رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
مدیر آموزش و پرورش خلیل‌آباد خبر داد:

ضرورت حفظ دانش‌آموزان در مدارس روستایی خلیل‌آباد

مدیر آموزش‌وپرورش خلیل‌آباد با هشدار درباره پیامدهای ثبت‌نام دانش‌آموزان روستایی در مدارس شهری، از اعضای شورای آموزش‌وپرورش خواست برای حفظ ساختار آموزشی، فرصت‌های شغلی و عدالت آموزشی، دانش‌آموزان را در مدارس بومی نگه دارند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ حسن صداقتی در نشست شورای آموزش‌وپرورش خلیل‌آباد که با محوریت ثبت‌نام دانش‌آموزان، پروژه مهر و هدایت تحصیلی در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان برگزار شد، ضمن تشریح چالش‌های جدی در فرایند ثبت‌نام، اظهار کرد: ساختار آموزش ‌و پرورش بر محور دانش‌آموز بنا شده است، اگر دانش‌آموز از ما گرفته شود، کلاس درسی شکل نمی‌گیرد، معلمی تعریف نمی‌شود و حتی مدرسه‌ای برای مدیریت باقی نمی‌ماند.

وی با انتقاد از روند رو به افزایش ثبت‌نام غیرقانونی دانش‌آموزان روستایی در مدارس شهری، خاطرنشان کرد: این روند در حال ضربه زدن به کیفیت آموزش، عدالت آموزشی و حتی آینده اشتغال در شهرستان است، ما در حال حاضر بیش از ۱۵۰ دانش‌آموز داریم که به شکل غیرقانونی از روستا به مدارس شهر آمده‌اند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان خلیل‌آباد با بیان اینکه وقتی دانش‌آموزی از یک روستا خارج می‌شود، کلاس آن روستا چندپایه می‌شود یا ممکن است کلاً تعطیل شود، تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ دهد به معنای کاهش کیفیت آموزش، حذف فرصت‌های شغلی معلمان روستایی و در نهایت، از بین رفتن هویت آموزشی منطقه است.

وی با تأکید بر اینکه در برخی روستاها تنها یک دانش‌آموز پایه ششم حضور دارد که خروج همان یک دانش‌آموز موجب تقلیل تعداد پایه‌ها و کاهش سهم معلم خواهد شد، اذعان کرد: در مناطق روستایی، با ۱۱ دانش‌آموز در شش پایه، موظف به تأمین دو معلم هستیم، اما همین که یکی کم شود، باید کلاس‌ها را به یک معلم بسپاریم.

ثبت‌نام با قولنامه‌های سوری و آدرس‌های ساختگی

صداقتی با اشاره به برخی روش‌های ثبت‌نام غیرمجاز، عنوان کرد: بعضی والدین با پرداخت مبالغی به بنگاه‌های معاملات ملکی، قولنامه صوری تنظیم می‌کنند تا آدرس شهری داشته باشند و فرزند خود را در مدارس شهر ثبت‌نام کنند اما نمی‌دانند که با این کار، فرصت‌های شغلی آینده فرزندشان را از بین می‌برند.

وی تشریح کرد: اگر این روند ادامه یابد، در آینده نزدیک استخدام معلم بر اساس تعداد کلاس‌های دایر در مناطق انجام خواهد شد و هر کلاس تعطیل‌شده به معنای حذف یک فرصت شغلی از شهرستان است، امسال هم به دلیل کاهش ۲۰۰ نفری ورودی پایه اول، سهمیه استخدامی ما تحت‌تأثیر قرار گرفته است.

مدیر آموزش و پرورش خلیل‌آباد خطاب به اعضای شورا بیان کرد: من به صراحت عرض می‌کنم که خروج دانش‌آموزان از مدارس روستایی حتی به نفع خود دانش‌آموز هم نیست، مدارس شهری با ۳۸ دانش‌آموز در یک کلاس از لحاظ کیفیت، اصلاً قابل مقایسه با کلاس‌های خلوت و باکیفیت روستا نیستند.

هدایت تحصیلی بر اساس تراز نمرات و سهمیه‌بندی کشوری

وی ضمن تشریح فرایند هدایت تحصیلی پایه نهم، تأکید کرد: هدایت تحصیلی نه بر اساس معدل، بلکه بر اساس نمرات عملکردی در طول سال تحصیلی انجام می‌شود و دانش‌آموزان در سیستم به‌صورت الف، ب یا هدایت‌نشده مشخص می‌شوند.

صداقتی با بیان اینکه سهمیه هدایت به شاخه‌های نظری و فنی حرفه‌ای از سوی وزارت‌خانه مشخص شده است، اظهار کرد: سهم شهرستان برای هدایت به شاخه تجربی مثلاً فقط ۶۸ دانش‌آموز است، این یعنی حتی اگر ۱۰۰ دانش‌آموز الف داشته باشیم، فقط ۶۸ نفر می‌توانند وارد رشته تجربی شوند.

وی با تأکید بر اینکه در مواردی دانش‌آموزی با رتبه بالا در آزمون نمونه دولتی پذیرفته شده اما چون در هدایت تحصیلی ب دریافت کرده، امکان ثبت‌نام در رشته‌های نظری را نخواهد داشت، افزود: حتی قبول‌شدگان آزمون اگر تراز و هدایت تحصیلی مناسبی نداشته باشند، نمی‌توانند در رشته مورد نظر ثبت‌نام کنند.

مدیر آموزش و پرورش خلیل‌آباد همچنین در ادامه گفت: ثبت‌نام در مدارس شهرستان کاملاً شهرستان محور است نه مدرسه‌محور، و همه فرایندها از تراز نمره تا ظرفیت هر رشته بر اساس دستورالعمل ملی انجام می‌شود.

پروژه مهر و آماده‌سازی مدارس؛ اولویت با مناطق روستایی

وی به پروژه مهر اشاره کرد و افزود: هدف ما این است که اول مهر، آغاز شور، نشاط و شکوفایی در مدارس باشد و برای این منظور از خرداد برنامه‌ریزی را شروع کرده‌ایم.

صداقتی با اشاره به تخصیص اعتبار برای ساماندهی فضاهای آموزشی اظهار داشت: از اسفندماه برای چهار مدرسه اعتبار واریز شده اما هنوز برخی مدارس پروژه‌های خود را اجرا نکرده‌اند، اگر مدرسه‌ای نتواند در مهلت قانونی از اعتبار استفاده کند، مجبور می‌شویم آن اعتبار را به مدارس فعال دیگر اختصاص دهیم.

وی همچنین در ادامه افزود: ما در اولویت‌بندی اجرای چمن مصنوعی، مناطق روستایی فاقد چمن را در اولویت قرار داده‌ایم و در حال حاضر، چمن دوم را اجرا نمی‌کنیم تا اول چمن اول همه مدارس روستا اجرا شود.

مشارکت شوراها و دهیاری‌ها؛ شرط موفقیت در پروژه‌های مدرسه‌ای

مدیر آموزش و پرورش خلیل‌آباد خطاب به اعضای شورای اسلامی و دهیاری‌ها گفت: هر اقدامی برای آسفالت مسیر مدرسه، جدول‌کشی، رنگ‌آمیزی دیوار و حتی تأمین سرویس‌های بهداشتی باید با هماهنگی و مشارکت شما انجام شود، چون دانش‌آموز، فرزند همه ماست و مسئولیت مشترک داریم.

وی ادامه داد: اگر قرار است دیواری رنگ شود، یا مسیر مدرسه‌ای آسفالت شود، خواهش می‌کنیم اولویت را به مسیر مدرسه بدهید، شما بهتر از ما می‌دانید که فلان ساختمان خالی دو سال است در مسجد بلااستفاده مانده؛ کمک کنید آن فضا تخلیه و به مدرسه بازگردد.

انتهای خبر/

1404-04-31 12:37 شماره خبر : 12233

درباره نویسنده

اخبار مرتبط:
نظرات:
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!