رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-25 06:26 شماره خبر : 8215 https://sobhtoos.ir/short/V5gAg 0
در راستای حفظ پیشینه تاریخی قوچان؛

آثار تاریخی نمادی از پیشینه مردم آن منطقه است که تعامل و دغدغه مندی مسئولین دولتی در کنار مالکین این آثار و حتی خیرین حوزه میراث فرهنگی اهمیت بسزایی در حفظ این هویت ملی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «صبح توس»، قوچان را می‌توان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران یادکرد حتی برخی از منابع تاریخی این شهر را به‌عنوان پایتخت اولیه اشکانیان به ثبت رسانده‌اند.

شهر کنونی قوچان در فاصله 120 کیلومتری مشهد قرار دارد اما آنچه در تاریخ و قدمت به ثبت رسیده مربوط به شهری است که در حال حاضر به قوچان عتیق یاد می‌شود و در فاصله 8 کیلومتری با قوچان قرار دارد.

زلزله‌های پیاپی سال 1311 و 1312 ه.ق شهر قوچان قدیم را در هم‌ریخت و مردم آن روزها را وادار کرد محل زندگی را به مکان کنونی تغییر دهند.

وجود برخی نقاط تاریخی در روستاهای اطراف این شهرستان نشان از قدمت بالای آن دارد و این را می‌توان در لیست آثار ثبت‌شده ملی به عینه دید که پیشینه برخی از آن‌ها به هزاره اول قبل میلاد برمی‌گردد.

ثبت 48 اثر ملی از میان 138 اثر تاریخی ثبت‌شده در این شهرستان نمادی از هویت مردم آن برای آیندگان است که باید برای حفظ و ماندگاری این پیشینه باقیمانده از گذشتگان تلاش بیشتری صورت بگیرد.

البته این را باید یادآور شد قدمت برخی از آثار تاریخی ثبتی در این شهرستان به دوره قاجار و پهلوی اول بازمی‌گردد که هنوز هم می‌توان با مرمت و بازسازی چهره اصلی این آثار را حفظ کرد.

یخدان نمدمال‌ها، حمام‌های سه‌گانه شازده خانم، سولاخی‌ها و سرکاری، حسینیه حاجی کریمی، تپه نادری، رباط سهل‌آباد، خانه بحرینی و بیمارستان طالقانی نمونه‌هایی از آثار ملی قوچان هستند که علیرغم قدمت می‌تواند با بهسازی و مرمت به‌عنوان یک اثر ملی و نقطه گردشگری برای مردم این شهر و گردشگران باشد.

گذشت زمان و عدم توجه به حفظ و نگهداری درست این آثار موجب شده روزبه‌روز به نابودی این آثار نزدیک شویم و اگر در زمان باقیمانده عزمی جدی در زمینه نگهداری هویت‌های تاریخی مردم این شهر به کار گرفته نشود باید شاهد از بین رفتن این پیشینه باشیم.

میراث فرهنگی به دنبال حفظ هویت آثار تاریخی است

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» اظهار کرد: این شهرستان دارای 138 اثر ثبتی است که 48 مورد آن ثبت ملی و 90 اثر حفاظتی بوده و می‌توان به ساختمان قدیمی بیمارستان طالقانی، حمام‌های سه‌گانه، حسینیه حاجی کریمی و ... اشاره کرد.

مهدی پروانه با یادآوری اینکه حمام‌های قدیمی این شهرستان ازجمله آثار ثبتی و میراث ملموس به شمار می‌آید، گفت: علیرغم اینکه برخی از آثار تاریخی این شهرستان دارای مالکیت بخش خصوصی هستند، عدم توجه متولیان امر در شهرستان طی سال‌های گذشته به این هویت‌های فرهنگی و تاریخی موجب شده تا روزبه‌روز این آثار به سمت نابودی حرکت کند.

وی بابیان اینکه حمام‌های قدیمی این شهرستان و خانه بحرینی‌ها گوشه‌ای از آثار تاریخی دارای مالکان شخصی است، تصریح کرد: برای اولین بار با پیگیری‌های نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی اعتباری 800 میلیون تومانی برای بازسازی و مرمت حمام معروف به سرکاری اختصاص یافت که در حال حاضر به پیشرفت 90 درصدی رسیده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قوچان بازسازی این‌گونه بناهای تاریخی را موجب تبدیل‌شدن به کانونی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دانست و خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی این آمادگی را دارد تا مالکان خصوصی این آثار تاریخی را برای تغییر کاربری این اماکن به رستوران‌های سنتی، حمام سنتی و ... یاری کند.

پروانه یادآور شد: یکی از مشکلات میراث فرهنگی در برخورد با آثاری که دارای مالک شخصی هستند در این بوده که مالکان همراهی خوبی در بازسازی ندارند و فکر می‌کنند میراث فرهنگی به دنبال غصب آثار است درصورتی‌که این سازمان می‌خواهد در کنار حفظ هویت و شناسنامه، از این آثار به بهترین شکل ممکن نگهداری شود.

وی تأکید کرد: هویت و شناسنامه یک منطقه را فرهنگ، سنت و آداب‌ورسوم آن منطقه تشکیل می‌دهد و توجه به آثار تاریخی نقش به سزایی در این مسئله دارد.

بازسازی و مرمت حمام سرکاری قوچان که دارای مالک خصوصی است بااعتبار اولیه 800 میلیون تومانی نشان داد که اگر مالکین و دولت در کنار هم پای‌کار آثار تاریخی بیایند می‌توانند در کمترین زمان و به بهترین نحو از این پیشینه‌های تاریخی حفاظت و حراست کنند و حتی این آثاری که شاید ممکن بود به دلیل غفلت به ورطه نابودی برسد و تبدیل به مشتی خاک شود امروز با تعامل و همدلی می‌تواند به مکانی تاریخی و گردشگری تبدیل گردد.

مالکیت برخی ازآثار ثبت‌شده در قوچان در اختیار دولت بوده و برخی نیز مالک  شخصی دارد. آنچه برای نگهداری این هویت اصیل مردم نیاز داریم همتی دولتی و مردمی است تا در کنار توجه و اختصاص اعتبارات دولتی برای مرمت و نگهداری این آثار، مردم، خیرین و مالکین هم پای‌کار آمده و دلسوزانه از پیشینه شهرشان دفاع کنند تا گوشه‌ای از هویت قوچان برای آیندگان به‌جای ماند.

انتهای پیام /

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار