رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
چهارشنبه 1403/07/11 Wednesday - 2024 02 October الأربعاء ، 29 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-07-10 08:20 شماره خبر : 8853 https://sobhtoos.ir/short/eRLaA 0
برای اولین بار در کشور انجام شد؛

در راستای حمایت از دانش‌آموزان مستعد و توانمند و برای اولین بار در کشور، انجمن یاوران وقف دانش‌آموزی در نیشابور راه‌اندازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس»؛ وقف و امور خیر در تمام جهان سابقه‌ای دیرینه دارد و رد آن را می‌توان حتی در تمدن‌های اولیه مشاهده کرد. از دیرباز افراد بخشی از دارایی مادی یا معنوی خود را بدون هیچ چشم‌داشتی، برای دیگران وقف کرده­‌اند. فرهنگ وقف در ایران و اسلام از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار است و با ورود اسلام به ایران وقف کردن رنگ و بوی دیگری به خود گرفت به طوری‌که مردم به کارهای خیر رغبت زیادی نشان داده و طبق آمار پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور 290 هزار وقف جدید با توجه به نیاز جامعه صورت گرفته است که نشان از علاقه انفاق و احسان مردم دارد و باید گفت 80 درصد موقوفات برای برپایی مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام انجام شده است.

هر چند وقف می‌تواند برای انجام هر امر خیری باشد اما وقف برای علم و پیشرفتِ آن، ویژگی منحصر به فردی دارد و آن این‌که این وقف ریشه همه وقف‌های دیگر است یعنی اگر علم در جامعه گسترده شود، زمینه ترویج انسانیت و همه خوبی‌ها ایجاد خواهد شد و شاهد وقف‌های دیگر در جامعه خواهیم بود چراکه بدون افراد تحصیل‌کرده و آموزش‌دیده در تمام سطوح، هیچ مهارت و فن جدید و یا برنامه‌ریزی علمی جهت توسعه نمی‌تواند ارائه شود. 

در همین خصوص و برای اولین بار در کشور انجمن وقف یاوران دانش‌آموزی در نیشابور فعالیت خود را آغاز کرده است، انجمنی که با هدف شناسایی و کمک به دانش‌آموزان مستعدِ کم‌بضاعت که به دلیل کمبود یا نداشتن امکانات برای ادامه تحصیل با مشکل مواجهند، آنان را در زمینه ادامه تحصیل یاری کرده تا بتوانند دورانِ تحصیل را با آرامش و موفقیت طی کرده و به مدارج بالای علمی دست پیدا کنند.

مسئول انجمن یاوران وقف دانش‌آموزی در نیشابور در گفتگو با «صبح توس»؛ در خصوص عملکرد این انجمن می‌گوید: هدف ما استعدادیابی و رشد دانش آموزان مناطق محروم و کم بضاعت است.

احمد رستمیانی با بیان اینکه موقوفات شامل دو قسمت، موقوفات انتفاعی و منفعتی می‌شود، ادامه می‌دهد: موقوفات منفعتی شامل موقوفاتی است که یک مجموعه یا گروه از درآمدِ آن منتفع می‌شود که نگاه همکاران ما در انجمن یاوران وقف دانش‌آموزی در نیشابور بر روی موقوفات منفعتی بوده است. 

مسئول انجمن یاوران وقف دانش‌آموزی در نیشابور بیان می‌کند: در همین راستا تاکنون هفت کارگاه و مغازه احداث شده که درآمد آن برای استعدادیابی و رشدِ دانش‌آموزان مناطق کم‌برخودار هزینه می‌شود.

وی به راه‌اندازی و وقف یک موسسه فرهنگی، یک شرکت گردشگری زیارتی سیاحتی در همین خصوص اشاره کرده و می‌گوید: این کمک‌ها شامل تمام دانش‌آموزان مستعد و کم‌برخودار نیشابوری می‌شود و هدف‌مان این است تا دانش‌آموزان مستعدِ کم‌بضاعت تا پایان اتمام تحصیل از طریق این موقوفات حمایت شوند چرا که در مناطق کم‌برخودار، زمینه رشدِ منفی بچه‌ها بیشتر است لذا ممکن است در این مناطق استعداد یک نوجوان به ضد ارزش تبدیل شود لذا ما این دانش‌آموزان را رها نکرده و با حمایت از آن‌ها در کنار این دانش‌آموزان هستیم.

رستمیانی بیان می‌کند: هدف ما این است تا هر مدرسه شامل یک موقوفه باشد یعنی با راه‌اندازی یک موقوفه و هزینه‌کردِ درآمد آن برای دانش‌آموزانِ کم‌برخوردار یک مدرسه ما دیگر شاهد افتِ تحصیلی و یا ترک تحصیل دانش‌آموزان به دلیل عدم تأمین هزینه‌های مالی نباشیم.

وی خاطرنشان می‌کند: طی پیگیری‌های انجام شده، می‌خواهیم این حرکت خیرخواهانه را در سطح کشور گسترش دهیم تا دانش‌آموزان کم‌برخوردار سایر نقاط کشور از این کار خیر منتفع گردند چرا که آینده کشور به دست همین دانش‌آموزان ساخته خواهد شد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار