رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
یکشنبه 1403/02/30 Sunday - 2024 19 May الأحد ، 11 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-18 15:50 شماره خبر : 6852 https://sobhtoos.ir/short/erXmm 0
در راستای تحقق عدالت صورت می‌گیرد؛

طی سال‌های اخیر گروه‌های جهادی به‌عنوان چشمی بینا در کنار دولت قرار گرفته و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی باهدف محرومیت‌زدایی پای‌کار آمدند تا خدمات متعدد بهتر، سریع‌تر و با نظارتی بیشتر در اختیار مردم قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «صبح توس» ، بنا بر فرمایش امام علی علیه‌السلام جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند آن را برای دوستان خاص خود گشوده است؛ حال این جهاد زمانی به جهاد و دفاع مقدس اختصاص پیدا می‌کند و زمانی به جهاد اقتصادی و گاهی هم به جهاد برای سازندگی و آبادانی کشور و محرومیت‌زدایی.

شاید خیلی‌ها ندانند؛ اما از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران گروه‌های جهادی برای بازسازی خرابی‌های ایجادشده توسط رژیم منحوس پهلوی در کشور شکل گرفت و البته برخی هم مبدأ گفتمان حرکت گروه‌های جهادی را پیش از انقلاب و در شهریور ۴۷ بیان می‌کنند، زمانی که مقام معظم رهبری پس از زلزله در منطقه فردوس حضور پیدا می‌کنند و همراه با جمع کثیری از طلاب و خیرین به گره‌گشایی از امور زلزله‌زدگان می‌پردازند.

گفتمان غالب این گروه‌های بر خواسته از دل مردم که اغلب آن‌ها را جوانان، دانشجویان و طلاب تشکیل می‌دهند انجام خدمت‌رسانی عملیاتی در مناطق محروم است و در همه حوزه‌ها از سازندگی و آبادانی گرفته تا توجه به مسائل علمی، فرهنگی و... که بتوانند غبار محرومیت را از سطح جامعه بزدایند.

سال‌های اخیر حضور گروه‌های جهادی در مناطق محروم به‌ویژه روستاها و حوادثی همچون زلزله، سیل و... افزایش پیدا کرده است تا بدون هیچ‌گونه اعتبار دولتی و تنها با کمک‌های خیرین، در کنار دولت و دستگاه‌های مختلف اجرایی باری از دوش مردم برداشته و رفاه و آسایش را برای آن‌ها به ارمغان بیاورند.

 

امیدآفرینی مهم‌ترین مأموریت گروه‌های جهادی در قوچان

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری صبح توس با اشاره به اینکه آگاهی‌بخشی برای مردم موجب امیدآفرینی در جامعه می‌شود، گفت: بسیج و سپاه در حوزه‌های مختلف مأموریت‌هایی بر عهده دارد؛ اما یکی از مهم‌ترین این مأموریت‌ها در سال‌های اخیر به حوزه سازندگی و محرومیت‌زدایی اختصاص پیدا می‌کند.

مرتضی نظری با بیان اینکه سال گذشته ۳ هزار و ۶۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان میان نیازمندان این شهرستان توزیع‌شده است، افزود: هر بسته معیشتی شامل اقلامی همچون برنج، روغن، مرغ، رب، ماکارونی، حبوبات و... بوده که توسط گروه‌های جهادی در میان افراد از پیش‌شناسایی شده توزیع‌شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر توزیع بسته‌های معیشتی، هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی هم تهیه بسته‌های لوازم‌التحریر و پوشاک نیز در دستور کارگروه‌های جهادی قرار داشت که مجموعاً حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در این حوزه صورت گرفت.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قوچان با تأکید بر این مطلب که در تمام اقدامات انجام‌شده خیرین نیز در کنار گروه‌های جهادی و سپاه قرار داشتند و این نشان از جریان‌سازی و فرهنگ‌سازی در میان مردم برای ایجاد اندیشه‌ای خیر است، بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها بر مسئله ازدواج آسان و کمک به جوانان در این زمینه تأکید داشتند که در این راستا ۹۷ سری جهیزیه به ارزش ۲ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان توزیع شد که قسمتی از آن نیز با کمک نهادهای حمایتی بود.

نظری یادآور شد: علاوه بر حوزه‌های سازندگی و محرومیت‌زدایی، گروه‌های جهادی ۱۳۸ اصله نهال را در سطح پایگاه‌های بسیج این شهرستان به‌ویژه روستاها غرس کردند و با تحت پوشش قرار دادن ۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی توانستند ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر روز فعالیت داشته باشند.

 

گروه‌های جهادی حلقه میانی دولت و مردم‌اند

مسئول مجمع جهادگران استان خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری صبح توس با اشاره اینکه از ۵ هزار و ۸۰۰ گروه جهادی این استان ۲۱۸ گروه مربوط به قوچان است، گفت: این گروه‌ها در زمینه‌های عمرانی، بهداشت و درمان، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و آموزشی و خدمات دیجیتال فعالیت دارند.

حجت‌الاسلام سید جواد علیزاده موسوی با بیان اینکه گروه‌های جهادی به‌عنوان حلقه میانی واسطه بین حاکمیت و مردم در عرصه‌های دولت را همراهی می‌کنند، تصریح کرد: یکی از این عرصه‌ها تأمین نیروی انسانی موردنیاز دولت است به‌طوری‌که مثلاً در حوزه دام‌پروری نیروهای متخصص به کمک‌حال دامپزشکان در معاینه، واکسیناسیون، مایه‌کوبی و... خواهند بود.

وی کمک به حوزه نظارتی را یکی دیگر از خدمات جهادگران به دولت یادکرد و افزود: دولت خدمات متفاوت و گسترده‌ای برای ارائه به جامعه دارد که این خدمات باید به‌درستی به دست مردم برسد و جهادگران به‌عنوان مطالبه‌گران جامعه در حوزه نظارتی می‌توانند در اجرای صحیح قانون دولت را یاری کنند.

مسئول مجمع جهادگران استان خراسان رضوی یادآور شد: گاهی اجرای کامل پروژه‌های عمرانی به دلیل بالا بوده هزینه‌های آن خارج توان دولت بوده و گروه‌های جهادی در این پروژه‌ها برای تأمین مالی آن خیرین و مردم را پای‌کار آورده تا در راستای اجرای پروژه و استفاده مردم از آن یاری‌رسان دولت باشند.

علیزاده موسوی گروه‌های جهادی چشم بینای حاکمیت و دولت در عرصه تصمیم‌گیری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این گروه‌ها در بطن جامعه قرار دارند شناخت بهتری از مسائل و مشکلات مردم‌ دارند که می‌توانند به‌عنوان حلقه میانی اطلاعات موردنیاز را در اختیار مدیران قرار داده و در حوزه برنامه‌ریزی و تدوین پیشرفت منطقه‌ای نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به نشست اخیر مشترک استاندار خراسان رضوی با رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: بر اساس یکی از مصوبات این نشست، جهادگران مرتبط و متخصص با هر اداره باید برای صدور گواهینامه صلاحیت به آن اداره معرفی شوند تا ازاین‌پس به‌عنوان معین دررسیدن به اهداف تعیین‌شده، اداره مربوطه را همراهی کنند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار