رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-17 21:35 شماره خبر : 8495 https://sobhtoos.ir/short/VpR2W 0
رئیس جهاد کشاورزی جلگه‌رخ خبر داد:

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه، از پایان عملیات خرید گندم مازاد بر احتیاج کشاورزان این خطه با رشد ۳۳ درصدی خرید نسبت به سال زراعی گذشته در منطقه رخ خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌ توس»؛ به نقل از فارس، سیدمحمد نجفی، از پایان عملیات خرید گندم مازاد بر احتیاج کشاورزان این خطه با رشد ۳۳ درصدی خرید نسبت به سال زراعی گذشته در منطقه رخ خبر داد و اظهار کرد: فعالیت مراکز خرید گندم تحت پوشش اداره غله و اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه در تاریخ ۲۵ مردادماه سال جاری به اتمام رسید. 

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش رخ گفت: خرید گندم در مراکز خرید با بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن گندم با‌ کیفیت و مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش حدود ۳۰۸۰ میلیارد ریال خریداری و رکورد بی‌سابقه‌ای را در چند سال اخیر در منطقه رخ رقم زد.

وی از حمل و بارگیری مقداری از گندم خریداری شده در مراکز مستقر در بخش رخ به کارخانه‌های آرد استان و همچنین ثبت ۱۰۰ درصد اطلاعات رسید گندم تحویلی کشاورزان در سامانه سیفا و ارسال فایل به بانک کشاورزی برای واریز وجوهات به حساب کشاورزان هم خبر داد.

نجفی تاکید کرد: حدود ۵۰ درصد مطالبات گندم‌کاران بخش رخ در سال ۱۴۰۳ از زمان آغاز خرید تضمینی پرداخت شده است.

رئیس مرکز جهاد کشاورزی رخ تربت‌حیدریه گفت: طرح کشاورزی کم‌نهاده برای سومین سال متوالی با هدف مقابله با خشکسالی‌های اخیر در این بخش اجرا شده‌ است.

وی افزود: این طرح در سال‌های اخیر تنها برای محصول گندم آبی (با بذر دیم) در گستره حدود ۵۰۰ هکتار از کشت‌زارهای این بخش اجرا شده بود که امسال نیز در همین سطح تکرار شد.

نجفی از افزایش بهره‌وری آب به عنوان مهم‌ترین مزیت این طرح یاد کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های دهه‌های اخیر، کاهش باران و خشکسالی‌های پی در پی بوده و بر اساس نظر پژوهشگران برای رفع این معضل توسعه کشت محصول کم‌نهاده به عنوان یک شیوه جدید به اجرا درآمده است.

نجفی تصریح کرد: در طرح کشاورزی کم‌نهاده با استفاده از مدیریت علمی و تجارب فنی کسب شده، می‌توان مصرف آب را به نصف رساند و این هدف با همکاری مرکز تحقیقات و کشاورزان امکان‌پذیر است.

وی گفت: در حالی که میانگین تولید گندم در استان به ازای هر مترمکعب آب مصرف شده، حدود نیم تا هشت دهم کیلوگرم گندم است، با اجرای این طرح در این منطقه، در برخی مزارع به ازای هر مترمعکب آب، تا دو کیلوگرم محصول گندم تولید شده است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار