رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
به مناسب آغاز هفته وحدت؛

محمد اسماعیل زاده، فعال رسانه ای در یادداشتی به مناسبت هفته وحدت به مسئله‌ وحدت میان امت اسلامی به عنوان یک راهبرد عمیق در راستای یکپارچگی و مبارزه با سران استکبار و ریشه آن در کلام الهی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح‌توس»؛ ماه ربیع الاول سرآغاز نزول رحمت الهی بر پیکره امت اسلام است، رحمتی که در این ماه مبارک به واسطه‌ی او عالم متبرک شد و خداوند متعال آن را "رحمة للعالمین" به جهانیان معرفی کرد.

 ولادت پیامبر گرامی اسلام، پیامبر مهربانی‌ها و منادی وحدت در تقابل با ظلم و فساد و تباهی منشاء خیر و برکات برای همه عالم شد و به برکت قدوم برترین مخلوق الهی، برکاتی بی‌بدیل بر تمام عالم سرازیر شد.

یکی از مهمترین برکات این مولود مبارک ایجاد همدلی و زنده کردن یکپارچگی و وحدت کلمه برای امت اسلام است.

از آنجایی که ولادت پیامبر مکرم اسلام در منابع اهل سنت دوازدهم ربیع الاول و در منابع شیعه هفدهم ربیع الاول ذکر شده است هرچند در ظاهر این مسئله از اختلاف نظر حکایت دارد اما تدبیر حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) این مسئله آن را به یکی از مهمترین نمادهای وحدت جامعه اسلامی در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کرده است.

 مسئله‌ی وحدت، مسئله امروز و دیروز نیست چرا که در منابع دینی و روایی دارای جایگاهی بسیار ژگرف و موضوعی مهم و حائز اهمیت است.

خداوند متعال در آیه ۵۲ سوره مبارکه مؤمنون به این مسئله مهم اشاره می‌کند و می‌فرماید:

وَ إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ»[۳]؛ و همانا این امت شماست، امتی یگانه، و من پروردگار شما هستم از من پروا کنید.

همچنین به‌صورت مکرر نسبت به لزوم اعتقاد به مسئله امت واحد و دوری از تفرقه و تفاخر، بارها به این مسئله مهم تاکید می‌کند و در نهایت در آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران حجت را بر تمام مسلمانان عالم تمام کرده و فرموده است [وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا] به ريسمان الهی چنگ زنید و از تفرقه و جدایی بپرهیزید.

همچنین در یکی دیگر از آیات الهی به شدت از اختلاف افکنی و جدایی و تفرقه نهی فرموده است تا جایی که در آیه ۱۰۵ سوره آل‌عمران فرموده است [وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ ۚ وَأُولَٰٓئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ] و [شما ای اهل ایمان!] مانند كسانی نباشید كه پس از آنكه دلایل روشن برای آنان آمد، پراكنده و گروه گروه شدند و [در دین‌] اختلاف پیدا كردند، و آنان را عذابی بزرگ است؛

اما این مسئله نه تنها مورد تاکید خدای متعال به جهت وحدت امت اسلام، بلکه مورد تاکید پیامبر اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده است و در کلام امام صادق(ع) کسانی که با زبان خود سبب توهین و ایجاد اختلاف می‌شوند مورد نکوهش و لعن صریح ایشان قرار گرفته اند.

اما در طول تاریخ این مسئله مهم و کلیدی تحت الشعاع فراز و نشیب ها و قدرت‌طلبی سران زور و تزویر قرار گرفت و به صورتی که باید در اولویت جامعه اسلامی قرار بگیرد صورت نگرفت.

اما با ظهور انقلاب اسلامی و اندیشه والای امام خمینی(ره) تبیین و اولویت مسئله ی وحدت قوت گرفت و به عنوان یکی از راهبرد های اساسی انقلاب اسلامی مورد تاکید معمار کبیر انقلاب قرار گرفت.

تاجایی که حضرت امام خمینی(ره) می‌فرماید مسئله‌ی وحدت به عنوان استفاده از ابزار امت اسلامی به عنوان امت واحد در جهت رسیدن به آرمان الهی و يکپارچه شدن و قدرت گرفتن امت اسلامی در مبارزه با کفر و طاغوت است.

در کلام امامین انقلاب مسئله وحدت نه به معنای عبور از اعتقادات و ملزومات مذهبی بلکه به معنای پرداختن به مشترکات قلمداد شده است؛ به این معنا که امت اسلام برخوردار از خدای واحد، پیامبر واحد، کتاب واحد و قبله ی واحد هستند و هدف آنها نیز واحد است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حالی که رمز پیروزی جامعه اسلامی را در تحقق مسئله وحدت می‌دانند و با درایت، استراتژی شوم استکبار جهانی برای تفرقه بین امت به هم پیوسته مسلمانان را برملا کرده و می‌فرمایند: 

«استکبار جهانی و استعمار، از یکی دو قرن پیش، مصلحت خود را در این دانست که بین ملّت‌های مسلمان اختلاف بیندازد. مصلحت را در این دانست، چرا؟ چون در این صورت می توانست ثروتهای اینها را غارت کند، اینها را از پیشرفت‌هایی که حقّ آنها بود باز بدارد؛ استثمار کند. قدرت‌های جهانی به برکت علمی که پیدا کرده بودند و فنّاوری که پیدا کرده بودند و سلاح‌هایی که ساخته بودند، هدفشان را این قرار دادند و متأسّفانه تا حدود زیادی هم موفّق شدند. اینکه ما از اوّل انقلاب تا امروز دائم دستِ دوستی را به سمت ملّت‌های مسلمان و به سمت دولتهای مسلمان دراز کردیم، دعوت کردیم به اتّحاد، به وحدت، به ایستادگی در مقابل توطئه‌های دشمن، به‌خاطر این است.»

پس مسئله‌ی وحدت امت اسلامی یک راهبرد عمیق و دقیق در راستای یکپارچگی امت اسلام در مبارزه با سران کفر و استکبار است و ریشه در کلام نورانی الهی و سیره پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام دارد تا موجب تحقق اراده الهی و شکل‌گیری مدينه فاضله، به دور از هرگونه ظلم و خون ریزی و فساد و تباهی بشود و بساط عدالت و مساوات در کل عالم فراگیر شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار