شهادت امام علی(ع) میگوید:
اگر از ما بپرسند که حضرت علی(ع) را چه کسی کشت همه میگوییم که ابن ملجم با همدستی قطام و تحریک معاویه اما اگر بپرسند که چه چیز امام(ع) را به شهادت رساند باید بگوییم یک نقطه روشن در وجود خود و نقطه تاریک در دشمنانش.
نقطه روشن در وجود خودشان همان عدالت و انعطاف ناپذیریشان در راه حق بود. پیغمبر اسلام(ص) میفرمود که علی آنجا که پای خدا در میان بیاید هیچ انعطافی ندارد.
حتی یک مرد خارجی درباره حضرت علی(ع) گفت که علی در محرابش کشته شد به این علت که در باب عدالت شدت زیادی به خرج میداد و انعطاف ناپذیر بود. بنابراین این انعطاف ناپذیری ایشان درباره عدالت سبب جنگهای جمل، صفین و نهروان شد ایشان در جنگ نهروان هم به خاطر عدالت کشته شد.
«جهالت» عامل جنایت
اما نقطه تاریک دشمنان همان تعصب، جهالت، نادانی و جهل یک مرد احمق نادان، ابن ملجم مرادی که هیچ گاه درکش به علی (ع) نرسید، همچنین علاقه و مسئله جنسی او هم مزدی بر علت شد که البته تاریخ نشان میدهد که اگر این جریان پیش نیامده بود ابن ملجم از کار خود پشیمان میشد ،چرا که همان دشمنان درجه اول هم وقتی مقابل او قرار میگرفتند، به خود میلرزیدند».
حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان، در رابطه با انگیزه اصلی قاتل حضرت علی (ع) به خبرگزاری ابنا گفته است:
«روایت قطامه ملعونه و عشق ابن ملجم ملعون به وی، و اینکه این عشق سبب تحریک ابن ملجم از طرف قطامه برای قتل امیرمؤمنان(ع) شد سند چندان معتبر و قابل قبولی ندارد. اولین کسی که این مسئله را بشدت داستان سرایی کرده و از ناحیه او مشهور گشت «جرجی زیدان» نویسنده مسیحی بود که خواست شهادت این انسان بی نظیر را به “یک افسانهای پر و بال داده” نسبت دهد. در پس پرده این افسانه سرایی، جریانات سقیفهای و اجتماعی حاکم بر آن زمان که محصول فرهنگ بنی امیه بود مخفی شد.
علی(ع) را جریان «ضدعدالت» شهید کرد
آنچه در واقع سبب محروم کردن جهانیان از وجود پر برکت علی علیه السلام شد، آلودگیهای اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و انحرافی پس از پیامبر بود، نه یک مسئله کثیف عشقی. قاتل علی(ع)، ۳۰ سال انحراف در همه امور بود که به وسیله “سقیفه بنی ساعده” ایجاد شد.
جامعه زمان امام علی(ع) با جنگهای جمل، صفین، نهروان و با سرپیچی از ولایت او، در مقابل عدالت وی موضع گرفتند. همین کارها سبب کینه و خشم بخشی از جامعه گشت و زمینه شهادت آن حضرت را فراهم آورد.
حضرت علی(ع) فقط به دست ابن ملجم کشته نشد؛ بلکه ایشان به دست جریان ضدعدالت که درصد بالایی از جامعه را تشکیل میدادند به شهادت رسیدند.»
آری، «عدالت» علی (ع) و «جهالت» ابن ملجم عامل اصلی شهادت حضرت علی (ع) بود و ماجرای قطام توانست انگیزه قاتل را بالا ببرد.
گزارش: سارا آویشی
انتهای پیام/10023- سوریه؛ عبرتی برای تاریخ
- دویدن در مسیر هزار کیلومتری نذر سردار دلها
- مسیر تربتحیدریه به مشهد مسدود شد
- تاثیر سیره حضرت زهرا (س) بر زندگی زنان مسلمان
- جبههگیریهای خصمانه آمریکا عامل بحرانهای جدید سوریه
- یلدا، آئینی مشترک بین ایران و همسایگان
- مردی از مقاومت، الگویی برای آزادیخواهان جهان
- اجرای ۱۲۰ برنامه ویژه روز زن در تربتجام
- تبیین حماسه ۹ دی موجب یأس دشمن میشود
- قاف؛ الگوی موفق در توسعه تولید محتوای دیجیتال
- دانشگاه علومپزشکی گناباد در مسیر رشد و توسعه
- «منطقه آزاد» نقشه راه توسعه پایدار سرخس
- جنگ شناختی عامل اصلی سقوط سوریه بود
- بازگشایی مسیر قنات قصبه، با روشهای سنتی
- قطعی برق و اختلال شبکه تلفن همراه در خواف
- انسداد کامل برخی محورهای روستایی سرولایت نیشابور
- نهم دی ماه، نمایش بصیرت و اقتدار ملت ایران
- تلاشها و ناکامیها در مسیر حمایت از تازهمسلمانان
- سرعت طراحیهای حاج قاسم نقشه استکبار را خنثی کرد
- پیگیری ثبت واقعه نهم دی ۵۷ در شورای فرهنگ عمومی
آخرین اخبار
- مراسم معنوی اعتکاف، فرصتی برای خودسازی است
- نقش ایران در مقابله با تهدیدات منطقهای
- وابستگی به دلار، ریشه مشکلات اقتصادی کشور
- آمریکا بدعهدی خود را نشان داده است
- آمریکا در برابر مقاومت ملت ایران ناتوان است
- وحدت و همدلی؛ کلید عبور از مشکلات کشور
- مطالبه تبدیل فرمانداری سرخس به فرمانداری ویژه
- شبیخون فرهنگی، تهدیدی برای آینده کشور
- «مجید بیکی» سرپرست فرمانداری سرخس شد
- لزوم تقویت زیرساختها در شهرکهای صنعتی خراسان رضوی
- برپایی نمایشگاهها رونقبخش اقتصاد و فرهنگ نیشابور
- حفظ سرمایه اجتماعی کلید موفقیت در مقابل تهدیدات منطقهای
- برگزاری جشن خودکفایی ۶۳۰۰ مددجوی خراسان رضوی
- همبستگی و مقاومت در روزهای سخت لبنان
- پایبندی به اصول اسلام، رمز قدرت حماس است
- آغاز ساخت اولین واحد سایت ۲۴۰ هکتاری گناباد
- انفجار گاز در یک کوره آجرپزی در زبرخان
- نامگذاری خیابانی در مشهد به نام آیتالله مروج
- مهمترین مؤلفه حوزه امنیت ملی جوانی جمعیت است
- برپایی ششمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در نیشابور
- نتانیاهو در تلاش برای خروج از انفعال
- حذف کلی قطار مسافری سرخس صحت ندارد
- اعزام کاروان مردمی گناباد به اردوی راهیاننور
- بازار سرپوش نیشابور، نیازمند توجه بیشتر مسئولان
- واکاوی چرخش قنبر زاده در انتخابات فوتبال
- ابلاغ سیاستهای کلی «انتخابات»
- تشکیل هیات اندیشهورز بسیج رسانه سبزوار
- مددجویان روستایی بدون مسکن سرخسی خانهدار میشوند
- قطع تاغها خیانتی جبرانناپذیر به نسل آینده
- حمایت از تولید و صنایع یک اصل است
- مشاهده بیشتر