رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
سه‌شنبه 1403/02/11 Tuesday - 2024 30 April الثلاثاء ، 21 شوّال ، 1445
ساعت
1402-10-13 00:40 شماره خبر : 5551 https://sobhtoos.ir/short/VJJAV 0
یادداشت؛

امیرحسین ارشادی‌پور طلبه‌ی جوان سبزواری نوشت: حضرت امام خمینی (ره) اهل تعارف نبود آن هم در تبیین دین خداوند. اگر انتخاب مردم و جمهور از منظر اسلام تعیین‌کننده نمی‌بود، قید جمهوریت را نمی‌آورد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ امیرحسین ارشادی‌پور طلبه‌ی جوان سبزواری نوشت: حضرت امام خمینی (ره) اهل تعارف نبود آن هم در تبیین دین خداوند. اگر انتخاب مردم و جمهور از منظر اسلام تعیین‌کننده نمی‌بود، قید جمهوریت را نمی‌آورد و نمی‌فرمود: «جمهوری اسلامی» آن هم با تاکید بر «نه یک کلمه بیشتر و #نه_یک_کلمه_کمتر». همان زمان، کسانی می‌خواستند زیر قید اسلامیت نظام بزنند و بعضی با جمهوریت مخالف بودند.

در تاریخ اسلام هم مثال‌های بسیاری است برای توجه به نقش تعیین‌کنندهٔ مردم؛ برای مثال وقتی که بعد از قتل عثمان، مردم آمدند و اطراف خانهٔ امیرالمؤمنین (ع) را گرفتند، حضرت خطاب به مردم نفرمود که شما چه کاره‌اید؟ رأی شما چه تأثیری دارد؟ فرمود: «مرا رها کنید و به‌دنبال دیگری بروید¹». یعنی ارادهٔ شما، خواست شما، انتخاب شماست که تعیین‌کننده است؛ پس از من منصرف بشوید.

پس نقش مردم در نگاه اسلامی، تشریفاتی نیست؛ تعیین کننده است و البته #مردم_یعنی_همه_مردم. یعنی همان قدر که یک پزشک و مهندس در تعیین سرنوشت جامعه خود نقش دارد؛ یک کاسب و کارگر نیز نقش تعیین کننده دارد.

اولویت قرار دادن مشارکت حداکثری توسط رهبر انقلاب ناشی از همین اصل و مبناست. نظام باید بستری فراهم کند که همهٔ مردم به این حق خود برسند و برای آیندهٔ سیاسی و اجتماعی خود تصمیم‌گیر باشند چون فلسفهٔ انتخابات همین است.

 حال اما عده‌ای از انتخابات چیز دیگری می‌خواهند. می‌خواهند کاندیدای قبیلهٔ سیاسی‌شان رأی بیاورد ولو به قیمت حضور حداقلی مردم. نگاه رهبری به انتخابات، #بستر_مشارکت_و_انتخاب_و_رشد_مردم است و نگاه عده‌ای آسانسور قدرت. یعنی فقط و فقط رسیدن به قدرت مهم است و لاغیر. به قول علامه مصباح یزدی (ره): بعضی آقایان سیاست‌زده با خداوند اختلاف فتواء دارند! خداوند می‌خواهد مردم انتخاب کنند حتی اگر اشتباه کنند؛ ولی آقایان می‌خواهند کاندیدای خودشان رأی بیاورد!

 و عجیب این است که این حرف که بهتر است مشارکت بالا نباشد گاها از زبان افراد انقلابی هم شنیده می شود!

 سؤال‌های اساسی که باید محور فعالیت‌های سیاسی ناظر به انتخابات باشد: آیا این فعل خاص سیاسی ما موجب افزایش مشارکت می‌شود؟
آیا لیست‌بندی موجب افزایش مشارکت می‌شود؟ با چه شرایطی می‌شود و با چه شرایطی نمی شود؟ می‌توان از هر فرد یا گروهی که خود را انقلابی می‌داند پرسش کرد که برای افزایش مشارکت و حضور مردم در انتخابات چه اقدامی کرده‌است؟ این پرسش‌ها را باید مطالبهٔ همگانی کنیم.


در یادداشت‌های بعدی به نحوهٔ حضور نیروهای انقلابی در انتخابات و نحوهٔ صحیح معرفی اصلح و ارائه لیست که موجب افزایش مشارکت شود اشاره خواهم کرد.

 

پی‌نوشت:

۱. خطبه ۹۲ نهج‌البلاغه

 

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار