رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
سه‌شنبه 1403/07/17 Tuesday - 2024 08 October الثلاثاء ، 5 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
هدف ستاد اجرایی فرامین امام در حوزه کشاورزی؛

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قوچان گفت: یکی از اهداف اصلی ستاد اجرایی فرامین امام در زمینه کشاورزی مکانیزه کردن برای افزایش تولید و بهره‌وری در دیم‌زارها با ارائه تسهیلات کم‌بهره است.

حمید کاروانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» اظهار کرد: سطح کشت گندم شهرستان قوچان 23 هزار و 500 هکتار است که 5 هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی گندم دیم بوده و در محصول جو نیز 4 هزار و 200 هکتار آن آبی و 4 هزار و 500 هکتار است.

وی حراست و حفاظت از آب را برای افزایش بهره‌وری یکی از سیاست‌های آبیاری‌ها نوین دانست و خاطرنشان کرد: در کشت پاییزه آبیاری بارانی و نواری برای دو محصول گندم و جو پیش‌بینی شد تا بهره‌وری در تولید افزایش پیدا کند و یک هزار و 250 هکتار محصول گندم به طریق آبیاری بارانی، یک هزار و 900 هکتار به‌صورت نواری و در محصول جو نیز یک هزار و 150 هکتار به این شیوه کشت صورت گرفت.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به مبارزه در برابر عوامل خسارت زا برای جلوگیری از کاهش تولید محصولات گفت: علاوه بر مبارزه با شته روسی در 3 هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان و 3 هزار و 140 هکتار مبارزه علیه بیماری سن مادری، یک هزار و 150 هکتار از راضی نیز علیه پوره آفت کشی شد.

کاروانی یادآور شد: در خصوص وضعیت بذر شهرستان سهمیه بذر گندم آبی 465 تن و گندم دیم 600 تن دیده‌شده که در حال توزیع بوده و سهمیه جو آبی 170 تن و جو دیم 40 تن است.

وی با تأکید بر این موضوع که مشکلی در زمینه تأمین کود اوره، فسفات و پتاسه موردنیاز کشاورزان این شهرستان وجود ندارد و 510 تن موجودی انبار است، افزود: سهمیه کود اوره برای قوچان از طرف جهاد کشاورزی استان 6 هزار 43، فسفات یک هزار و 136 تن و پتاسه 479 تن بوده است.

 کاروانی طرح جهت در دیم‌زارها را یکی از طرح‌های اساسی در حوزه تولیدات گیاهی دانست که به‌عنوان یک مسئله استراتژیک از نگاه مقام معظم رهبری دارای اهمیت ویژه‌ای است و تصریح کرد: این طرح برای سال دوم در شهرستان اجرایی شده است که کارشناسان وظیفه مراقبت و پایش 14 هزار و 800 هکتار کشت محصولات گندم، جو، نخود، عدس، گیاهان دارویی و علوفه‌ای بر عهده‌دارند.

وی ادامه داد: در این زمینه 12 هزار و 300 گندم با میانگین عملکرد ۸۶۰ کیلوگرم، 2 هزار و 50 هکتار جو، ۷۴ هکتار نخود، 108 هکتار عدس با میانگین عملکرد ۳۰۰ کیلوگرم و گیاهان دارویی همچون 27 هکتار زیره با میانگین عملکرد ۲۵۰ کیلوگرم و 243 هکتار گیاهان علوفه‌ای با میانگین عملکرد یک هزار و 340 کیلوگرم در هکتار توسط ۹ کارشناس بخش دولتی و ۱۱ کارشناس بخش خصوصی پایش و مدیریت می‌شود.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به هدف‌گذاری ستاد اجرایی فرامین امام در زمینه تولید مناسب در دیم، بیان کرد: این ستاد با ورود در حوزه مکانیزاسیون به دنبال ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان مستعد است تا از این طریق در کشت و خرید ریزدانه کارها، عمیق کارها، دستگاه‌های کشت مستقیم، دستگاه‌های مبارزه با علف هرز و بیماری‌ها همچون پهبادها و کشت علوفه‌ای به مکانیزه کردن زراعت دیم کمک کند.

وی تأکید کرد: یکی از کمک‌های ستاد اجرایی فرامین امام به حوزه کشت دیم، بذرمال کردن بوده که برای تمامی بذرمال کردن‌های سال گذشته در قوچان سهم بیشتری توسط این نهاد پرداخت شد و کشاورز توانست در این زمینه هزینه کمتری را بپردازد.

کاروانی با بیان اینکه برای محلول پاشی و ریزمغذی‌ها نیز مبالغی توسط این ستاد در اختیار شهرستان قرار گرفت تا در طرح جهش تولید در دیم‌زارها بهتر عمل کرده باشیم، خاطرنشان کرد: این طرح در سال سوم اجرای خود قرار دارد که هدف‌گذاری آن برای دیم‌زارها به نتیجه مطلوبی رسیده است.

 انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار