رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-10-27 11:21 شماره خبر : 5744 https://sobhtoos.ir/short/N2nPN 0
نماینده مردم تربت حیدریه خبر داد:

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی‌ گفت: میزان واردات خوراک دام نسبت به سال گذشته با ارز ۲۸ هزار تومانی حدود ۲ میلیون تن افزایش یافته، در حالی که با کاهش دام در کشور نسبت به پارسال روبه‌رو هستیم.

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «صبح توس»؛ با اشاره به اینکه میانگین قیمت گوشت قرمز در دنیا ۱۴ دلار است و امروز مردم در حال خرید گوشتی هستند با قیمت جهانی و دلار آزاد، اظهار کرد: جالب است بدانید میزان واردات خوراک دام نسبت به سال گذشته با ارز ۲۸ هزار تومانی حدود ۲ میلیون تن افزایش یافته، درحالی‌که با کاهش دام در کشور نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستیم.

 وی بیان داشت: اینکه دولت قبل اعلام می‌کرد چون ارز ۴۲۰۰ می‌دهم، حق دارم پس در محصولی مثل مرغ، قیمت‌گذاری کنم و حق دارم برای مرغدار تصمیم بگیرم، یک آفت بود، این در حالی است که فقط یک خوراک ناقص می‌داد و همه شاکی بودند، چون انرژی و سایر موارد برای تولیدکننده با قیمت مصوب محاسبه می‌شد.

 

۸۰ درصد اقتصاد دست دولت است نه بخش خصوصی

 نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی افزود: جوجه یک روزه امروز در انحصار بعضی از دستگاه‌ها و نهادهای قدرتمند است که ارز ارزان می‌گیرند و سود می‌برند، پیش‌تر گفته بودم که ۸۰ درصد اقتصاد دست دولت است نه بخش خصوصی و کسانی باعث افزایش قیمت هستند که به مجموعه‌های پرقدرت در کشور متصل هستند.

 زنگنه با اشاره به این نکته که یکی از علل گران‌شدن مرغ جوجه یک روزه است، گفت: در محصول تخم‌مرغ میزان تعیین سهمیه تخم مرغداران برای صادرات به یک شرکت به‌صورت انحصاری داده شده و سهم خراسان رضوی از ۴۰ درصد به ۵ درصد رسیده است.

 

 رانت و فساد ارز ۲۸ هزار تومانی بیشتر از ارز ۴۲۰۰ تومانی است

 وی ادامه داد: تا می‌گفتیم ارز ۴۲۰۰ تومانی، می‌گفتند، دست نزنید به این ارز که سفره مردم تحت‌تأثیر قرار نگیرد درحالی‌که این ارز به سفره مردم نمی‌رسید و به جیب یک عده‌ای می‌رفت.

 این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به وزیر سابق جهاد کشاورزی شخصاً این موارد را گفتم؛ اما باز هم فاصله قیمت بین ۲۸ هزار تومان تا قیمت ۵۰ هزار تومان وجود آمد و امروز متأسفانه امکان رانت در ارز ۲۸ هزار تومان بیشتر از ارز ۴۲۰۰ آن زمان است، تا حرفی می‌زنیم، می‌گویند آقای نماینده به دنبال گران‌شدن ارز است، ما در گوشت قرمز بیش از ۲۴۳ درصد در سه سال گذشته تورم داشته‌ایم.

 

مجلس، دولت را موظف به پرداخت مستقیم ارز به کشاورزان و تولیدکنندگان کرد

 وی افزود: ما در مجلس به‌رغم مخالفت‌های دولت که من به عنوان سخنگوی تلفیق برنامه هفتم ایستادم و دفاع کردم، در ماده ۳۳ دولت را موظف کردیم به پرداخت مستقیم به کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی جهت جبران هزینه تحمیلی ناشی از هر نوع مداخله دولت در بازار از جمله قیمت‌گذاری، این موضوع را در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رفتیم و دفاع کردیم.

 زنگنه تأکید کرد: هر جا دولت دخالت کند، بدانید ایجاد رانت و فساد می‌شود، این دولت از دولت قبل انتقاد می‌کرد به‌خاطر ارز ۴۲۰۰ تومانی بعد خودش امروز ارز ۲۸ هزار تومانی می‌دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار