رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/02/28 Friday - 2024 17 May الجمعة ، 9 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-11 14:01 شماره خبر : 6788 https://sobhtoos.ir/short/4A3dK 0
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور:

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: اعتبارات برای لایروبی و احیای قنات‌ها محدود است، لذا مردم باید خودشان نیز پای‌کار باشند تا قنات احیا شود.

علی مبارکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ با اشاره به اینکه قنات‌ها میراث گران‌بهایی هستند که از نیاکان ما به ارث رسیده و نقش مهمی در طبیعت و مدیریت منابع آبی کشور دارند، گفت: در شهرستان نیشابور ۳۴۵ رشته قنات وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۷۰ رشته قنات یعنی نیمی از کل قنوات این شهرستان در بخش سرولایت نیشابور واقع شده‌اند.

 وی بیان داشت: با توجه به تغییرات آب‌وهوایی برخی از این قنات‌ها نیاز به لایروبی و رفع خرابی دارند که در همین خصوص سال گذشته ۱۶ رشته قنات با کمک بسیج سازندگی و هشت رشته قنات نیز از محل اعتبارات مجمع خیرین آب به طول سه‌ و نیم کیلومتر لایروبی و خرابی آن مرتفع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور خاطرنشان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در استان منعقد شده، مقرر گردیده تمام قنات‌هایی که نیاز به لایروبی و احیا دارند، شناسایی شده تا با تخصیص اعتبار موردنظر به احیای این قنات‌ها کمک گردد.

مبارکی ادامه داد: برای لایروبی و مرمت قنات‌ها چند ویژگی موردنیاز است؛ مانند اینکه این قنات‌ها تنها منبع ارتزاق آبی روستاییان باشد و باید بخشدار نیز تأیید کند که قنات زنده است و کارشناسان قنات را بررسی کرده و اطمینان حاصل نمایند که آب در قنات جریان دارد همچنین باید احیای قنات به لحاظ اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه باشد چرا که ممکن زمانی برای یک قنات هزینه صرف شود در حالی که ارزش اقتصادی ندارد و منبع آبی قنات خیلی پایین است.

وی در خصوص احیای قنات‌هایی که بر اثر اتفاقاتی مانند سیل و... دچار حادثه می‌شوند، عنوان کرد: قنات‌هایی که بر اثر حوادث طبیعی دچار تخریب شده‌اند، باید منتظر ماده ۱۰ و ۱۲ فرمانداری باشیم تا بتوانیم از این طریق به‌لایروبی آن کمک کنیم؛ اما در حال حاضر جهاد کشاورزی نمی‌تواند برای این قنات‌ها بودجه‌ای تخصیص دهد.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور خاطرنشان کرد: اعتبارات دولتی برای لایروبی و احیای قنات‌ها  خیلی محدود است؛ لذا امیدواریم طی تفاهم‌نامه‌ای که با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده، امسال بتوانیم کار بزرگی دراین‌خصوص در استان انجام دهیم ضمن اینکه مردم اگر از منبع آبی قنات استفاده می‌کنند باید خودشان نیز پای‌کار باشند تا قنات احیا گردد.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار