رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-31 20:07 شماره خبر : 8675 https://sobhtoos.ir/short/ern1p 0

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان گفت: متأسفانه یکی از مشکلات قوچان در موقوفات زمین‌های در اختیار ادارات است که از پرداخت سهم موقوفه و اجاره‌بها تمکین نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»، حجت‌الاسلام حسین‌خانی صبح امروز در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن دهه وقف اظهار کرد: در زمینه وقف باید فرهنگ‌سازی در سطح جامعه صورت بگیرد تا در کنار سوق دادن مردم به این امر خداپسندانه، نیازهای جامعه نیز احصا شده و وقف‌ها به سمت نیازهای فرهنگی، اجتماعی فرزند آوری، ازدواج و اقتصادی مردم نیز برده شود.

وی بابیان اینکه می‌توان از اثرات وقف در جامعه در حوزه‌های اشتغال نیز بهره برد، افزود: این شهرستان دارای 430 باب مغازه تجاری وقفی مباشد که منجر به اشتغال 430 نفر شده است و این نشان از تأثیر وقف در حوزه اقتصادی دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان مدیریت بقاع متبرکه، برگزاری مسابقات قرآنی و مدیریت موقوفات را 3 رسالت مهم اداره اوقاف و امور خیریه خواند و ادامه داد: یک هزار و 675 موقوفه به همراه 6 هزار و 137 رقبه در این شهرستان شناسایی‌شده است که عمده نیات واقفین عزاداری سید و سالار شهیدان است.

خانی ادامه داد: در سال گذشته 12 مورد وقف جدید به موقوفات این شهرستان اضافه شد که ارزش ریالی آن جمعاً 8 میلیارد تومان است و با مشاوره‌های انجام‌گرفته نیت وقف‌های جدید به سمت مسائل عام‌المنفعه رفته است.

وی با اشاره به اینکه 30 بقعه متبرکه در این شهرستان وجود دارد، گفت: اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی ف مذهبی و عمرانی در بقاع متبرکه به عهده هیئت‌امنا است و اوقاف تنها وظیفه نظارت بر عملکرد آن‌ها را بر عهده دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان برگزاری مسابقات قرآنی و پرورش حافظان قرآن را یکی از رسالت‌های اصلی اداره اوقاف و امور خیریه برشمرد و اضافه کرد: در قوچان 500 قرآن آموز و 20 مربی قرآنی پرورش‌یافته‌اند.

خانی از اجرای طرح قرار دوازدهم به نیت امام زمان و از محل موقوفات شهرستان خبر داد و بیان کرد: هرماه تعدادی بسته معیشتی خریداری و میان نیازمندان توزیع می‌شود که تاکنون 500 بسته در این طرح توزیع‌شده و ارزش ریالی آن بین 500 تا 700 هزار تومان است.

وی اجرای طرح شمیم خدمت را باهدف توانمندسازی افراد نیازمند در سطح بقاع متبرکه خواند و افزود: تاکنون برای 100 نفر پرونده تشکیل‌شده تا با آموزش‌های لازم در زمینه‌های هنری و صنایع‌دستی همچنین اختصاص تسهیلات کم‌بهره بتوانیم زمینه ایجاد تولید در محل بقاع متبرکه را فراهم نماییم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان بابیان اینکه یکی از پروژه‌های بلاتکلیف این شهرستان میقات الرضا بوده که سال‌ها از آغاز آن می‌گذرد و هنوز به اتمام نرسیده است، تأکید کرد: با توجه به قرار گرفتن قوچان در مسیر تردد زائرین امام رضا (ع) و لزوم اتمام و بهره‌برداری از آن نیازمند بودجه‌ای اختصاصی از محل زیارت استانداری است.

خانی ادامه داد: در حال حاضر یک سرمایه‌گذار درخواست همکاری برای اتمام این پروژه را داده که باید مجوزها از اداره کل صادر شود.

وی با یادآوری اینکه در قوچان موقوفه خواری به معنای واقعی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تنها در پرداخت سهم موقوفات در مواردی که مشاع است روبرو هستیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان تأکید کرد: متأسفانه یکی از مشکلات قوچان در موقوفات زمین‌های در اختیار ادارات است که از پرداخت سهم موقوفه و اجاره‌بها تمکین نمی‌کنند.

وی آموزش‌وپرورش، شهرداری، شبکه بهداشت و درمان، ورزش و جوانان و ارشاد اسلامی را اداراتی که اجاره‌بهای موقوفات را به‌روز نکرده‌اند یادکرد و افزود: پیگیری‌ها برای اخذ حق‌وحقوقات اوقاف برای ادارات با دستور دادستانی در حال پیگیری است و تنها برای انجمن حمایت از زندانیان در سال گذشته به‌روزرسانی اجارات انجام‌شده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار