رسول اکرم (ص‌): حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نهراس.
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-05-16 06:00 شماره خبر : 8116 https://sobhtoos.ir/short/N30K1 0
در راستای تأمین امنیت غذایی؛

افزایش سطح زیر کشت گندم دیم و بهره‌برداری بالای این محصول در شرایط کمبود آب موجب شده تا قوچان در راستای تأمین امنیت غذایی پیشتاز تولید بذر دیم گندم در خراسان رضوی به شمار آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» ، گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک در سطح کشور شناخته می‌شود و محصولی است که برای جهاد کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

افزایش تولید و ارتقای کیفیت گندم در سه سال گذشته یکی از دستاوردهای مهم دولت شهید رئیسی در حوزه امنیت غذایی و تأمین کالاهای استراتژیک به شمار می‌آید و حتی این دستاورد منجر به کاهش قابل‌توجه واردات گندم و خودکفایی در تأمین آرد موردنیاز کشور شد. 

کشاورزی و دامداری به‌عنوان دو حرفه اصلی روستایی در قوچان شناخته می‌شود  و کاشت گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک موجب شده این شهرستان یکی از شهرستان‌های دارای جایگاه برتر در حوزه تولید به شمار آید و حتی رتبه اول تولید بذر دیم خراسان رضوی را به خود اختصاص دهد. 

سال گذشته برای اولین بار طرح جهش تولید در دیم‌زارها در این شهرستان به اجرا درآمد و بخش مرزی باجگیران که یک منطقه دیم خیز بوده برای اجرای این طرح انتخاب شد و بیش از ۱۷ هزار هکتار از اراضی آن تحت پوشش دیم‌زار قرار گرفت و توانست قوچان را  هم در میزان و هم در عملکرد در سطح، به‌عنوان رتبه اول استان  معرفی کند.

قوچان یکی از پایگاه‌های مناسب گندم بذری است

حبیب‌الله مقتدر در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «صبح توس» با اشاره به شرایط کوهستانی قوچان و آب‌وهوای سرد و معتدل، اظهار کرد: این شهرستان در بخش تولید گندم دیم با توجه به این شرایط آب‌وهوایی و ارتفاع متوسط از سطح دریا یکی از پایگاه‌های مناسب تولید گندم بذری به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه مزارع این بخش کمتر به علف‌های هرز آلوده بوده و پیشرو بودن کشاورزان آن در کنار کارشناسان متخصص کشاورزی به‌ویژه در مرکز امامقلی و همچنین به‌کارگیری کارشناسان بخش خصوصی در قالب طرح جهش تولید در دیم‌زارها و بارش به‌موقع نزولات آسمانی موجب شده در سال زارعی جاری متوسط عملکرد منطقه حدود یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار شود.

وی تأکید کرد: روستاهای منطقه شامل شورک حاجی، زوباران، آسی بلاغ، کلاته حاج نصیر، کلاته ملا محمد و اینچه کیکانلو به‌عنوان پایگاه‌های اصلی در تولید گندم و جو بذری در شهرستان محسوب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان کارخانه‌های فعال این شهرستان در حوزه فراوری بذر گندم جو و آبی را دو واحد دانست و خاطرنشان کرد: بذرهایی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که دو حالت پرورشی و مادری دارد و با نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال تحت شرایط و قوانین تولید بذر، گندم بذری گواهی می‌شود. 

مقتدر با اشاره به این موضوع که سطح زیر کشت مزارع بذری گندم دیم شهرستان در سال جاری ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار است، گفت: ارقام بذری شامل آذر ۲، باران، واران، صدرا و جام بوده و سطح زیر کشت مزارع گندم آبی هم ۳۶۰ هکتار شامل ارقام میهن و پیشگام است.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت جو دیم به مساحت ۲۵۰ هکتار نیز شامل ارقام سهند و انصار  بوده که مزارع هم‌اکنون در حال برداشت است.

پتانسیل بالای منطقه مرزی باجگیران و شهرستان قوچان در برداشت گندم و تولید بذر دیم در شرایط کنونی که کمبود آب می‌تواند موجب کمبود برداشت این محصول باشد می‌طلبد برنامه‌ریزی‌های مسئولان کشوری و استانی برای این منطقه در زمینه بذر و گندم دیم بیش‌ از پیش بوده تا شاهد برداشت بیشتر این محصول استراتژیک در این منطقه باشیم.

انتهای خبر/ 

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار