رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
مدیر شبکه بهداشت و درمان قوچان:

مدیر شبکه بهداشت و درمان قوچان گفت: مشکلی در عرضه شیر خشک در تمام داروخانه‌های این شهرستان و بیمارستان موسی بن جعفر علیه سلام وجود ندارد و تمام برندهای معمول بازار موجود است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «صبح توس»، فرشید فتحی مقدم ظهر امروز در جلسه شورای اداری قوچان به یاد شهدای خدمت اظهار کرد: شیر خشک یک کالای اساسی و سلامت‌محور به‌عنوان قوت قالب نوزادان است و ایران علاوه بر تولید این محصول توانایی صادرات آن را نیز دارد.

وی میزان تولید شیر خشک در ایران را 117 میلیون قوطی دانست که با مصرف 70 میلیونی زمینه صادرات آن به‌راحتی فراهم است و افزود: حدود 2 سل پیش در مقطعی به دلیل مشکلات ارزی کارخانه‌ها 4 ماه نتوانستند این محصول را تولید کنند که این امر مشکلاتی را در سطح کشور به وجود آورد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قوچان بابیان اینکه دولت برای رفع مشکلات ارزی اختصاص ارز ترجیحی را در دستور کار قرار داد، گفت: اختصاص این ارز به کارخانه‌ها موجب ازسرگیری تولید شد اما قیمت شیر خشک کاهش پیدا کرد به‌طوری‌که قیمت آن با کشورهایی همچون عراق، افغانستان، ترکمنستان و ترکیه 10 برابر اختلاف داشت و همین مسئله زمینه قاچاق آن را به وجود آورد.

فتحی مقدم ثبت کد ملی را راه‌حل دولت برای رفع مشکلات قاچاق از مهرماه 1401 برشمرد و تصریح کرد: مصرف معمول نوزادان در ماه بین 4 تا 7 قوطی است که هر نوزاد می‌تواند با ثبت کد ملی 10 عدد شیر خشک را به‌صورت یارانه‌ای و 20 عدد را به‌صورت آزاد دریافت کند.

وی با یادآوری اینکه پرداخت ما به تفاوت هزینه شیر خشک که توسط داروخانه‌ها در سامانه‌ای مشخص ثبت سفارش می‌شود بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌هاست، افزود: متأسفانه از دی‌ماه سال گذشته برگشت پول اتفاق نیفتاده و داروخانه‌ها علیرغم تأمین شیر خشک نتوانستند هزینه انجام داده را بگیرند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قوچان با تأکید بر این موضوع که شرکت‌های توزیعی به‌صورت نقدی یا نهایتاً چک 15 روزه محصول را در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهند، گفت: در حال حاضر مکاتبات زیادی با سازمان برنامه‌وبودجه از طریق معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استانداری خراسان رضوی انجام‌شده اما تاکنون اتفاقی برای این مسئله رخ نداده است.

فتحی مقدم یادآور شد: درگذشته شیر خشک رژیمی بدون نسخه در اختیار درخواست‌کننده‌ها قرار می‌گرفت اما از سال قبل نسخه پزشک الزامی شده و چون برخی افراد بدون نسخه اقدام به تهیه محصول می‌کردند هنگام مراجعه به داروخانه‌ها و ضرورت ارائه نسخه در جامعه به‌گونه‌ای القا شد که کمبود شیر خشک وجود دارد درصورتی‌که این مسئله اشتباه است.

وی بیان کرد: برای تأمین شیر خشک موردنیاز این شهرستان داروخانه بیمارستان موسی بن جعفر علیرغم اینکه وظیفه‌ای نسبت به تهیه شیر خشک ندارد ملزم به ارائه‌شده است و اگر داروخانه‌ای در سطح شهر این محصول را نداشت قطعاً در بیمارستان وجود دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قوچان با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز تمام برندهای معمول شیر خشک در داروخانه‌های این شهرستان وجود دارد و کمبودی در عرضه شیر خشک نیست، تصریح کرد: برای تأمین شیر خشک موردنیاز روستائیان نیز طبق قرارداد منعقدشده با داروخانه 22 بهمن برای تأمین داروهای بیمارستان موسی بن جعفر قوچان می‌توان از این طریق مشکل روستاها را حل کرد.

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار